Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Kalle_Kula

Modifiera generator/regulator med Sterling PDAR för bättre laddning..

Rekommendera Poster

Hej

Rubriken säger det mesta..

Jag överväger att modifiera min generator genom att montera en extern regulator av typen Stirling PDAR. På detta sätt tror jag att min 120A generator kan förmås leverera betydligt mer än de 40A som är det mesta jag sett den mata.

Någon som har gjort detta och har erfarenhet av det hela?

Var det komplicerat? Blev det bra?

Med vänlig hälsning,

/Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ej gjort monteringen.

Men en båtgranne har den installerad och hon är mycket nöjd med resultatet.

Vi är inne på att montera en också.

Så vi är också nyfikna på att höra lite fakta före och efter montering från någon med PDAR.

Här är en billig.

http://www.ebay.co.uk/itm/Sterling-alternator-regulator-12-v-/111426442852?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19f1889664

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

System voltage graph

voltage-curves-graph-sml.gif

The key points to pick up on here are:

The yellow trace (alternator voltage into the unit) clearly shows the system doing its job: it is designed to pull this voltage down a little to enable the standard alternator regulator to produce its full current, you can clearly see that on position 4 on the voltage curve the voltage is pulled down to position 5, the result in current change is from position 8 – 9 which is about 70 amps improvement. A good increase in current. Position 1: the interesting point here is that this is the magic point, the point where the domestic battery voltage exceeds the alternator input voltage, this is what the process is all about.

The steps on the graphs show the unit boosting every 15 minutes then resting for 2.5 minutes. An example of this is the time period between 2 and 3. What you can see here is that by switching off the amplifier (to help the engine battery charger more) the engine battery voltage curve increases during that step shown at point 6 which results in extra current going into the engine battery at position 7. The current reflection of this process is reflected in other graph marked the current graph.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är om man behöver Alt Regulator Remote Control PDARRCnär man har en Nasa BM-1?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen erfarenhet av den men har kollat på den. En kul pryl som lurar generatorn att ladda bättre. Alternativet är en intelligent regulator till generatorn. 

Eftersom det var en Balmar generator så blev det en intelligent regulator från Balmar, enkel att koppla in, plugg-and-play. Det blev en helt annan laddning jämfört standard regulator. En intressant detalj, regulatorn håller igen i början så att remmen ska bli varm och inte slira innan generatorn börjar ladda fullt!

AGM batterier kan ta till sig laddning betydligt bättre än vanliga, kombinerat med en bra regulator så blir det supereffektivt.

Som jämförelse framstår standardregulatorerna som ett rent skämt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...