Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Neo-Geo

Att äga en båt, ett rent h-lvete!?

Rekommendera Poster

Ursäkta mitt ordval i rubriken men är lite frustrerad. 

 

Går i båtköpartankar (Ryds F528 WA) och är helt ny på detta med båt och trodde att man bara köpte båten, var ute med den på sjön och sedan tog upp den och drog några varv med högtryckstvätten och något rengörningmedel undertill. 

 

Läser att man måste hålla på med en massa underhåll som gelcoat/epoxi/vaxa samt en massa giftfärg för att inte havstulpaner ska bosätta sig. Läser också att plastbåtar tar in vatten, att en 6-metersbåt kan väga upp emot 50 kg mer när man tar upp den då den suger åt sig vatten. Durk och annat kan också ruttna. Varför bygga något som ska husera på vattnet med material som drar åt sig vatten och som kan ruttna? Detta låter helt snurrigt i mina öron.

 

Har suttit och läst runt om på diverse forum och det verkar vara aluminiumbåt som gäller om man vill minimera underhållet. Frågan är hur det blir med detta med vatten?

 

Läser man på t.ex. Silver Boats hemsida står det:

 

"Silver är en unik båt i världen. Det stabila skrovet av marinaluminium i kombination med en innerliner av glasfiberarmerad plast gör båten mycket bekväm, hållbar och säker. Skrovet och innerutrymmet innehåller i praktiken inga material som kan murkna eller dra åt sig vatten. Varje Silverbåt är en balanserad kombination av skönhet och odjur, som passar utmärkt för de mångsi-diga och varierande båtlivsförhållandena i norra Europa"

 

 

"I praktiken"? I mina öron låter det som att det gör det.

 

Finns det ingen båt som fungerar som en båt bör fungera på vattnet, en båt som inte drar åt sig vatten eller som använder material som kan ruttna etc?

 

Får nog tänka om när det gäller båtlivet om det ska vara så här.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ursäkta mitt ordval i rubriken men är lite frustrerad. 

 

Går i båtköpartankar (Ryds F528 WA) och är helt ny på detta med båt och trodde att man bara köpte båten, var ute med den på sjön och sedan tog upp den och drog några varv med högtryckstvätten och något rengörningmedel undertill. 

 

Läser att man måste hålla på med en massa underhåll som gelcoat/epoxi/vaxa samt en massa giftfärg för att inte havstulpaner ska bosätta sig. Läser också att plastbåtar tar in vatten, att en 6-metersbåt kan väga upp emot 50 kg mer när man tar upp den då den suger åt sig vatten. Durk och annat kan också ruttna. Varför bygga något som ska husera på vattnet med material som drar åt sig vatten och som kan ruttna? Detta låter helt snurrigt i mina öron.

 

Har suttit och läst runt om på diverse forum och det verkar vara aluminiumbåt som gäller om man vill minimera underhållet. Frågan är hur det blir med detta med vatten?

 

Läser man på t.ex. Silver Boats hemsida står det:

 

"Silver är en unik båt i världen. Det stabila skrovet av marinaluminium i kombination med en innerliner av glasfiberarmerad plast gör båten mycket bekväm, hållbar och säker. Skrovet och innerutrymmet innehåller i praktiken inga material som kan murkna eller dra åt sig vatten. Varje Silverbåt är en balanserad kombination av skönhet och odjur, som passar utmärkt för de mångsi-diga och varierande båtlivsförhållandena i norra Europa"

 

 

"I praktiken"? I mina öron låter det som att det gör det.

 

Finns det ingen båt som fungerar som en båt bör fungera på vattnet, en båt som inte drar åt sig vatten eller som använder material som kan ruttna etc?

 

Får nog tänka om när det gäller båtlivet om det ska vara så här.

