Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
robline

Ny generator - blir varm

Rekommendera Poster

Den nya generatorn är på 65A.

Min gamla generator: SEV MARCHAL 35A

Motorn är en Volvo Penta MD17C !

 

När jag startar motorn, så redan efter ca 20 sekunder blir hjulet som drivremmen går i, på generatorn skållhet, men bara på hjulet och ingen annanstans...

 

Jag testade koppla bort D+ för att se så det inte beror på något annat, men hjulet blir inte varmt då, då den ej heller får någon magnetiseringsström.

Laddningslampan lyser vid tändningspåslag och slocknar vid start, som sig bör, när jag kollar med multimeter över batteriet med motorn igång, så laddar den ej. All ström verkar gå åt till att ge upphov till någon kortslutning så drivremshjulet blir varmt.

 

Det finns bara anslutningarna B+,D+,W och jorda chassit.. Jag använder bara B+ och D+ och chassit.

W om jag förstått det hela rätt är för varvräknare.. men jag har en separat givare som sitter på motorn som sköter det ! 

 

En liten detalj är att om man tittar på rotationsriktningen som drivremshjulet har vid motorgång, så verkar det som vinkeln på fläkthjulet(som sitter innanför drivremshjulet) motverkar sitt syfte, mao om man skulle vända generatorn 180 grader, då får generatorn rätt kylning.. nästa fråga då, är den felvänd, går generatorn åt fel håll och isåfall, gör det något ? 

 

Jag har inte rört orginal-kablaget, men ska kolla upp vad det är för slags grovhet på kabel som krävs för att förse B+ med rätt strömflöde till startmotorn. Från generatorn går B+ till startmotorn, vidare till batteriplint.

I nuläget är B+ strömkabeln på 6 mm2 till startmotor, därefter mycket grövre. Den blir inte ens ljummen när jag har haft igång motorn i 20 sekunder, då drivremshjulet hunnit bli skållhett.

Jordkabeln är 4mm2 som jordar chassit på generatorn.

 

Någon som har något tips på varför drivremshjulet blir så varmt på generatorn efter bara 20 sekunders motorgång på en ny generator ?

 

____________________________________________________________________________________

 

 

 

post-73321-0-44239300-1406982252_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fläkten ser ut att vara rätt, om generatorn snurrar åt höger, framifrån sett. Precis när du har startat motorn, laddar generatorn på som mest. Då är det naturligt att remskivan blir varm. Remmen gnuggar sig ju mot sidorna på remskivan. Jag tror att den svalnar när motorn har gått ett tag, och batterispänningen har ökat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fläkten ser ut att vara rätt, om generatorn snurrar åt höger, framifrån sett. Precis när du har startat motorn, laddar generatorn på som mest. Då är det naturligt att remskivan blir varm. Remmen gnuggar sig ju mot sidorna på remskivan. Jag tror att den svalnar när motorn har gått ett tag, och batterispänningen har ökat.

Tackar rollen.. men du !  alltså, efter 20 sekunder luktar det bränt, och skivan är skållhet..

det kan omöjligt bero på att remmen gnuggar mot sidorna på hjulspåret.. jag testade att koppla bort D+ så den inte laddar.. då efter 20 sekunders motorgång är remskivan kall.. det är när jag kopplar till D+ då den får magnetiseringsström som det börjar lukta bränt efter 20 sekunder..

 

hur menar du då ? drar generatorn runt trögare vid laddning, än om den inte laddar då jag kopplat bort D+ ? dvs remmen får då jobba mer för att dra runt remskivan, då värme uppstår i skivans spår, speciellt nu i början då både rem och generator är nya..  ?

 

Mig veterligen har alla mina båtar/bilar börjat ladda direkt när jag startat enligt multimeter mätt över batteriet/batterierna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fläkten ser ut att vara rätt, om generatorn snurrar åt höger, framifrån sett. Precis när du har startat motorn, laddar generatorn på som mest. Då är det naturligt att remskivan blir varm. Remmen gnuggar sig ju mot sidorna på remskivan. Jag tror att den svalnar när motorn har gått ett tag, och batterispänningen har ökat.

