chrlin 0 Postad 3 Augusti , 2014 Hej Jag försöker förstå hur min el är dragen, det finns ett Bosch skiljerelä inkopplat på senare tid dvs föregående ägare, samtidigt finns det ytterligare en komponent inkopplad den övre bilden. Enligt kopplingsschemat från Bosch så finns ej detta med ( förmodligen av naturliga skäl). Jag har provat att koppla förbi komponenten utan att jag kan märka någon skillnad. stiftet till höger går till förbrukarna och hämtar ström från ett av förbrukarbatterierna mittstiftet går till generatorn och det till vänster går till ett av förbrukarbatterierna. Vad har komponenten på övre bilden för funktion? Är det någon liknande funktion som Bosch skiljerelä? Behövs båda två? //C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samfaran 2 Postad 4 Augusti , 2014 Det är en batteriisolator som vid laddning fördelar strömmen från generatorn mellan batterierna. Kort beskrivet är att om du inte har den utan kör med batterierna parallellkopplade så kommer det sämsta batteriet dra ström från det bättre batteriet + att generatorn kommer att prioritera det dåliga batteriet. Isolatorn ser till att du kan ladda båda samtidigt utan att riskera att någon ström vandrar iväg på grund av felaktigt batteri. Detta innefattar att du har två helt separata kretsar där ena batteriet är kopplat till enbart motorn och det andra enbart till övriga förbrukare. Det är även bra att koppla med en batteriväljare så att man i nödfall kan koppla över batterierna vid behov utan att behöva flytta batterierna/polerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrlin 0 Postad 7 Augusti , 2014 Okey då måste den varit helt felkopplad eftersom mittstiftet gick till generatorn och de andra två gick till samma förbrukarbatteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 7 Augusti , 2014 Mittstiftet ska gå till generatorn,dom andra 2 till varsin batterikrets. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser