Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Gäst Micke

Uttern 520ht Planing

Rekommendera Poster

Gäst Micke

Funderar om det är möjligt att med hjälp av trimplan ändra planingströskeln så att jag kan köra i ca 10 knop utan att båten reser sig ? Är hydraliska trimplan ett alternativ ??? Att öka bränsleförbrukningen drastiskt är inget alternativ....

post-0-1394234360,3309_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

förstår inte vitsen riktigt vill du att båten skall plana i 10 knop? ?-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

trimplan gör så du kan ligga i plan läge vid lägre farter men just 10 knop vet jag ej vad det gäller din båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får väl ökade bränsle kostnader om du skall ligga och knö precis på planingströskeln ?-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag tror inte att du kan komma ner i 10 knop med hjälp av trimplan. Vet inte vad du har för planingströskel nu, men att den skulle plana i 12-15 knop med trimplan kanske kan vara rimligt.Jag hade en Skibsplast Seamaster en gång i tiden, med trimplan. Jag har för mig att man nästan fick ner den i 15 knop med trimplan med fyra pers. i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Varför vill du ligga och köra i den mest oekonomiska farten 10 knop? Visst, med trimplan kan du trycka ner fören mer men du kommer ju bara att plöja genom vattnet och bensinen kommer att ta slut i ett nafs. En billig variant att pröva kan vara Smart Tabs. http://www.drevia.se/smarttabs.html http://www.nauticusinc.com/index_1024.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...