Tackar rollen.. men du !  alltså, efter 20 sekunder luktar det bränt, och skivan är skållhet..

det kan omöjligt bero på att remmen gnuggar mot sidorna på hjulspåret.. jag testade att koppla bort D+ så den inte laddar.. då efter 20 sekunders motorgång är remskivan kall.. det är när jag kopplar till D+ då den får magnetiseringsström som det börjar lukta bränt efter 20 sekunder..

 

hur menar du då ? drar generatorn runt trögare vid laddning, än om den inte laddar då jag kopplat bort D+ ? dvs remmen får då jobba mer för att dra runt remskivan, då värme uppstår i skivans spår, speciellt nu i början då både rem och generator är nya..  ?

 

Mig veterligen har alla mina båtar/bilar börjat ladda direkt när jag startat enligt multimeter mätt över batteriet/batterierna..

 

När generatorn laddar är det ca. 850 watt som överförs från motorn til generatorn via kilrepet. Om det inte laddar alls så är det bara fläkten och friktionen som belastar kilrepet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt remmen om du inte har gjort det, och spänn den korrekt.

Troligtvis slirar remmen när generatorn belastas, remskivan blir varm och generatorn laddar inte heller.
Kontrollera även hur remskivorna ser ut, har man kört en längre tid med slirande remmar blir dom polerade och kan behöva bytas ut eller mattas av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det verkar som om generatorn knappt roterar alls när du kopplat in D+ och att värmen kommer från friktionen när remmen slirar. Testa att spänna remmen hårdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den nya generatorn är på 65A.

Min gamla generator: SEV MARCHAL 35A

Motorn är en Volvo Penta MD17C !

 

När jag startar motorn, så redan efter ca 20 sekunder blir hjulet som drivremmen går i, på generatorn skållhet, men bara på hjulet och ingen annanstans...

 

Jag testade koppla bort D+ för att se så det inte beror på något annat, men hjulet blir inte varmt då, då den ej heller får någon magnetiseringsström.

Laddningslampan lyser vid tändningspåslag och slocknar vid start, som sig bör, när jag kollar med multimeter över batteriet med motorn igång, så laddar den ej. All ström verkar gå åt till att ge upphov till någon kortslutning så drivremshjulet blir varmt.

 

Det finns bara anslutningarna B+,D+,W och jorda chassit.. Jag använder bara B+ och D+ och chassit.

W om jag förstått det hela rätt är för varvräknare.. men jag har en separat givare som sitter på motorn som sköter det ! 

 

En liten detalj är att om man tittar på rotationsriktningen som drivremshjulet har vid motorgång, så verkar det som vinkeln på fläkthjulet(som sitter innanför drivremshjulet) motverkar sitt syfte, mao om man skulle vända generatorn 180 grader, då får generatorn rätt kylning.. nästa fråga då, är den felvänd, går generatorn åt fel håll och isåfall, gör det något ? 

 

Jag har inte rört orginal-kablaget, men ska kolla upp vad det är för slags grovhet på kabel som krävs för att förse B+ med rätt strömflöde till startmotorn. Från generatorn går B+ till startmotorn, vidare till batteriplint.

I nuläget är B+ strömkabeln på 6 mm2 till startmotor, därefter mycket grövre. Den blir inte ens ljummen när jag har haft igång motorn i 20 sekunder, då drivremshjulet hunnit bli skållhett.

Jordkabeln är 4mm2 som jordar chassit på generatorn.

 

Någon som har något tips på varför drivremshjulet blir så varmt på generatorn efter bara 20 sekunders motorgång på en ny generator ?

 

____________________________________________________________________________________

Om man tittar noga på bilden, ser det ut som att remmen inte går ner i spåret riktigt.Är du säker på att rem och remskiva passar ihop?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den nya generatorn är på 65A.

Min gamla generator: SEV MARCHAL 35A

Motorn är en Volvo Penta MD17C !

