Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
seglarfralla

bästa dieseln för sjöliv på landbacken ...

Rekommendera Poster

Någon som vet om det skiljer sig mellan land mackarna och diesel som passar våra marina inombordare. Har en VP D1-20. Har ganska långt till närmaste sjömack och vet inte riktigt om man kan lita på deras diesel också. Vem har minst skadliga tillsatser i bränslet ? Hörde någonstans att det är mera sörja i dieseln just på sommaren skall man dunka i lite vinterdiesel inför säsongen om man har långt till sjömack?

Redigerad av seglarfralla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rme som tillsätts i dieseln är det som ställer till det.

Är en form av vegetabilisk olja.

I kombination med vatten så blir det bakterier som bildar klumpar som sätter igen bränslefilter.

Den blandningen finns i alla normala mackar på land. På vissa sjömackar går det få utan rme brukar stå skyltar om det.

Men på många sjömackar har dom vad jag kallar bildiesel med rme.

Diesel med rme i har ingen lång hållbarhets tid, om det blir kondens i tanken så börjas det frodas.

Innan vinterförvaring brukar jag knö in så mycket diesel det går och tillsätta bränsletillsats som ska ta dö på bakterier. Har man fulltank så bildas mindre kondens i tanken.

Men kan du få tag ren diesel så slipper man oroa sig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper diesel på bilmackar, tömmer tanken till dunkar på hösten, det bildas lite svarta klumpar i dunkarna under vintern, men dom fastnar i silen i tratten när jag häller tillbaka på våren. Här inte haft några problem ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi häller i gift varje gång vi tankar sen vi börja med det har vi ej haft problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte också en sådan tillsats som dom rekommenderade på Marinshopen. 399 kr för bästa tillsatsen. Den heter Sta-Bil. Hållbarhet två år så 200 kr/år .....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en havererad högtryckspump på min D3a tack vare rme bränsle, kostnad 25000kr allt som allt, kan säja så här om rme"rena rama skiten som borde förbjudas"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en havererad högtryckspump på min D3a tack vare rme bränsle, kostnad 25000kr allt som allt, kan säja så här om rme"rena rama skiten som borde förbjudas"

Låter intressant, kan du utveckla ditt pumphaveri , vad hände?

kalle

Redigerad av Pentax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...