widfeldt 4 Postad 4 Augusti , 2014 Hej, Jag har en Yamaha F100 2001 som inte verkar ladda batteriet. Jag köpte en begagnad båt med en Yamaha F100 2001 inför den här säsongen. Körde lite kortare dagsturer i början på sommaren och allt fungerade kanon. Dock vet jag inte om laddningen funkade då heller eftersom jag använde väldigt lite andra el-förbrukare än startmotorn och ett fulladdat batteri innan säsongen säkert skulle räckt utan laddning. Innan semestern när vi skulle vara ute en hel vecka i sträck installerade jag ytterligare ett batteri med skiljerelä (Biltema), land-batteriladdare samt en voltmätare för att se batteristatus. Under veckan när vi var ute upptäckte jag att laddningen från motorn inte verkar fungera alls. Skiljereläet drar som det ska när jag laddar med landström-laddaren. Men när jag kör med motorn drar inte reläet alls. Någon som har koll på Yamaha som kan tipsa om vad laddningsproblemet kan bero på? Eller hur jag går vidare med felsökning? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 4 Augusti , 2014 1. Kolla om polspänningen på batteriet stiger över 13 V efter det att du startat motorn. Gör den det finns det åtminstonne lite laddning. Vid fulladdat batteri skall spänningen snabbt stiga över 14 V. Detta är likspänning (V DC) 2. Om detta inte är OK, så mät om generatorn under svänghjulet funkar. Detta brukar vara två gröna ledare som går till laddningsregulatorn. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0010079&path=YAM~A0000002~M0000691~M0000733~C0010079&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM (23) Detta är växelspänning (V AC) och bör vara ca 15 - 20 V AC. 3. Om detta funkar så mät spänningen (V DC) på utgången från regulatorn, bör vara 13 -15 V. 4. Om detta inte stämmer så är antagligen regulatorn/likriktaren (23) paj, Detta kan i sin tur bero på att batterierna kopplas ur och in under drift. Motorn bör under drift alltid vara ansluten till minst ett batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
widfeldt 4 Postad 4 Augusti , 2014 Tack! Då ska jag ner och mäta ikväll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 4 Augusti , 2014 Utgången på regulatorn är antagligen mellan röd (+ 12 V) och svart ( minus/jord) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 4 Augusti , 2014 Ta ner svarta kåpan i framkant.Där sitter likriktarn o förmodlingen har den brunnit .Yamaha hade problem med dom på vissa årsmodeller mvh tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
widfeldt 4 Postad 20 September , 2014 Har haft lite många projekt på gång på sistone. Men idag fick jag äntligen tillfälle att kolla upp regulatorn. Multimetern hade jag inte behövt ta med mig, det var ganska uppenbart att regulatorn hade brunnit... (se bilden) Så nu blir det till att beställa en ny från USA. Rätt del till min F100 2001 ska om jag förstått rätt vara 67F-81960-00-00. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 20 September , 2014 (redigerade) Jag har samma motor och årsmodell. Regulatorn brann för ett par år sedan, dock inte lika dramatiskt som din enl. bilden. En ny kostade då 5.800 på Yamaha service i Gbg. Beställde på Boats.net och hade den hemma efter ca en vecka för 1800 med frakt o moms tror jag. (Hade en tråd om detta för ett par år sedan på forumet här!! Jag ifrågasatte då Yamaha Sveriges prissättningspolitik. Skulle vara intressant att veta hur dom ser på att man kan beställa en IDENTISK reservdel helt legat från USA för 1/3 av priset, och varför dom gissningsvis anser att man bör köpa reservdelar av dom. Har dock aldrig fått nån indikation eller svar på hur deras filosofi är. Redigerad 20 September , 2014 av Tirill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 September , 2014 Mmm.. Tyvärr har Amerikanska återförsäljare för Mercury och BRP-delar (Johnson, Evinrude) fått exportförbud av respektive koncern framtvingat av de Europeiska återförsäljarna. Mitt intryck är att man följer detta då man annars riskerar att förlora agenturen. Att köpa en Mercury eller BRP-del av boats.net är numer bara att glömma, tyvärr. Tråkig utveckling men än så länge har Yamaha Scandinavia inte kommit på samma briljanta idé att låta Yamaha North America lägga motsvarande förbud på sina återförsäljare.. Tyvärr är likriktaren/regulatorn på F80/100 en svag del pga av otillräcklig kylning. De flesta motorer drabbas förr eler senare. På större Yammor är de vattenkylda och drabbas inte av detta problem.