Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Muerto

Epoxibehandling 2.0, kan första omgången vara kvar?

Rekommendera Poster

Tjena,

Min båt är tidigare epoxibehandlad, men vartefter bottenfärgslagren börjat bli för många och slipmaskin och skrapa verkar ha gått för djupt vid några tillfällen bestämde jag mig för att börja om. Ett riktigt sisyfosarbete, men lite småtrevligt när båten ändå står på land för andra reparationer...

Min fundering är om all gammal epoxi verkligen måste bort eller om den kan vara kvar? Den är i fint skick där den sitter kvar nu så jag antar att det borde vara helt ok - epoxyn bryr sig väl knappast om att det redan är epoxy där...? Bara att lägga en omgång primer, spackla ojämnheter, bygga upp tätskikt, grunda och måla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ta bort epoxi i gott skick. Däremot är rengöring och eventuell avslipning viktigt. Sedan gäller det att välja en produkt som fäster på underliggande epoxi. Tror inte att någon primer behövs, men där bör du kolla med tillverkarens instruktioner.

Epoxi kommer från det kemiska begreppet "epoxid". Man skulle kunna tro att epoxy är engelsk stavning, men "epoxid" heter "epoxide" på engelska, så enligt min uppfattning skall det heta epoxi.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...