Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Tobias75

Flummiga frågor om skuren utombordare

Rekommendera Poster

Hej

 

Var iväg till båten idag och gjorde ett kompressionstest. Motorn en Mariner 50, troligen tidigt 90-tal. Två cylindrar gav 8,5 i utslag men dessvärre gav mellancylindern bara 1 i utslag :( . Fadäsen till detta är att motorn gått utan oljeblandad bensin (mitt fel som litade på en person utan att själv kolla upp).

 

På hög tomgång går motorn men dör vid låg (vet inte varför jag skriver detta men det får stå kvar i alla fall).

 

Jag har ännu inte skruvat isär motorn utan väntar på en vän som är mer kunnig i ämnet. Tänkte ändå slänga ut denna situation för att se om det finns några tänkbara tips om vad man kan göra vid olika scenarion.

 

Har funderat lite på, eftersom det är 1 cylinder som det har sketit sig med, om man kan hona  och skaffa en kolv av större dimension? Är det ett tänkbart sätt för att hjälpa upp situationen, skulle det kunna vara så "enkelt"? Borde inte vanliga verkstäder ha maskiner som kan fixa sådant här med cylindrarna åt en?

 

Kan man ha en cylinder som har större kolv än dom andra två eller måste man borra upp alla cylindrarna till samma storlek?

 

Är det någon som varit i samma situation som vill berätta lite vad som räddade upp situationen för dennes utombordare?

 

Är, som kanske ni märker, en novis i ämnet men försöker lära mig och förstå vad man skulle kunna göra med rätt kunnande och verktyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla kolvringen. Nuvarande kolv har kanske skärt eller spricka i cylindern.. kan även vara toppen som blivit skev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min tanke oxo, kolla kolvringen, kolven har troligen bara "degat" lite så metallen låserfast kolvringen så den inte kan expandera och täta,
våran Dt9,9 värmenöp typ 5 gången innan vi tog oss hem när imprellern gått sönder,
bara putsade av kolven bytte kolvringar, det va typ 6-7 år sen å den går kanon än,
är det mindre repor i cylindern kan du hona lite försiktigt för att få bort små repor och köra med original kolven,  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...