Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
maya2

"blöddrar" på lågt varv

Rekommendera Poster

hej allihop!

skulle behöva lite råd om hur jag ska gå tillväga med min gamla yamaha 40hk.

när jag kör på låg fart(varv) så vill inte motorn gå rent utan den "blöddrar" typ som att den inte går på alla cylindrar. vid fullt pådrag går den som en klocka. tänkte byta ut stiften men det ska väl även finnas ställskruvar vad jag förstår vid lågfart och högfart men har inte vågat pilla på några skruvar då jag inte vet vilka det är eller hur dom ska skruvas?

tar tacksamt emot alla tips och råd!

//johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den börjat med detta nyligen eller har den gjort så länge? Stift är en bra start, kostar inte mycket och bör göras då och då.

 

Har den gått bra förut skulle inte jag börja pilla på förgasarna...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har varit så länge å den har aldrig gått fullt ut på låga varv men har väl aldrig brytt mig förut då man inte åkt så mycket båt. Nu har det blivit betydligt mer åkande och då skulle jag gärna vilja få ordning på detta problem.

Har ju aldrig bytt stiften under min ägo så det lär ju va dags men vet inte om det gör så stor verkan då den går fint på högre varv!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn förgasare så kan det helt klart vara värt att riva ner och rengöra då dessa inte är något som fungerar felfritt i all evighet. Dom slits med åren och samlar på sig en massa smuts invändigt som behöver avlägsnas. Om inte detta görs så kommer den att ge din motor fel soppablandning och det visar sig ofta som just kass tomgång eller att den inte vill gå bra öht.

 

Så dom mest tänkbara felen är då...

 

-Tändstift (brukar av min erfarenhet mest resultera i att den inte vill gå på höga varv och tjuvstannar)

-Smuts i förgasare (känner du någon som vet hur en moped funkar så kan han fixa det)

-Behov av justering av förgasare (för att kompensera ålder samt att bränslets kvalitét har ändrats med åren)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan ju även tillägga att jag kör på ca 2%blandning på bensinen vet inte om det är för mycket? står ju 1/100 på motorn men har alltid valt att ha mer olja så att den inte ska skära. rätt eller fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att 1% blandning är nåt knepigt miljöargument. Bra för sjön men kasst för motorn. Jag personligen skulle aldrig någonsin och inte efter det heller för den delen få för mej att köra med mindre än 2%. Dagens bensin är helt magiskt dålig på att smörja så 2% bör vara minimum rent tekniskt oavsett vad som står på motorn.

 

Har sett ganska många skräckexempel på när tillverkare rekommenderar väldigt underliga bytesintervaller på oljor och annat knasigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Rekommenderar ultraljudstvätt om förgasarna skall rengöras. Det finns många exempel på folk som rengjort sina förgasare utan att få någon förbättring. Förgasare som sedan efter ultraljudstvätt fungerat 100% igen...

 

Men som sagt, stift är enligt mig steg ett pga kostnad. Jag har dessutom haft problem med dålig gång på lågvarv som blev bättre med ny stift.

 

Jag har en Yamaha 28hk -79 som skall gå på 1% och gjort det fram tills för några år sedan då jag började köra 2%. Den går sämre på lågvarv efter en stund på 2%, men det känns bättre för motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipset" mange249".

vart utför man en ultaljudstvätt i värmland och vad kostar en sådan rengöring?

ska som sagt iallafall prova med å byta stiften först te helgen så får vi se.

mottager med glädje alla tips och råd, verkar finnas många här med erfarenheter av alla dess slag :) :) .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmland? Då blev det enkelt. Fredins eller Hjertmans i karlstad kan du kolla med. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nya tändstift och lite justering på luftskruven så gick den fint igen! dock ville den inte riktigt till 100% när jag satte på kåpan men utan gick den hur fint som helst men det blev VÄLDIGT mycket bättre.

tack för hjälpen allesammans!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om toppen läcker vatten kan man få detta fenomen. Vid fullfart trycker compet undan vattnet och den tänder på båda. Om du tar ur tändstiften och lyser med en liten lampa in i hålen kan man se om kolvtoppen är renare än den andra. Kolvtoppen blir renspolad av vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...