Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Gäst Sebastian

Vilken sjövägsregel...?

Rekommendera Poster

Gäst Sebastian

Vilken sjövägs regel lyder, ”Samliga fartyg som seglar med lättnad i lantern förordningen skall hålla undan för övrig sjöfart.” Dvs. alla fartyg som inte följer sjötrafikkungörelsens förordning om lysvidder och placering samt storlek på landtärnan. Denna regel skall finnas men jag har inte lyckats få fram vad den har för paragraf nummer. Har läst lite inlägg och fått uppfattningen att ni är mycket kunniga på sjötrafikkungörelsen och internationella sjövägs reglerna. I och för sig är detta en nationell regel för inre svenska vatten. Men ni kanske kan hjälpa mig ändå? Och detta borde beröra nästan alla svenska fritids båtar. Med vänliga hälsningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört talas om att någon inte behöver följa de lagar och regler som gäller, inte ens fritidsbåtar, mig veterligen, är undantagna från regelverket. Däremot finns olika regler för olika typer och storlekar av fartyg. De internationella sjövägsreglernas kapitel C, regel 20-22 tar upp just vanlig lanternbestyckning. Sedan finns en massa olika regler för specialljus vid bosering, stort djupgående osv. Det finns däremot ett tillägg Om Lanternor på Fritidsbåtar Avdelning G i Sjöfartsverkets publikation Sjötrafikföreskrifter m.m. som säger bland annat att fritidsbåtar som bara används dagtid inte behöver vara utrustade med lanternor. Vidare säger samma regel att segelbåt under 7 m som av praktiska själ inte kan föra lanternor samt roddbåt får istället ha en elektrisk lampa eller tänd lykta med vitt ljus, som ska visas i så god tid att kollision kan undvikas. Vidare; Båt som för eller visar endast ett vitt ljus är enligt sjötrafikförordningen skyldig att i svenskt inre vatten hålla väl ur vägen för annan sjötrafik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

asphen Avdelning G i Sjöfartsverkets publikation Sjötrafikföreskrifter som du refererar till är väl det svenska sjöfartverkets regelverk? Med lättnader. Internationellt är det inte tillåtet med t ex. sammansatt lanterna, runtlysande topp ljus och så vidare fast många länder godkänner det i sina farvatten. Och det är en nationell regel jag söker... Som bara gäller i svenska inre vatten. Denna regel finns, vid en kollition mellan en fritidsbåt och en mindre passagerar färja om ca: 20 meter åberopade skepparen denna regel vid sjöförklaringen och fick rätt fast han körde på fritidsbåten på dess Bb-sida och skulle ha varit väjningsskyldig. Hälsningar // Sebastian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade glömt att jag efterlyst regel 11 här....

Regel 11  fartyg som seglar med lättnad i lantern förordningen skall hålla väl undan för övrig sjöfart.”  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...