Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
danekstrom

Försäljning av en begagnad segelbåt - min erfarenhet

Rekommendera Poster

Tack för att du tagit dig tid att skriva om dina erfarenheter, riktigt underhållande för alla utom för dig kan jag tänka.

Dina sk. spekulanter skulle man ju helst "kilhala".  :)

Har du några råd till säljare?

Kan man förstå vem som är seriös eller i alla fall vem som inte är seriös.

Mackey

Tillägg

Läs länken och få ett antal goda skratt.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de historierna! Vi skrattade här hemma...

Är en tankeställare när jag själv är spekulant, att vara rak och tydlig mot en säljare?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att idiot 12 hörde av sig till mig när jag hade min båt ute på Blocket. Jag gav upp och behöll den istället...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får väldigt mycket båt för pengarna om man köper en liten segelbåt i dag, tyvärr är det som trådskaparen fått erfara få seriösa spekulanter till dessa båtar-det är många som bara vill prata och lockas av att det låga priset kanske kan uppfylla en dröm om att pröva båtlivet.  Man skulle vilja skriva i annonsen: Hör bara av dig om du vet att du vill ha segelbåt, vilken typ av båt du vill ha och detta är typen samt att du har råd med båten och kostnad för båtplats,underhåll och försäkring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

helt otroligt men tyvärr är det nog en del av verkligheten oavsett om man ska sälja bio, båt eller något annat. vet inte om det är något bättre om man säljer dyrare båtar?

Med risk för att skrämma bort en och annan spekulant så kanske man som säljare ändå tjänar på att vara lite hårdare pch verkligen försöka ställa lite motfrågor om spekuöanternas seriositet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar om inte minst hälften av dina intressenter var och tittade på min motorbåt när jag hade den till salu förra året?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har i alla fall en hel del kul minnen av försöken att sälja. Blir nästan lite sugen på att lägga ut min båt på blocket, risken är kanske att någon köper den.

Ett par funderingar som gör mig lätt mörkrädd:

1. Så som du upplever dina spekulanter, så upplevs de säkert av andra också i olika sammanhang, det är  i alla fall min erfarenhet av kunder i helt annan verksamhet.

2. Nästan alla har rösträtt och därmed inflytande över ditt liv, är de lika välinformerade om politik? Jag gissar mindre.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var ju inte i Göteborgstrakten alla gånger när en köpare ville titta och jag var ju ändå ganska angelägen så det blev en del förlorad tid :) Sedan gick det 1h varje jag gång jag skulle visa.

Jag tror att som säljare för de lägre beloppen så måste man vara extremt rak mot en köpare och verkligen säkerställa att de i princip är mer eller mindre redo för köp eller om de vill fundera vidare utan att just titta på detta objektet. Man kanske kan fråga om de tittat / tittar på andra objekt, hur bråttom de har att köpa, vad som gjorde att de fastnade för annonsen.

Det var fler än jag skrivit om, men tyvärr kommer jag inte ihåg alla. Jag tror att man även skall fråga om de har med alla personer som skall titta på båten. I flera fall kom de och tittade men skulle sedan ha med sig ytterligare personer i alla fall vilket för min del kanske tar lite väl lång tid.

Tror också det kan vara bra att vara extra tydlig som köpare om det finns ett seriöst intresse när man börjar boka upp tider och speciellt när man tittar också, känns det fel så det egentligen ingen mening att dra ut på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var ju inte i Göteborgstrakten alla gånger när en köpare ville titta och jag var ju ändå ganska angelägen så det blev en del förlorad tid :) Sedan gick det 1h varje jag gång jag skulle visa.

Jag tror att som säljare för de lägre beloppen så måste man vara extremt rak mot en köpare och verkligen säkerställa att de i princip är mer eller mindre redo för köp eller om de vill fundera vidare utan att just titta på detta objektet. Man kanske kan fråga om de tittat / tittar på andra objekt, hur bråttom de har att köpa, vad som gjorde att de fastnade för annonsen.

Det var fler än jag skrivit om, men tyvärr kommer jag inte ihåg alla. Jag tror att man även skall fråga om de har med alla personer som skall titta på båten. I flera fall kom de och tittade men skulle sedan ha med sig ytterligare personer i alla fall vilket för min del kanske tar lite väl lång tid.

Tror också det kan vara bra att vara extra tydlig som köpare om det finns ett seriöst intresse när man börjar boka upp tider och speciellt när man tittar också, känns det fel så det egentligen ingen mening att dra ut på det.