 

Att äga en båt är kanske 60% uppförsbacke; med kostnader och annat. Å andra sidan gör inte det så mycket för efter födseln är livet 100% utförsåk. Då kan 60% uppförsbacke minska hastigheten...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så att de tiotusentals, kanske hundratusentals plastbåtar som trängs i våra hamnar lider av röta och vattensjuka, direkt? Under min uppväxt hade vi först en Crescent 465, öppen plastbåt, och efter den ett hemmabygge (inte av oss) på 5.4 meter, också öppen plastbåt. Den senare hade dubbelbotten med dräneringshål och elektrisk länspump för regnvatten och stänkvatten. Under de 11-12 år vi ägde den var då inte plaströta nåt vi märkte av. Inte heller på den tidigare. Och då ska man veta att vi inte skötte båtarna exemplariskt, direkt.

 

Jag tror inte det är mer än ett potentiellt, men i praktiken extremt sällsynt problem.

 

Att skrubba rent botten och måla ny färg på en mindre motorbåt är, max, en eftermiddags arbete för en person. Jag bottenmålade vår segelbåt, drygt sex meter lång och med fenköl och roderskädda, på knappt två timmar. Då stressade jag inte heller.

 

Som jämförelse har jag nog lagt ner sammanlagt en dryg vecka totaltid på min bil. Bytt strålkastare, kylare, skivor och bromsbelägg fram, remmar, hjul några gånger, några interna detaljer, radioantenn, olja, oljefilter, luftfilter och säkert nåt mer som jag glömt. Sen all tvätt på det.
En liten båt är ingenting i jämförelse med att ha en bil, men det verkar de flesta skaffa sig utan att blinka. Ok, de kanske lämnar allt till en verkstad i stället för att fixa själva, men det går ju att göra med en båt också.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det då och då ett helvete att ha båt eller bil. Jag har båda, men ibland känns det som att man piskar sig själv som han i filmen Davincikoden:(

 

Köper man nya grejer är det inga problem på länge, men har man mindre pengar och måste slåss med gammalt skit får man räkna med att skruva.

 

Plastbåtar är det dock normalt sett inga konstigheter med. Man målar botten på våren, kanske polerar lite och fixar nån småskada. Annars är det oftast bara att åka...

Motorn brukar det kunna vara lite mer med. Slarva INTE med underhållet.

 

Grundregeln liten båt, små problem stämmer nästan alltid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde visst det viktiga.

 

Jag ler Alltid när jag kör båt. Har gjort så sedan jag första gången höll i ratten på familjebåten som barn och kommer nog alltid att göra det.

 

Det är något unikt med att köra båt. Det är värt jobbet även om det inte alltid känns så:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge båten är frisk och oskadad är det inte så krångligt med underhållet. Och en ny plastbåt suger inte upp massa vatten och ruttnar på kort tid... däremot är det viktigt att du lagar eventuella skador i plastens ytskikt för att förebygga allvarliga skador på lång sikt....

 

Mycket av det trämaterial som förr användes som förstärkningar i plastbåtar är idag utbytt mot material som inte ruttnar....men det går kanske inte att veta helt säkert utan att besöka båtfabriken under tillverkning.

 

Aluminiumbåtar kräver ännu mindre än plastbåtar, förutsatt att de inte är försedda med en massa detaljer i trä och plyfa som en del amerikanska fiskebåtar.........

 

Normalt pyssel med motorer, renhållning och bottenmålning får du kanske ändå räkna med oavsett vilken båttyp du köper, om det inte finns en bra båtbottentvätt i närheten där du kan köra båten några gg varje säsong...

 

Väljer du en båt i bra skick och sköter den väl så det värt varje timme jobb du lägger ner....finns inget bättre än  att kunna dra till sjöss när man har lust.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med samtliga tidigare svar!

 

Köp litet och nytt, så är det bara lite "puts och studs" som ska till ibland. Sedan ökar du nedförslutningen i övriga livet.

 

Backa inte för att skaffa en båt, är övriga förutsättningar runt omkring dig rätt, så får du något tillbaka även om det kostar en och annan krona, svordom och svettdroppe. Kul att vara på sjön - oftast...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar.

 

När jag läser mer om det så verkar aluminiumbåt mer min grej då det är mindre underhåll och att skrovet är rejält mycket stryktåligare. Håller trots det Ryds F528 WA som den snyggaste båten men båt köper man ju inte p.g.a. utseendet.

 

Ni som veta mer än mig, vet ni vilka båttillverkare som kör med bra grejer i sina båtar, plast- eller aluminiumbåtstillverkare? 

 

Vad vet ni om Ryds F528 WA, Micore 570 CC Offshore (på gränsen till att vara för stor) och Silver Wolf 510 BR?

Redigerad av Neo-Geo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 6m båt som suger in >50l vatten i laminatet på en säsong. Tillåt mig småle, nä gapskratta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om du skulle ha båt över huvud taget.

 

Det du tar upp är bar en bråkdel av allt elände som kan drabba en som båtägare. Jag har mer än 50 års erfarenhet.  ;)

 

Om vi skall tala om båtar som suger vatten, så finns det ju träbåtar. Inte lika stor andel av båtbeståndet nu som förr. Lät man dem stå på land och troka för länge, så läckte de som ett såll. Botemedlet var att lägga på vattenindränkta trasmattor och hålla dem våta så att båten sög åt sig vatten och svällde och på så sätt tätnade.

 

Jag tror inte många båtägare bryr sig om att deras plastbåt suger åt sig lite vatten. Själv har jag min plastbåt i sjön hela året. Tar upp den nån vecka vart annat år för att "sköldra". Det längsta den stått på land under den tiden jag ägt den är ca en månad.

 

Det minsta problemet jag har haft med den båten är att skrovet suger vatten.  :P

 

Aluminium är nog bra.

 

Du har väl hört om Sven Yrvind. Han byggde en gång aluminiumbåt. Stod i ett företags lokaler som var specialister på aluminium. Köpte materialitet av dem  och fick viss stöd och hjälp av företaget. 

 

När han närmade sig Cap Horn på det som skulle bli hans världsomsegling, märkte han att stora delar av aluminiumskrovet höll på att försvinna. Han rundade Cap Horn. Världens farligaste udde. När han rundat udden och passerade Cap Horn från andra hållet. Sen började han segla hemåt. När han kom till Rio de Janeiro var skrovet så tunt att han inte vågade segla vidare. Aluminium i hans båt tålde inte vatten.  :wacko:

 

Skrovet fraktades hem för att undersökas av företaget som sålt materialet för att undersökas - och försvann.  :o

 

Det är inte säkert att aluminium heller är ett bra material att bygga båtar av alla gånger.

 

På träbåtstiden myntades ett uttryck; "En båt är ett hål i havet - som man öser ner pengar i"

 

Det är ett "helvete" att va båtägare ur många synpunkter - så skaffa dig ingen båt.  :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mitt ordval i rubriken men är lite frustrerad. 

 

Går i båtköpartankar (Ryds F528 WA) och är helt ny på detta med båt och trodde att man bara köpte båten, var ute med den på sjön och sedan tog upp den och drog några varv med högtryckstvätten och något rengörningmedel undertill. 

 

Läser att man måste hålla på med en massa underhåll som gelcoat/epoxi/vaxa samt en massa giftfärg för att inte havstulpaner ska bosätta sig. Läser också att plastbåtar tar in vatten, att en 6-metersbåt kan väga upp emot 50 kg mer när man tar upp den då den suger åt sig vatten. Durk och annat kan också ruttna. Varför bygga något som ska husera på vattnet med material som drar åt sig vatten och som kan ruttna? Detta låter helt snurrigt i mina öron.

 

Har suttit och läst runt om på diverse forum och det verkar vara aluminiumbåt som gäller om man vill minimera underhållet. Frågan är hur det blir med detta med vatten?

 

Läser man på t.ex. Silver Boats hemsida står det:

 

"Silver är en unik båt i världen. Det stabila skrovet av marinaluminium i kombination med en innerliner av glasfiberarmerad plast gör båten mycket bekväm, hållbar och säker. Skrovet och innerutrymmet innehåller i praktiken inga material som kan murkna eller dra åt sig vatten. Varje Silverbåt är en balanserad kombination av skönhet och odjur, som passar utmärkt för de mångsi-diga och varierande båtlivsförhållandena i norra Europa"

 

 

"I praktiken"? I mina öron låter det som att det gör det.

 

Finns det ingen båt som fungerar som en båt bör fungera på vattnet, en båt som inte drar åt sig vatten eller som använder material som kan ruttna etc?

 

Får nog tänka om när det gäller båtlivet om det ska vara så här.

 

 

Och då har du bara tittat på "svensktillverkat"!

Kika då på dom som byggs västerut.......som har några år på nacken....huga,huga.hahaha

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 6m båt som suger in >50l vatten i laminatet på en säsong. Tillåt mig småle, nä gapskratta.

 

Trevlig attityd du har.

 

Du får allt ta och läsa om vad jag skrev, skrev inte 50 liter eller mer som du anger utan upp till 50 kg. Och med tanke på at en 6-meters båt fortfarande är 6 meter även om den är 6,99 så är det jag skriver inte fel, speciellt om man utgår efter nedanstående.

 

Citat av Jimmy Hallberg* (Hamnen.se): 

 

"Plastbåtar drar åt sig mycket vatten. En 30-fotare sägs väga ca 80 kg mer på hösten. Därför ska man behandla skrovet med epoxi."

 

*Jimmy Hellberg har kronisk båtfeber och är en av Sveriges mest aktiva amatörkappseglare. Han äter, sover och andas segling och båtar.

 

 

30-fot är 9,14 meter och 31-fot är 9,44 meter så kan en 30-fotare väga ca 80 kg mer på hösten är det inte konstigt att en 6-metersbåt väger upp emot 50 kg mer på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl lämna bort allt jobb. Bara att betala. Hur svårt kan det vara?

Tror inte du kommer uppskatta båtlivet med den inställning. Fullservice är din grej 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är en väldig skillnad på en lite pluttig  styrpulpetsbåt på 6 meter som väl knappast väger ett ton och på en 31 fotare. 

 

Min 28-fotare väger 4,5 ton och min tidigare båt - en 23-fotare vägde 6,5 ton.

 

Dessutom är väl laminatet i botten ca 5 mm på den styrpulpetbåt du refererade till. Botten i min nuvarande  båt är 15 mm. 23 mm på det tjockaste stället i skrovet.

 

Det blir lite skillnad.

 

Men visst. En plastbåt suger vatten, men det gör en träbåt också och träbåtar har funnits i tusentals år.

 

Men i praktiken är inte dett något stort problem. Debatten om "plastpest" är betydligt överdriven. Ofta förd av okunniga människor som inte har proportioner på vad de talar om.

 

post-53310-0-19754100-1407072880_thumb.jpg

 

En av mina tidigare båtar under reparation av en "plastpestskads". Hade jag inte gjort nåt åt skadan hade båten likväl hållit mig ut och väl så det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminium korroderar också, kolla på lättmetallfälgar som används på vintern eller hur aluminiumdetaljer i bilens motorrumm ser ut efter några år.

 

Det finns inga genvägar, allt kräver skötsel.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan man stämma t.ex. Buster för falsk marknadsföring.

 

 

Tråden handlar om mina förfrågningar men har blivit en "du ska inte äga en båt med din attityd-tråd". Tråkigt då jag trodde att båtfolket var ett trevligt folk som hjälptes åt istället för att frysa ut en potentiell köpare.

 

Finns kanske andra båtforum där man blir bättre bemött så detta är det sista jag skriver här.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...