tompelompe 74 Postad 5 Augusti , 2014 Lovartsbåt väjer för läbåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 5 Augusti , 2014 Men den där regeln du far efter - för två seglare som MÖTS på samma bog, vilken tänker du då på? Förmodligen att lovart väjer för lä? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 5 Augusti , 2014 Ja naturligtvis. Glömde att skriva det färdigt. Lovartsbåt väjer för läbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Augusti , 2014 Tror att han menar tolkningen av kappseglingsregler... Annars är det lovart för lä, rätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 6 Augusti , 2014 "Regler är regeler!!!" eller "Tänk om alla skulle..." är allt för ofta den enda vettiga förklaringen på frågan "varför?" Oss seglare emellan... visst väjer i stort sett utan undantag motorbåtar för oss eller är det bara jag som har den erfarenheten? Självklart vill man inte pinhålla på regeln "segelbåt går före" om man möter en oljetanker som behöver flera distans för att ändra kurs? Visst väjer vi i god tid, oavsett om vi har "vinden i höger öra", när vi själva har läns eller halvvind och den vi möter med BB-vind försöker hålla höjd? .... Självklart har jag mött en och annan som även i det läget bara ska hålla på reglerna oavsett hur mycket plats det finns... Dom har väl sina skäl, kanske känns skönt att få rätt eller nåt. Om jag springer i ett elljusspår och det hålls en lokal tävling där eller om jag seglar genom ett tävlingsområde, som i lördags utanför Arkö, så håller jag ju undan. Kanske fick jag beställa min lunch två minuter senare än om jag pinhållit kurs men å andra sidan var jag två minuter hungrigare och maten två minuter godare. Jag håller med att det ska vara så tydligt och klart som möjligt för att förhindra missförstånd, det händer ju snabbt saker som man inte vill vara med om men i dom "trånga" situationerna beter sig dom flesta vettigt tycker jag. Ha en fortsatt fin båthöst// Hannu Vi kan nog inte börja tulla på vissa regler bl.a. vind in från styrbord har rätt till väg. följer vi inte de regler som finns hur ska vi då veta att vi gör rätt. Det kan ju bli så illa att man väjer åt samma håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser