Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Amanda31

yanmar 2gm, problem vid hög gas

Rekommendera Poster

Har en Yanmar 2gm20 som fungerat utmärkt. Dock har den nu vid hög gas tappat kraft och tenderat att stanna. När jag drar ner gasen så funkar allt som det ska. Vad är det för problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla dieselfiltren. Om de är igensatta kan motorn inte få så mycket soppa som den kräver vid de höga varvtalen. 

Får du samma problem, fast vid ett lägre varvtal, om du lägger i backen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte dragit upp gasen på backen, så det vet jag inte. Får kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en rätt omfattande tråd om liknande problem. Fanns flera uppslag där. Varvet får ge besked...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en rätt omfattande tråd om liknande problem. Fanns flera uppslag där. Varvet får ge besked...

Varvet sa att det var igentäppta bränslefilter. Bytte dessa och sa att det var klart. Men samma problem sök upp igen efter 30 minuters körning på höga varv. Varvets nästa besked var att det är bränsletanken som är smutsig, delvis som en konsekvens av att jag tankat  med citydiesel. Vet inte vad jag ska tro...

 

Får se vad som händer härnäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt filter igen och om det fungerar som det skall då så har du nog skitigt bränsle, som snabbt sätter igen de nya filtren. Bör räcka med att byta förfiltret om du har ett sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt filter igen och om det fungerar som det skall då så har du nog skitigt bränsle, som snabbt sätter igen de nya filtren. Bör räcka med att byta förfiltret om du har ett sådant.

 

Varvet lät mer ambitiöst/dyrt än så. Tänkte blåsa igenom systemet med någon slags apparat. Lät dyrt, så jag hoppas att det slutligt löser problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde räcka med att suga ut "bottensatsen" ur tanken med en oljesug, förutsatt att man har manlucka till tanken förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också om det kan vara problem med returslangen, det borde kunna ge de här problemen.

 

Jag kopplade en liten flyttbar tank med ren diesel och kopplade förbi felkälla efter felkälla innan jag hittade problemområdet med min 2GM

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör absolut testa att köra motorn från en dunk med ren diesel kopplad direkt till bränslepumpen. DVS frånkoppla alla filter helt. Fungerar det bra, koppla in ett filter i taget.

Se till att leda om returdieseln till en annat kärl så att du kan se så att det är klar och fin diesel som kommer i retur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är tanken urblåst. Hur mycket av det övriga bränslesystemet som blåstes ur samtidigt vet jag inte. I tanken hittade man en tanklnippel - eller var det möjligen en liten tratt, flera nertrillade låsringar samt en massa annat skräp och bråte. Man har tagit bort gammal citydiesel och fyllt på med 40 liter marindiesel. Antar att man bytt filter igen.

 

Varvet har provkört och menar att det funkar bra. Fast det beskedet fick jag förra vändan också. Ska testa själv i helgen. Dock tycker varvet att den går aningen tung. Stor propeller var deras tes, det tror inte jag. Dessutom behövde möjligen insprutningen korrigeras. Men allt detta får fixas när säsongen är slut.

 

Återkommer här med slutrapport efter helgen.

 

red korr

Redigerad av Amanda31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade exakt samma symptom/problem som du med min 2GM i början av sommaren.  Höll på i veckor med dieselfilter etc...
Kollade till slut luftfiltret , totalt igensatt, dessutom helt fel filter, i princip ett alldeles för stort stycke skumgummi som tidigare ägare tryckt i.

Nu går den som en klocka  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Var sitter luftfiltret? Ska kolla själv och sedan prata med varvet. Vore ju spännande om det är detta som är problemet, samtidigt som varvet gjort massor av annat (dyrt...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, luftfiltret är enligt varvet kollat och ser bra ut. All miljödiesel borta och tanken fylld med 40 liter av varvets diesel. Ska provköra rejält till helgen och se om man fått ordning på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...