Ancan-af-Argos 47 Postad 4 Augusti , 2014 Har en Sea Ray 215 som det sitter en Mercrusier 5,0 i, är första året med denna båt och med V8. Båten har gått smärtfritt tills idag när frugan och jag skulle ut på havet.... Var på en tur på knappt 40 sjömil i lördags och kikade på Roslagsloppet i Öregrund och allt fungerade då till belåtenhet, gick hyfsad grov sjö på vägen hem så hon fick bekänna lite färg i alla fall :-) Jo just det, nu till vårat bekymmer idag, vid normal start så spinner den igång på tomgång, idag var jag tvungen att ge lite gas för att den skulle slå igång, gicknsom den skulle sedan på tomgången, knallade sedan ut från hamnen i ca 5-6 knop, i konstigheter som jag märkte, ökade sen till 21-22 knop, märkte egentligen inget konstigt då heller förrän jag tittar ner på varvräknaren och konstaterar att istället för 3200 varv som den brukar ligga på så varvar den 4100 varv?!?! Drar av och släpper ner den på tomgång, 800 varv, och märker inget konstigt, går rent och fint vad jag kan höra, provar att gasa på igen, men den drar iväg i varv igen.... Måste ju säga att jag blir orolig vad som kan vara fel. Båten är av årsm 1999. Vad kan vara tokigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 4 Augusti , 2014 Låter det även som att den varvar mer än normalt? Ibland kan varvräknaren få lite spunk. Prova med att knacka till på den nästa gång och se om varvtalet sjunker till "normalt". Det är inget ovanligt att detta händer om båten/instrumenten har några år på nacken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 4 Augusti , 2014 Ska testa att knacka på mätaren när vi åker hem ikväll. Den verkar ju visa rätt på tomgång. Om den inte går på alla cylindrar, kan detta fenomen uppkomma då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 4 Augusti , 2014 Om den inte går på alla cylindrar, kan detta fenomen uppkomma då? Inte troligt, den borde ju inte varva mer än normalt om den inte går på alla cylindrar. Dessutom får den en ojämn gång och känns orkeslös Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 4 Augusti , 2014 Ja, inte vet jag men när vi gick hem ikväll så gick den som ska.... Börjar fundera om du inte har rätt att det var mätaren som spelade mej ett spratt, ska ut imorgon igen och testa hur den beter sej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 5 Augusti , 2014 Om det fastnar något i drev eller propeller, typ sjögräs, så kan det krävas högre varv än normalt för samma fart. Det kan också ge effekten att båten inte vill plana alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 5 Augusti , 2014 Har nu varit ut och testat pärlan och den går som den ska idag också..... Hoppas på en lika bekymmersfri och fin fortsättning på sommaren som vi har haft så här långt. Ha det/Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser