bjorn_o 0 Postad 1 April , 2005 Våren är här och funderar lite på vad man bör tänka på när man startar upp sin vinterkonserverade motor. Är det bara att tuta och köra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 1 April , 2005 Hej bjorn_o! Själv gör jag så här: Tankar båten fullt med NY bensin. Sjösätter båten, startar motorn och låter den gå på tomgång i 5-10 minuter så den får bli lite varm. De 15 första minuterna kör jag på max halv fart sedan ökar jag till 75 % fart och efter ca. 30 minuter köra jag stötvis på max varv men enbart ett par minuter åt gången. Efter ca. en timmas körning blåser jag ut skiten på full gas i 5-10 minuter. Efter några ett par timmars körning byter jag till helt nya stift som kan ha blivit sotade av konserveringsmedlet. Mitt syfte med mitt sätt är att låta motorn få en mjukstart. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebtho 6 Postad 1 April , 2005 För att kunna tipsa måste man vete hur du konserverat motorn och vad du har för maskin. Sen kan jag tipsa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusC 0 Postad 2 April , 2005 Hej Som man skrivit ovan, så beror det lite på vad du gjort för konservering. Om du inte bytte olja i höstas så bör du byta den samt oljefilter. Stift och impeller bytes ca vart annat år. Har du innombordare behöver du kanske byta kylslang och bälgar till drevet. Växelhusoljan bör bytas och leder (via oljenipplarna) bör fyllas på. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 April , 2005 Efter långa uppehåll kör jag startmotorn tills oljetrycket har kommit upp, därefter startar jag motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 2 April , 2005 Jag brukar provstarta motorn på land. Då kan jag se att allt fungerar och har en chans att samla upp den giftiga glykolen som legat i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 2 April , 2005 Tackar för svaren, nu vet jag Om jag tankar båten med NY bensin vad gör jag med den gamla (den har varit fulltankad över vintern)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 2 April , 2005 Behåll den gamla soppan den behöver du inte byta!! Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 2 April , 2005 Hej! Det beror på hur stor tank du har. Motorn går ju inte sönder eller skadas av gammal bensin så det går ju att använda den gamla. Kruxet är att det lätt uppstår kondens i tanken om man inte har omsättning. Och vatten i motorn är definitivt inte bra, och det är orsaken till varför jag ser till att ha ny soppa. Utöver detta har jag för säkerhets skull ett bensinfilter med vattenavskiljare. Kostar ca. 475 kr och är en billig försäkring mot motorskador. Den gamla bensinen kan du återanvända till bilen, gräsklipparen eller båten (välj den motorn som du har mest omsättning på) tycker jag om du bara ser till att den inte innehåller kondensvatten. Om du har haft spikfull tank mionskas risken för kondens, så har du bara ett filter med vattenavskiljare är det inget problem. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 4 April , 2005 ´Hej Björn o! Tänk bara på om du startar båten på land att du har vattentillförsel till motorn. Brukar alltid starta den på land innan iläggning för att som Peter K skrev samla upp glykolen. För vatten tillförsel till motorn brukar jag ta bort vatten slangen till motorn och sätta på trädgårdsslangen eller ett par hinkar med vatten. Bränslet behöver du inte vara orolig för brukar alltid byta bränslefilter varje år. Kör även K-sprit i tanken varje gång jag tankar. Om du ändå är orolig för fukt i tanken tänk på att tanka fullt på hösten då finns det inte så mycket utrymme i tanken där det kan bildas fukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 4 April , 2005 Om du har en V8, 350 454 el dyligt skall den inte gå på för lågt vartal när man startar upp. Kamaxeln smörjs av oljestänk från vevaxeln. Oljestänket är väldigt litet på tomgång vilket innebär att kamaxeln får sämre smörjning. Ca 1500 rpm är lämpligt när man startar upp och varmkör motorn. )Det är samma princip som när man kör in en ny kamaxel.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 4 April , 2005 Sist jag körde med trädgårdsslangen så blåste jag topplockspackningen, har hört flera som berättat om samma sak. Vet inte varför, tycker den borde tåla det. Men numera kör jag enbart med hink för säkerhets skull. Någon som vet mer om detta? MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 4 April , 2005 Kanske något i den här stilen (saltvattenkylning): Otät anslutning av slangen eller dåligt flöde gör så att kylvattenpumpen suger in lite luft. Luften lägger sig högst i motorn (topplocket) och det bildas hot-spots. Det i sin tur gör så att topp-packningen blåser. Hot-spots märks oftast inte på temperaturmätaren. Termostaten styr endast på temperaturen från avgående kylvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 4 April , 2005 Låter rimligt. Och ja, jag borde ha skrivit det, motorn är sjövattenkyld. Tack MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 4 April , 2005 Se bara till att tanka fullt innan avställning så bildas ingen kondens och ingen rost (vid plåttank). Vattnet tyngre än bensin och lägger sig på bottnen av tanken så börja med att tappa ut lite soppa så ser du om det är vatten eller bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockel-Bo 0 Postad 4 April , 2005 Hej! Jag hade problem med att både köra motorrn på land & tömma kylsysemet (på inombordare) Svårigheten är att försöja motorn med nytt kylvattenvatten. Att ansluta en trädgårdsalang kan sluta med att kylsystemet får för mycket vatten (för högt tryck) med flera olika skador som följd. Det är ju konstruerat så att de själv suger in den mängd vatten som behövs. TIPS -För att undvika problem med torr-körning på land! Lösningen är en enkel tädgårds-vattenkanna! Anslut en vanlig vattenkanna direkt på kylvattenslangen (ute på drevet). Pipen passar direkt på kylslangen (VP 280 Drev) Låt trädgårdslangen fylla och sedan spola vatten i kannan istället, för direkt in i kylslangen. Häng upp vattenkannan så att pipen hela tiden är vattenfylld. Då slipper man ett för högt vattentryck in i kylsystemet. Systemet suger i den mängd som det behöver, och man kan provrköra motorn utan problem, med fungerande vattenkylning - utan att vara rädd för att få för högt vattentryck. Lycka till! //Ockel-Bo :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubank 0 Postad 4 April , 2005 Handlar de goda råden på den här tråden bara om inombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 4 April , 2005 Nejdå! Inte alls! De flesta råden är att rekommendera för alla typer av båtmotorer! Men du kan glömma den delen med glykol om du har en utombordare, annars är det finfina råd! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 8 April , 2005 Hej, jag bytte växelhusoljan i höstas. Vilken olja ska man mer byta? Och var sitter tappen? Det är en utombordare Yamaha -86. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Smuggler Postad 8 April , 2005 Hallå nån som vet hu man förstärker en akterspegel på ett smart och enkelt sett? :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 8 April , 2005 Njae... varför inte starta en ny tråd om det? :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 8 April , 2005 Om du har en vanlig två-taktare är det bara växelhusolja som du ska byta. Yamaha -86 låter som en två-taktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 8 April , 2005 Hej! Det finns ett antal trådar på detta ämne från i Höstas/Vintras! Vill här passa på att puscha för den emineta sökfunktione som finns på den här sajten :-tackar Ang motorolja så startade jag en tråd i vintras som började med impellerbyte och avslutades av Lasse P med en rökig whiskey :-D och däremelllan finns 73 !!! st inlägg om i princip allting ang motorservice och diverse utsvävningar och oenigheter ... givetvis debatteras Biltema oxå :-nojd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser