Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
morto

Laddning via solsell via regulator hjälp

Rekommendera Poster

Har fråga angående laddning från solcell då jag tycker min laddar för lite.

Har googlat och läst massa på forumet men blir inte helt klok..

Jag har en 80w solcell som är kopplat via en MPPT regulator.

Mellan solcellen och regulatorn mäter jag ca 17V. Mäter jag solcellen när den ej är inkopplad till regulatorn får jag ca 21V.

Detta verkar ju korrekt ?

Men om jag ska se om regulatorn verkligen laddar batterierna kan man mäta mellan regulator och batteri? Vad ska volten vara då om batteriet från början har tex 12.3V lägger sig den bara precis över det typ 12.4V?

Mäter jag ampare så får jag ca 1.12 vilket jag tycker verkar lite för en 80w solcell när det är klarblp himmel mitt på dagen? Och den är riktad mot solen i ca 45%.

Min huvudfråga är när regulatorn laddar ett halvtomt batteri vilken V lägger den på?
Är det bara när batterierna är fulladdade och den ska underhålls ladda den ska lägga på en högra spänning ca 13.5-14V?

Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om spänningen i batteriet är 12,3V (efter att ha vilat en stund) så är det ca 50% laddat. Regulatorn lägger på en spänning så att strömmen blir maximal, ca 4,5A för en 80W panel kanske upp till drygt 5A för MPPT. När batteriet är fullt brukar spänningen ligga på 13,7V men finns det inget som belastar kommer det att gå ned till 13,2V.

Är batteriet dåligt så tar det inte emot ström, men då brukar spänningen ligga högre. I detta fallet borde strömmen vara högre, är du säker på att mätningen stämmer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batterierna är helt nya så ska ej va dåliga.

Men vad ska spänningen ligga på när regulator försöker ladda batterierna? Borde den ej ligga mellan 13.5-14v när batteriet är så pass urladdat?

Ja mätningarna verkar stämma.

Jag har mätt:
12.3V mellan regulator och batteri.

ca 17V mellan solcell och regulator.

Nu när jag mätte strömmen igen i serie mellan regulator och batteri var det 0.8A då det blivit lite molnigt men känns fortfarande lite för en 80w.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddspänningen ligger bara strax över batteriernas spänning när de är urladdade. För att kunna ladda med tex 13,7V skulle solpanelen kanske behöva ge 20-30A och det kan den ju inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...