Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
frjo

Laddspänning utombordare

Rekommendera Poster

Har en tohatsu 18 HK 4 takt som ger 14.9 v. Är väl lite för högt eller är det normalt med lite högre spänningar på utombordare som har spole.

Vad har ni för spänning på era utombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är likspänning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp elstart på den den är en2007 så det är en modern motor. Laddar batteriet bra. Men jag är rädd att den kokar batteriet. 220 vatt har jag för mig att den skall ge så det laddar på bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Då är det högt och batteriet kan förstöras på sikt om motorn går mycket. Har du kollat om spänningen sjunker efter en stund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 2 timmar ligger det på samma. Både ekolod och voltmätarn visar så mycket så det är inge fel på mätningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 2 timmar ligger det på samma. Både ekolod och voltmätarn visar så mycket så det är inge fel på mätningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en rackare. Kör du någon timma så är det troligen inget problem men är det flera timmar så skulle jag nog försöka begränsa spänningen ev byta regulator. Ett sätt kan vara att koppla in en 35A diod, den kommer att sänka spänningen ca 0,7V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det med diod samma kabel som går till batteriet matar startmotorn också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju sätta en brytare som kortsluter dioden vid start

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gånger du kör flera timmar och vill sänka spänningen, Kan du tända lanternorna eller sätta på någon annan större strömförbrukare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger en hel del av "det man inte ser har man inte ont av" över detta problem.

 

Fram till mitten/slutet på 80-talet saknade många , ja kanske till och med de flesta utombordare helt laddningsreglering. Det har en ladd/belysningspole som kan leverera 5 - 16 A och en fullvågslikriktare, men ingen reglering what so ever.

 

Om elsystemet inte lastats ned så blir följden att batteriets polspänning ganska snart hamnar på 16 - 18 V. Så är det på 100 -tusentals båtar världen över, men det har pratats ganska lite om detta tills det blev möjligt för många att via ekolod och plotters kontinuerligt mäta systemspänningen och digitala multimetrar kunde bli var mans egendom.

 

Genom dessa möjligheter har överladdning ofta kommit att diskuteras och problemet har växt till att bli något som i mångas ögon är allvarligt.

 

Ibland har det avfärdats med att de generatorer som alstrar dessa överspännngar är så klena att problemet därför inte är så stort. Detta är naturligtvis struntprat 18 V polspänning är 18 V polspänning alldeles oavsett hur mycket ström generatorn förmår att lämna under full last. 

 

När dessa motorer kom i bruk fanns i princip bara batterier med öppna celler på marknaden. Satt bara batteriet på en ventilerad plats så funkade detta utan problem.
Jag skulle tro att merparten av båtägarna använder sin utombordsmotor mindre än 50 h per år och under dessa förhållanden håller ett öppet batteri åtskilliga år innan det tar skada av överladdningen. Underhållet med påfyllning av destvatten och laddning under vintern har mycket större betydelse för livslängden.

 

Använd ett batteri med öppna celler, se till att det sitter ventilerat och sköt underhållet så är 14.9 V absolut inget problem, annat än möjligen för den som kör extremt mycket.

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då låter jag det va, kör 10-20 Tim per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur snabbt ett batteri skadas av överladdning vet man inte men 10-20 tim skulle inte hålla mig sömnlös. 

Troligen är det gjort så här för att batteriet ska laddas snabbt och båtägaren blir nöjd. Om sen batteriet håller 3 eller 5 år är det få som håller reda på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...