johannyman85 0 Postad 4 Augusti , 2014 Hej, hade en tråd tidigare men ska försöka förtydliga lite mer samt berätta lite om gången. Har som sagt en Ficht motor och är lite fundersam över problemet som uppstått. Motorn vill ibland inte gå på fullgas, måste pumpa på blåsan för att det skall hända något och ibland så kan den gå prickfritt hela dagen. Normalt sett har problemet varit att första minuterna från start så får man hjälppumpa för att få upp den över 2500rpm, sedan går den kanon. Igår så gick den kanon från start för att sista minutrarna gå som ris över 3500rpm tills man pumpat på blåsan. Startar direkt och är stabil under 2500rpm. Jag har bytt alla slangar utanför motorn till 10mm, köpt ny blåsa (hjertmans) och provat med en annan tank. Problemet kvarstår. Kopplat förbi förfiltret inkl vattenavskiljare, problemet kvarstår. Nya membran i vropump, alla filter & stift. (stift rättvända). Det roliga är att den alltid går bra efter ett par minuter, men igår gick den bra direkt. maxvarvet är 5100rpm, vet inte vad jag har för propp men motorn sitter på en GTX 515 och båten gör ca 36-37knop med 2pers. Enligt Boken så skall motorn ha ett maxvarv på 5500-6000rpm. Hur mycket påverkar propellervalet? Har tankat totalt 100l med denna soppa så "ny bensin" är det. Blåsan blir mjuk och sugtrycket känns helt klart för lågt. Misstänker tjuvluft eller har ni några ideer? Tack på förhand. MVH J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 4 Augusti , 2014 Det är propellern som avgör hur mycket motorn orkar varva,5100 låter lite lågt,,har du tilltat upp motorn då?kan du ställa upp tanken högre upp, typ på någon av sittplatserna för att se om motorn då lättare kan suga upp soppan,inga flagor ett skit i tanken, tankar du jeepdunk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johannyman85 0 Postad 4 Augusti , 2014 Hej, ja tankar ur nya plastdunkar. Kan ej lyfta ur tanken då det är en fast 55l. Den skall vara rengjord. Har gjort rent grovfiltret i röret som går ner i tanken, det var fullt med skit men det gjorde ingen skillnad. har kollat det flera ggr. Som sagt kopplade jag förbi förfiltret utifall det var dåligt med tanke på vad jag hittade i röret ,men ingen skillnad. Har prövat med annan tank på 15l samt nya soppaslangar och blåsa men ingen skillnad. Så ja utesluter näst intill allt före motorn. Vad gäller 5100rpm så har jag läst lite efter att jag fick fram min prop. Kollade proppen idag och det var en 14/17 och på en E-tec 90 så landar RPM på ca 4900-5000 så mitt rpm är inte allt för dåligt. Dock är WOT på 5500-6000 enligt boken. Propellen är lite småful på ena bladet och det kanske bidrar till ett något lägre RPM. Den skulle behöva blästras och lackas om. Men det är fortfarande inte avgörande för gången. har hört att man pratar om "seafoam", kanske vore något om det vore igensotat i motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser