Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
wiri

Vilka märken har direktisprutade 2-taktare?

Rekommendera Poster

går i båttankar då jag saknar att ha båt
, ganska tidigt i stadiet än dok.
är lite sugen på en insprutad 2-tackt men har lite dålig koll på vilka märken som har dessa motorer och vade beteckningen är på dom,

 

kanske har fel men mercuri Optimax är väl det ? är alla optimax 2-tackt insprutare?
sen Jonsson / evenrude e-Tech eller va den heter?
finns det fler märken?
 

Båten i fråga ska användas mestadels till dagsturer, fiske men även kunna användas för lite lek ibland, så som tube åkning och skidor
hade en Sportbåt innan, "Skibsplast 450" men ä nog mer sugen på en öppen syrpulpet nu pga fiske och smidigare att ta sig iland utan å kliva över rutor mm,
Hur stor motorn bör man överstiga för att inte behöva ligga på max,
givervis olika på båtmodell,
men typ 4-5m båt
orkar en 50Hk eller ska man gå upp mer?
hade 65Hk 2-takt Suzuki -92 på min gamla å den va rapp å bra.
och ska man satsa på en sådan motorn eller ska man köpa 4-takt?

 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en Ryds 485 DLI med en Evinrude E-tec 60hk. Är mycket nöjd med hela paketet, den toppar 30 knop. Sjukt bra drag i motorn och den går riktigt billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude/Johnson: Fitch(inte så bra) E-tec bättre, Mariner,Yamaha, Suzuki: Från 1990 och

 

framåt 2005!! Alla dessa har sin egna nich på direkt insprutning. Pröva att söka på just 2 takt direktinsprutning samt årsmodell du vill ha på google.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde Honda

Honda har var väl aldrig byggt en 2-taktsmotor, någonsin?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha ny motor så är det Evinrude och Mercury som har 2-takt. Optimaxen startar på 75hk, så då återstår Evinrude E-tec. Med de användningsområden som du ska ha båten till så spelar det nog inte någon större roll om du väljer 2 eller 4- takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och Optimax 75 hk väger över 170 kg så den är inget för små båtar även om dom klarar effekten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Glömde Honda

Honda har var väl aldrig byggt en 2-taktsmotor, någonsin?

 

/B

 

Jo faktiskt har dom det ända sedan så tidigt som 70 talet (kanske tidigare) dom var en av dom första pionjärerna sedan med fyrtakt (four stroke) redan 1996 och slutade med 2 takt då. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och Optimax 75 hk väger över 170 kg så den är inget för små båtar även om dom klarar effekten..

Tänkte bara fråga dig lite min mariner 135 V6 väger ca 180 kg hur kan en 3 cylindrig/V4 75 hk väga nästan lika mycket??? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och Optimax 75 hk väger över 170 kg så den är inget för små båtar även om dom klarar effekten..

 

Vad är det som väger så fasansfullt mycket? Själv har jag idag en Ryds 500HT med 70HK Yamaha tvåtaktare från 89. Den väger 105 kg...

 

Den dag jag behöver ny motor kommer den 1: Inte få plats. 2: Väga så mycket man behöver 10 extra hästar... Ursäkta OT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att 75 hk optimax väger så mkt är pga att 2-takts insprutarna dels väger mer än en förgasar 2-takt, sen är 75hk motorn samma som 90 och 115hk motorn fast stryp,
så 75/90/115hk väger i stort sätt lika mkt,

 

 

Och Optimax 75 hk väger över 170 kg så den är inget för små båtar även om dom klarar effekten..

Tänkte bara fråga dig lite min mariner 135 V6 väger ca 180 kg hur kan en 3 cylindrig/V4 75 hk väga nästan lika mycket??? :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken storlek på motorn får du avgöra själv men slänger du på mer än båten är specad för kommer du få mindre eller ingen ersättning alls vid ett ev. försäkringsärende. Det tål att tänkas på.

 

Jag säger 2-taktare och då Evinrude E-Tec.

 

50/60 hk väger 109 kg

75/90 hk väger 145 kg

 

Evinrudes 2-taktare innehåller 30% färre komponenter än Mercury OptiMax. Det borgar för billigare service samt färre komponenter som kan gå sönder.

 

Evinrude gör enligt mig bäst motorer. Har aldrig haft några problem medan kompisar som kör Mercury, Honda och Yamaha har haft eller har problem med sina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, tack för det svaret,
E-tec,en låter trevligt, dok värkar begagnat utbudet är inte så stort =(
finns ju många 4t honda, mkt pga att dom va tidiga,
men törs man köpa en äldre 4-takt typ 98-02
eller ä det bättre å köpa en förgasar 2-takt å ev köpa en EL eller liten 4-takt snurra som trolling motorn för att slippa problem? för dom är ju lättmekade å strular sällan å inte ås mkt som kan gå sönder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade köpt en båt med en Mercury Optimax, eller Evinrude E-tec. Delar dock inte Kapten Haddocks uppfattning om att Evinrude skulle vara det mest felfria märket. Då Johnson/Evinrude har haft mängder med mer eller mindre allvarliga fel under årens lopp. Om dom senaste modellerna är nästintill felfria får nog tiden utvisa.

 

Jag anser att Yamaha gjorde dom mest felfria 2-taktarna. Nu gör ju inte Yamaha sådana längre. Men du verkar ju leta beg. Så det kan vara något att ha i huvudet. Yamaha gjorde även en direktinsprutad 2-takt, med efternamnet HPDI. Men det var bara större motorer än du verkar leta efter.

 

Service kostnaden är högre för en fyrtaktare. Fler rörliga delar i 4t = fler potentiella problem.

En Beg 4t, utan service historik bör du absolut inte köpa.

 

Kanske ska lägga till Europas enda tillverkare av utombordare: Selva, dom tror jag fortfarande gör direktinsprutade 2-taktare 50-80hk. Tidigare körde dom på Yamahas HPDI motorer under eget namn i dom högre motorklasserna. Har dock ingen egen erfarenhet av dom senaste 50-80hk motorerna

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 hk räcker på en båt du nämner inledningsvis. Är du duktig på att meka så kan du säkert sköta underhållet på både en 2-takt och 4-takt.

 

Håller med Richlin ovan, ska du köpa en 15 år gammal motor så ligger felfriheten snarare att hitta ett ex som är väl underhållet, snarare än vilket märke det är. Antalet trådar på forumet som behandlar olika fel på olika märken och ålder är några stycken...

 

Verkar helt rätt att satsa på en trollingmotor om du ska in och fiska mellan grynnorna, då slipper du kanske den typen av mek som kan hända då på motorn :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med EsoxDalbo. Ett väl underhållet ex, är viktigare än märke. Letar du båtar som har äldre motorer, finns det dock ett märke som du bör/ska undvika. Det är Force (Chrysler) Dom sista modellerna var Mercury, om jag inte minns fel. Men 80 talare, och tidigt 90 tal. bör du undvika som pesten själv. Dom sitter företrädesvis på Bayliner/Maxum båtar från den tiden. Men ägare har sålt, och bytt motorer. Jag vet flera båtmotor verkstäder, som mekar "alla" märken, men inte tar i Force (gamla Chrysler).

 

(Force hade mig veterligen, även den enda 5 cylindriga utombordaren som någonsin tillverkats)

 

Problem kan naturligtvis uppstå på alla motorer, oavsett märke. Precis som i bilvärden, där en Lexus växellåda också kan gå sönder. Men risken att en DSG7 (MQ200) på en Passat går sönder, är väldigt mycket större!

Redigerad av RichLin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för kloka ord.