Samtidigt är man ju i händerna på köparen. Så länge det finns fler objekt till salu än det finns spekulanter så vågade iaf. inte jag bli allt för tuff mot dom få som ringde.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul läsning! Man kan lägga ut en visningstid tex 2 veckor längre fram. Då gäller det för intressenterna att agera med kraft om de vill köpa innan och man visar för mer än en på visningsdagen. Då blir det lite andra förhandlingspositioner. På varor med lågt pris blir det ju snabbt en dålig timpeng om varje 'visning' tar 2 tim. Sen gäller ju som vanligt i affärer att vara tydlig och rak men också ödmjuk och ha förståelse för att folk kan vara oroliga, noggranna, sakna kunskap osv. Sen bör man inte göra affärer där magkänslan inte är rätt, det blir bara massa strul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är det där verkligheten när du ska sälja något idag, framför allt på blocket.

Tror att det finns vädigt många som bara svarar på anonnser bara för svarandets skull. Typ sökande efter social samvaro.

Spelar ingen roll vad som ska säljas psykfallen dyker upp ändå.

Har råkat ut för detta varenda gång något ska säljas. Just det här att folk bestämmer sig sedan när afferen ska slutföras , näe tyvärr kan inte, är inte längre intresserad eller råkat i svårigheter etc etc.

Och då kanske man tackat nej till någon annan spekulant pga av att det var ju klart. Så nu gäller pengar i näven, innan det sker så är objektet till salu oavsett om köparen säger att han/hon ska ha objektet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härlig historia som alla vi som försökt sälja grejer känner igen. Skrev något på min blogg för några år sedan. Citerar en del av det, om han som inte vill verka för het på gröten:

"Den som roade mig bäst, även om han säkert inte avsåg det själv var mannen som ringde från dolt nummer. Han vinnlade sig verkligen om att låta ytterst ointresserad och negativ över hela idén om att köpa min traktor. Det är ju klart att man inte vill verka allt för ivrig om man tänker lägga ett skambud men det hela blev löjligt överspelat. Till slut var jag på vippen att fråga varför han ringer över huvud taget när han verkar så genuint ointresserad, han förekom mig med att konstatera att inte vill han nu köpa något gammalt skrot…"

http://uupee.wordpress.com/2011/12/20/om-att-salja-gamla-grejer/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, länken funkade inte ett tag, men nu är den igång igen, det är nog många som inte sett detta :-D ganska kul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för en stunds rolig läsning! Jag skrattar gott och igenkännande.
Det som fascinerar mig är att du säljer en liten sexmetersbåt från 70-talet, begär 10 laxar för den medan många köpare förefaller tro att det är en 30 fotare från 2010.
Jag menar.... Vad fan får man för 10 000?
Om det är några skavanker här och där så måste man ju räkna med det. Din båt verkar vara en kanonbåt för 10 laxar. Det är ju den man söker.... där man får mycket beg båt för slanten... liksom!

Jag sålde själv en kanonfin J17 för några år sedan.
Rekordet på sen urbackning där var när köparen ringde på morgonen och sa att "Jag åker från Kramfors om en stund" Jag svarade "Okej. Jag drar från Sundsvall om en halvtimma då" (Båten låg närmare Sundsvall) jag satt en stund senare i bilen på väg ut till hamnen och ringde upp köparen för att säga "Jag är strax framme" Då sa han att han inte hade åkt än eftersom han inte skulle köpa min båt!
En man var muntligt klar med köpet men backade ur för att hans fru tyckte att friborden var för låga!
Ett ungt par från Umeå köpte den på stående fot för 8 000 till slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkligen kul läsning som man känner igen sig i. Sålde min gamla Vega för ett år sedan och det var verkligen många kufar som ringde och mailade. HUA!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar undvika att sätta ut telefonnummer och "tvinga" eventuella köpare att maila. Det är ett enkelt sätt att sortera bort de värsta snackarna.

Sålde vår förra båt i våras, hade 300 000:- som utgångspris. Fick ett mailbud på 120 000:- Sånt behöver man inte ens svara på, men man blir lite sugen och fråga hur sjutton man tänker om man lägger ett sånt bud?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Man" tänker att man exponerar sig för möjligheten att säljaren är desperat. Så långe man inte betalat ngt är det en av livets tillgängliga gratisoptioner att möjligen få köpa ngt till kraftigt underpris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...