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 20 September , 2014 (redigerade) Jarb..... Sen när skulle denna praxis ha kommit på exportförbud av delar?? Man kan ju tänka sig bulvanverksamhet växer fram ganska snart på dyrare delar i alla fall... Uff om detta blir en realitet för Yamaha etc oxå.... Var inne på Boats.net sidan och läste om "international orders" men såg inget om detta omedelbart. Dock inte alls förvånande med tanke på prisskillnaderna http://www.boats.net/index.php?p=international Du har ingen länk Jarb där man kan läsa om det...? Redigerad 20 September , 2014 av Tirill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 September , 2014 (redigerade) Gå in på vilken sida som helst på boats.net där dom listar delar till en Murkla eller JohnRude. Längst ner står texten. BRP: To comply with BRP policy, Boats.net will not ship OEM BRP parts outside of the United States. Mercury: To comply with Mercury policy, Boats.net will not ship OEM Mercury parts outside of the United States. Övriga US-webshoppar har liknane texter. Synd inte USA är med i EU, då hade de fått på f-n för liknande påhitt o vi hade sluppit tull o moms Får som sagt hoppas att Yamaha inte hoppar på samma tåg.. Mercury började för nåt år sedan men först sket de flesta återförsäljare i det, bl a boats.net. När Mercury började hota med konsekvenser försvann dock viljan att sälja på export. BRP har just instiftat motsvarande policy.. Redigerad 20 September , 2014 av jarb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 21 September , 2014 (redigerade) Usch o Fy...! Jag såg det....! Jag hade bläddrat igenom stora delar av internetshoppen utan att hitta den förhatliga texten först!! Det är ju så att det inte bara är billigt att handla på t.ex. Boats.net, det är ju så jäkla bekvämt oxå. Kommer man in till en OMC handlare i t.ex. Göteborg och skall ha en O ring t.ex. så ser dom ungefär lika inspirerade ut som Edvad Munch målning "skriet" På nätet prickar man bara för exakt vad man vill ha och thats it! (man får ju köpa så det blir lite volym totalt pga vissa overhead kostnader då) Ja, att de Europeiska generalagenterna skulle underlåta att bearbeta Yamaha centralt för ett liknande policybeslut, det tror jag vi kan glömma. Frågan är ju när bara NÄR..... Du kan bara tänka dig alla som jobbar på Yamaha-Motor scandinavia som läser detta och nu vrider sina händer i förtjusning.... En skänk från ovan...."vi har blivit bönhörda...." Fast det borde ju på sikt växa fram bulvanverksamhet för dyrare artiklar. Det borde ju vara omöjligt att stoppa. Förresten Jarb, har det varit nån mera uttömmande tråd här på MG om just dessa nya policybeslut betr. delar från USA....? Jag har iofs inte sett nåt. Redigerad 21 September , 2014 av Tirill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 September , 2014 Visst är boats.net smidigt av fler skäl än priserna. Webshoppens upplägg i sin helhet är mycket bra. Behöver man fråga nåt är de ju även kunniga och hjälpsamma även om SIM ligger i en klass för sej. Råkade ut för det för nåt år sedan då jag skulle handla en Mercury-propeller av Performance Marine. De har bra priser på just propellrar och jag hade handlat av dom tidigare. När jag försökte handla ytterligare en fick jag nobben och var naturligtvis tvungen att fråga varför de helt plötsligt inte längre ville sälja till mej. Fick då förklaringen jag redogjort för ovan. Det gick sedan att handla Mercury-delar ytterligare ett tag hos boats.net men sedan började även de följa policyn. Propellern lyckades jag