Jo meka kan jag får jag ändå säga. Så underhålla en båtmotor ä nog inga problem. Men ä ju mer orolig för ägaren/ägarna innan. Hur dom har sköt sakerna.

En 4-takt ä ju troligen mer noga att den är servad å skött mot en 2-takt från typ 95

 

Men ska ha lite koll nu fram åt hösten om det kan dyka upp nått jag blir sugen på.

Hatar att jag ä så sjukt utseendefixerade bara ;)

Blir ofta utseende före funktion i mitt fall. Å kan lova att det är inte bra när man kör enduro. Det blir dyrt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Selva har en egen serie 2-taktare. Ganska bullriga men pålitliga och billiga. Körde ett tag med en 80 hk. Fungerade bra men hade lite för lågt vridmoment för min tunga båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min egen del är OMC ett rött skynke bortsett från de allra sista Ficht som de faktiskt fick ordning på.

 

Under 20 års mekande på båtklubb och mackar i skärgården har alltid de konstiga oväntade felen kommit på OMC. De andra märkena har svagheter som exvis Suzukis klena växelhus på äldre motorer och udda korrosion på powertrimenheter på nyare motorer. Eller Balansaxlar på en del nyare större Yamaha 150 V6 4T mm. 

Skillnaden med OMC var just det att det var så olika fel, inte helt olikt franska bilar... Känslan att vad som helst kan hända när som helst gör att iaf jag inte skulle njuta av båtlivet på samma sätt.

 

Nu har visserligen MQ200 gärna i kombination med gasdriften visat sig vara herpes att äga, men det tråkigaste när det gäller VW är att det börjar bli svårt att hitta en modellserie utan allvarliga problem. Turboaggregat mm på dieslarna, orimlig oljekonsumtion på bensinare, kamkedjor som håller ett par år(1,4tsi, 3,0tdi mm). Förtroendet börjar minst sagt bli urholkat...

 

Där är också skillnaden mot exvis BMW där klimatpaneler till F10 är restat till och med i Tyskland, men

ramaskriet uteblir, då kundservicen är bättre än hos VW.

 

On topic: Äldre Optimaxer spec 225 om jag minns rätt krånglade och är rätt komplicerade motorer med luftpump mm. E-tec verkar vara väldigt lyckad som konstruktion och färre delar är mindre ångest. Att OMC var ett rött skynke gör mig lite osäker från början, men när jag inte hört någon som klagat på E-tec alls är det nog läge att tänka om nu när Bombardier håller i det hela. De är ju dessutom kända för att ha bättre koll på tillverkning än många andra.

 

Vart en roman såg jag nu:)

 

Instämmer med EsoxDalbo. Ett väl underhållet ex, är viktigare än märke. Letar du båtar som har äldre motorer, finns det dock ett märke som du bör/ska undvika. Det är Force (Chrysler) Dom sista modellerna var Mercury, om jag inte minns fel. Men 80 talare, och tidigt 90 tal. bör du undvika som pesten själv. Dom sitter företrädesvis på Bayliner/Maxum båtar från den tiden. Men ägare har sålt, och bytt motorer. Jag vet flera båtmotor verkstäder, som mekar "alla" märken, men inte tar i Force (gamla Chrysler).

 

(Force hade mig veterligen, även den enda 5 cylindriga utombordaren som någonsin tillverkats)

 

Problem kan naturligtvis uppstå på alla motorer, oavsett märke. Precis som i bilvärden, där en Lexus växellåda också kan gå sönder. Men risken att en DSG7 (MQ200) på en Passat går sönder, är väldigt mycket större!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Selva har en egen serie 2-taktare. Ganska bullriga men pålitliga och billiga. Körde ett tag med en 80 hk. Fungerade bra men hade lite för lågt vridmoment för min tunga båt.

 

Hej,

 

Vad väger/vägde din tunga båt? Jag skall precis köpa en Uttern 5102 (450kg) med en Selva 2t 80hk och vill ju inte att det skall gå trögt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...