 

När jag startar motorn, så redan efter ca 20 sekunder blir hjulet som drivremmen går i, på generatorn skållhet, men bara på hjulet och ingen annanstans...

 

Jag testade koppla bort D+ för att se så det inte beror på något annat, men hjulet blir inte varmt då, då den ej heller får någon magnetiseringsström.

Laddningslampan lyser vid tändningspåslag och slocknar vid start, som sig bör, när jag kollar med multimeter över batteriet med motorn igång, så laddar den ej. All ström verkar gå åt till att ge upphov till någon kortslutning så drivremshjulet blir varmt.

 

Det finns bara anslutningarna B+,D+,W och jorda chassit.. Jag använder bara B+ och D+ och chassit.

W om jag förstått det hela rätt är för varvräknare.. men jag har en separat givare som sitter på motorn som sköter det ! 

 

En liten detalj är att om man tittar på rotationsriktningen som drivremshjulet har vid motorgång, så verkar det som vinkeln på fläkthjulet(som sitter innanför drivremshjulet) motverkar sitt syfte, mao om man skulle vända generatorn 180 grader, då får generatorn rätt kylning.. nästa fråga då, är den felvänd, går generatorn åt fel håll och isåfall, gör det något ? 

 

Jag har inte rört orginal-kablaget, men ska kolla upp vad det är för slags grovhet på kabel som krävs för att förse B+ med rätt strömflöde till startmotorn. Från generatorn går B+ till startmotorn, vidare till batteriplint.

I nuläget är B+ strömkabeln på 6 mm2 till startmotor, därefter mycket grövre. Den blir inte ens ljummen när jag har haft igång motorn i 20 sekunder, då drivremshjulet hunnit bli skållhett.

Jordkabeln är 4mm2 som jordar chassit på generatorn.

 

Någon som har något tips på varför drivremshjulet blir så varmt på generatorn efter bara 20 sekunders motorgång på en ny generator ?

 

____________________________________________________________________________________

Om man tittar noga på bilden, ser det ut som att remmen inte går ner i spåret riktigt.Är du säker på att rem och remskiva passar ihop?

 

Dess utom verkar det vara en jäkla utväxling, litet hjul på generatorn.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
tack rollen, nu verkar allt okey, pinsamt och behöva säga men det verkar som generatorremmen inte var tillräckligt spänd.. Spände remmen ytterligare och körde motorn i 10 min, och remskivan var knappt ljummen.. perfekt.. laddlampan slocknar men ska för säkerhets skull ta med mig multimetern imorgon och mäta så den laddar riktigt.. 

 

Jag var ute för några dagar sen och dörjade, på öppet hav och plötsligt small det till och smällen åtföljdes av ett skrapande metall-ljud, jag stängde genast av motorn.. öppnade motorluckan och fick se att generatorn låg löst hängande mot svänghjulet och lät mindre bra.. troligt scenarie är att övre spännjärnet gått av, och med vobblande kraft, vridit av även nedre bulten som gick av(kraftig bult 17 hylsa).. remmen klarade sig konstigt nog.. men jag klippte av den för att jag ville avlägsna generator och rem för att sedan ta mig hem.. man måste lossa startmotorn för att ta loss generatorremmen.. om något ska krångla, så ska det väl ske, när man är på öppet hav.. jag gjorde bedömningen att det var bättre att klippa av remmen och inte röra startmotorn så att jag kom därifrån utan en klickande startmotor..

Den gamla generatorn började en vecka innan att slamra och sluta ladda.. jag har haft det problemet innan och då plockade jag isär generatorn och såg att det saknades, hade flagnat av en bit koppar på kretskortet på diodbryggan.. jag lödde en liten bit kabel och överbryggade glappet på kortet så kontakt erhölls vilket visade sig funkade och den laddade igen och slamret försvann, skulle kunna tänka mig att lödningen släppte här för 1v. sedan.. men nog om det.. Det går att köpa på nätet en ny diodbrygga till den för några hundralappar men generatorn tog stryk ijm haveriet.. remskivan glappar, fläktskivan likaså, helt söndertrasat, frågan är då hur det ser ut med kilen på axeln och hur axeln ser ut.. Det hade dragit iväg om jag skulle renoverat den..

 

Jag åkte till en stor butik som säljer reservdelar till bilar.. Priset hamnade på 900kr för den nya generatorn, nedre fästet passade perfekt, likaså låg remskivan i exakt linje med svänghjulets spår, men det övre fästet var jag tvungen att modifiera, då den nya generatorn bygger lite mer.. Vid samband med generatorköpet, passade jag även på att köpa en vantskruv i syrafast som både är snygg och som underlättar att spänna remmen.

 

Ang rem så köpte jag en ny, innan hade jag längden 1175mm, med en bredd på 9.5mm.. Den nya generatorn bygger lite mer så jag köpte en på 1200mm som passade bra, men den var lite smalare, ca 8mm.. när jag monterade remmen så tyckte jag att den gick ner mycket bättre i spåret på svänghjulet, vilket jag trodde skulle leda till att den skulle greppa bättre i spåret, men så var inte fallet... jag fick spänna remmen mycket mer än vad jag brukar/har gjort innan.. 

 

imorgon ska jag kolla med multimetern om den laddar riktigt.. 

 

jag skriver mer imorgon..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att ett kilrep aldrig får bottna i remskivan. Det är flankerna som överför kraften och inte botten. Går kilrepet i botten så kommer den att börja slira.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi har fortfarande inte fått något svar på om det är samma utväxling som orginal, generatorhjulet ser litet ut och är säkert anpassat till en bil där remmen inte går runt svänghjulet, rem finns som du upptäkt i olika bredder män även i olika profiler

uppspänningen verkar heller inte optimal, då den inte verkar linjera med remmen utan snarare hjälper till att vrida loss undre fästet.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi har fortfarande inte fått något svar på om det är samma utväxling som orginal, generatorhjulet ser litet ut och är säkert anpassat till en bil där remmen inte går runt svänghjulet

MD17 är en lågvarvig motor (max 2500rpm) och behöver därför denna utväxling för att generatorn skall börja ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu laddar den riktigt.. Vid start och vid 1500varv som är den marchfart som jag bruka hålla..

13.59 V 

 

Ska byta remmen ändå.. remmen är för smal..

 

Gjorde en liten provrunda på 2h här i e.m/kväll, passade på att dörja lite makrill.. Kattegatt blev 13 makrill mindre ikväll.. stekte 4st makrill här ikväll.. mums !

 

Tack för era tips..

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ang. generatorns laddning, så gjorde jag en mätning idag också, .. den "dippade" lite då och då, enligt multimetern.. fixade det idag..

 

Kom på varför generatorn inte har laddat perfekt trots, att remmen varit spänd..

Fästet som jag tillverkade, sitter bara på en bult, liksom den det gamla fästet gjorde.. 

vantskruven använder fästet-armen till att trycka ifrån för att spänna generatorn, men när jag startade motorn började fästet att glida.. vilket ledde till att remmen slakades.. därav laddningsförlust..

jag hade det i åtanke när jag spände remmen från början, om fästet verkligen skulle klara av att inte börja glida.. då fästet inte gav vika när jag spände remmen trodde jag den skulle klara att hålla emot.. men när väl motorn startades började den glida.

kraften mot fästets arm, blir från en annan vinkel, till det sämre, på det nya fästet, vilket kräver att fästet sitter med mer än 1 bult.. 

 

Idag ordnade jag det, så att fästet sitter på 2 bultar istället för 1, så nu går den ingenstans..

 

Laddningen blev annorlunda därefter.. När jag startade, så låg den på 13.7.. efter 2-3 min klättrade den upp på ca 13.95-14.10, 

men den går aldrig över 14.10volt.. Volt metern visar en mer stabil spänning, innan kunde den helt plötslig "dippa" till 12.5V.

slog på nätet ang vad normal laddning ligger runt.. mellan 13.3 till 14.0V ska vara normalt..  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...