som tur var hitta på E-bay så det löste sej ändå till slut. Tror inte diskussionen varit uppe här tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 September , 2014 Det går förmodligen att komma runt problematiken med en fraktagent, har dock inte testat. Brukar använda Jetcarrier/magnum.no men bara när jag handlat av privatpersoner eller småfirmor som inte varit kunniga i exprotförsäljning m a p tulldeklarationen. Det uppstår även ytterligare en problematik men även det går nog att lösa. De flesta web-shoppar kräver att shipping och billingadress är samma. Det ska dock gå att fixa ett konto-kort med Jetcarriers adress även som billingadress enligt Jetcarriers hemsida. Ett annat alternativ skulle kunna va att skapa ett extra PayPal-konto med adressen till fraktagenten registrerad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
widfeldt 4 Postad 3 Oktober , 2014 Fick ny laddningsregulator från boats.net igår. Det blev en 67F-81960-12-00 som tydligen ersatt 67F-81960-00-00. Monterade och testade idag innan jag konserverade motorn och körde in båten på vinterförvaring. Nu funkar allt som det ska! Skönt att ha laddningen fixad inför nästa säsong! Tyvärr blev frakten från USA typ 400kr dyrare än nödvändigt. Jag beställde via Jetcarrier. Dels ville jag testa hur det funkade, dels skulle det bli något billigare enligt mina beräkningar. Problemet vara bara att boats.net skickade regulatorn och den plastkåpa som jag också beställde i en jättekartong som var typ 3ggr större än nörvändigt. Eftersom inrikesfrakten från boats.net är gratis spelade det ju ingen roll i deras ögon. Men med Jetcarriers beräkning av fraktkostnad baserad på "volymvikt" räknades paketet nu som 9kg istället för 1,5kg. Något att tänka på när man beställer via Jetcarrier. Kanske hade boats.net kunnat packa effektivare om man bett dem om det.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 3 Oktober , 2014 Lite OT men jag handlar mycket från USA och då oftast till motorcykel. Det finns personer som mot en lite ersättning (eller ideellt) agerar mellanhand vilket underlättar massor. Och nu menar jag inte fusk med deklarerat värde utan bara ett sätt att komma undan diverse vidrig policy. Angående regulator. Det finns gott om billiga mosfet regulatorer/likriktare (eBay) som fungerar lika bra till 1- som 3-fasalternatorer. Kostar runt tusenlappen. En alternator är synnerligen dum och därmed lättlurad och bryr sig inte om vilken partnummer som står på komponenthuset. En originaldel är alltså i detta fall bokstavligt talat pengar i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pwangberg 1 Postad 7 April , 2015 Hej! Jag har en Yamaha f80 -03 som laddar över 17 vdc. är det normalt? Tack på förhand. pw Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 7 April , 2015 Hej! Jag har en Yamaha f80 -03 som laddar över 17 vdc. är det normalt? Tack på förhand. pw Nej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 7 April , 2015 Förmodligen regulatorn kass sitter i framkant av motorn.Lossa o kolla om den brunnit det är ganska vanligt mvh tutte 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pwangberg 1 Postad 11 April , 2015 Tack Tutte, frågorna växer Skruvade bort regulatorn/liktiktaren den såg fin ut. Problemet kommer och går den kan ligga på 14.7 och sen stiga och tillbaka. Vad händer om generatorn levererar för hög spänning ac påverkar det utspänningen dc. Kollade priset på regulatorn den låg på 2500:-har inte kollat vad en generator kostar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T-swe 0 Postad 26 Juli , 2015 Hej , ny på forumet. Har samma problem som (pwangberg) med en Yamaha F80 -04 I mitt fall så får jag hög spänning 16.4 vid ca 3600 - 4000 varv. Vid lägre varv och tomgång så ligger det på ca 14. Ställer också frågan , kan man köra vidare eller ska man ta tag i problemet nu? Är det något som man kan byta själv , är hyfsat händig tycker jag. Tacksam för svar. Mvh //Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser