Gå till innehåll
måndag 04 november 2024
slemsven

Byta till fyrtakt på liten sportbåt.

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en liten sport båt med en 40 hk Evinrude bigtwin.

Båten är av märket NEMO och tillverkad i Malung. Max 60hk.

Tänkte jag skulle byta ut motorn till en modern 50hk.

 

Evinruden drar soppa som f-n och jag skulle gärna vilja ha elstart.

Ibland startar inte motorn vilket inte är så roligt.

 

Det jag funderar på är om vikten kommer bli ett problem?

Evinruden väger väl ungefär 65 kilo och motorn jag kollat på en Honda BF50 väger ca 100kg.

 

Jag kommer även få höja akterspegeln då båten är gjord för kort rigg.

 

Vad tror ni kommer det fungera bra med en 50hk fyrtakt på båten.

Bifogar bild på båten. På bilderna sitter det en 33hk evinrude på.

 

Tacksam för lite råd.

/Andreas

post-97977-0-20045300-1407155212_thumb.jpg

post-97977-0-69207100-1407155229_thumb.jpg

post-97977-0-21319200-1407155245_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl prova och lägga 50 kg längst bak i båten och köra en sväng så får du se hur den går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en träförstärkt akterspegel? I så fall kan det vara bra att kontrollera skicket på den så att inte träet har tagit en ny form med svampliknande konsitens. Men ska du ändå bygga om akterspegeln så är det bara att förstärka. Att hänga på en 50kg tyngre motor kan du lätt jämföra med att placera en 90 kg tung person bak och den båten lär inte sjunka för det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  1. Det sitter en en träbit och en rostfriplåt utanpå akterspegeln. Jag tar nog bort den och gör en ny plåt som jag bockar lite högre upp,
  2. Jag får sätta frugan längst bak och testa hur båten går.

 

Jag måste byta styrning oxå. Jag har 2st vajer nu.

 

Skall man satsa på hydralstyrning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:)  Nja hon väger inte 90kilo. Men runt 50 kanske och tillsamans med evinruden så blir väl det som en honda..

Tack för länken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper endast Evinrudes moderna E-Tec då man har 3 år/300 timmar som serviceintervall. Eftersom det är en 2-taktare har den mindre delar än en 4-taktare vilket gör att den blir billigare att serva och underhålla. Evinrude har t.ex. 30% färre delar än Mercurys 2-taktare OptiMax.

 

Att Evinrude E-Tec drar lika lite som en modern 4-taktare och det är ju bara positivt med tanke på att den är så mycket explosivare. En 4-taktare är ju riktigt seg i jämförelse.

 

Skulle aldrig köpa en 4-taktare. Men det är ju jag det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bygga om akterspegeln så den pallar en 50 hk med lång rigg är ju inget litet jobb, du kommer behöva dela på skrovet och lyfta bort däcket, och ska du sen även få snygg finish på det i motorbrunnen så blir det några timmar.

 

Jag tänker är det verkligen värt det? Är det inte bättre att försöka hitta en nyare 50 hk tvåtaktare i bra skick (med kort rigg), och sen köpa bensin för pengarna du sparar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver man verkligen dela på skrovet?  Jag tänkte ta en rostfriplåt eller alu plåt och bocka över befintliga fästet och sedan fästa det i akterspegeln.

 

 

post-97977-0-34615800-1407233681_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag påstår att det är för vekt för en utombordare på 100 kg och 50 hk, men du gör ju som du vill.

 

Sen är det ju läge att kolla den befintliga akterspegelns skick, är den inte fixad någorlunda nyligen så är ju risken stor att det är blött ruttet trä därinne och då håller det garanterat inte.

 

Nu låter jag väldigt negativ och det känns ju tråkigt, men det är ändå en rätt stor motor och båten kommer gå någorlunda fort så det är ju viktigt att grejerna håller tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det har du rätt i. Lär nog kolla upp så den ser fräsch ut innan man går vidare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute och åkte i helgen och motorn fungerade perfekt :)

Startade på första draget,

 

Den får nog leva kvar ett tag till. Är ju lite retro look på den nu.

 

post-97977-0-85296100-1407742239_thumb.jpg

Redigerad av slemsven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...