Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Isakare

Grå Yamah, vad är det för motor.

Rekommendera Poster

Skaffade mig en båt efter några års uppehåll, men hade lite oflyt, motorn havererade efter en dag.

Nu har jag fått erbjudande via en kompis att köpa en 40 hk Yamaha, en 97a 2 cylindrig utan autolube, trim, och tilt, en simpel modell alltså, men motorn är inte blå som alla andra Yamaha, utan grå, typ grafitgrå metallic.

Motor är köpt med en båt i sverige och har bara haft en ägare, så det är inga konstigheter så, men varför är den grå ??

Mvh Rikard.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha hade lite ovanliga modeller i sitt program ett tag. De ser ut som gamla modeller de hade på 80-talet. Origin hette en serie bland annat om jag minns rätt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Jag har hittat några 2T på blocket med liknande årsmodell, samtliga blåa, så den tesen verkar inte stämma på denna motor, men det där med Origin verkar vara nått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På standardmodellerna bytte Yamaha från blått till grått i och med modellår 1994. Budget och specialmodeller har haft lite andra färgsättningar. Just den tvåcylindriga 40 hästaren är en budgetmodell främst avsedd för utvecklingsländer. Vissa år har dessa motorer inte tagits in till Sverige överhuvudtaget och de år de har tagits in har det varit i ganska begränsad mängd. De har oxå haft lite olika namn genom åren, just nu heter de Enduro och denna 40 hästare går faktiskt fortfarande att köpa, dock inte hos oss.

http://global.yamaha-motor.com/business/outboards/product/enduro/55-40spec/

Redigerad av jarb

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På standardmodellerna bytte Yamaha från blått till grått i och med modellår 1994. Budget och specialmodeller har haft lite andra färgsättningar. Just den tvåcylindriga 40 hästaren är en budgetmodell främst avsedd för utvecklingsländer. Vissa år har dessa motorer inte tagits in till Sverige överhuvudtaget och de år de har tagits in har det varit i ganska begränsad mängd. De har oxå haft lite olika namn genom åren, just nu heter de Enduro och denna 40 hästare går faktiskt fortfarande att köpa, dock inte hos oss.

http://global.yamaha-motor.com/business/outboards/product/enduro/55-40spec/

Tack, där har vi nog svaret.

Motorn såg väldigt simpel ut under skalet, inte helt olik min 37 år gamla Tohatsu, men den hade 2 förgasare.

Nån som vet vad det var för prisskillnader på dessa motorer när det begav sig, jämfört med en normal med autolube, trim/tilt ??

Är det nån skillnad på själva motorn, fler cylindrar, mer kubik etc ??

Angående färger funderar jag på om det kanske kan vara vilken kamera folk har fotat med, jag uppfattade den här motorn i verkligheten som helt grå, medans många på bilder ser mera blågråa ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tyvärr ingen bild, kikade bara lite hastigt på motorn i ett garage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag köpt denna motor, fick ge 13.000:- Ett riktigt bra pris om man jämför vad folk begär på Blocket för sina motorer, men kanske rimligt just för att det är en snikmotor ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...