excel319 500 Postad 1 Augusti , 2014 Hej Jag har fått förfrågan om att hjälpa en kompis att montera ett NASA BM-1 batterimonitor och har därför läst på lite. Jag upptäckte att det går till max 100A och hans generator har märkning 14v/115A. Vad kan hända mer än att instrumentet inte kommer att räkna rätt på inmatad A. Han har solpanel och därför tror jag att det är ytterst sällan och då kortvarigt som generatorn kommer att ladda 115A. Jag tror inte att shunten kommer att smälta, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 1 Augusti , 2014 Om inte din kompis har en "enorm" batteribank vill inte generatoren ge mera enn vad shunten orkar med. Komm ihåg; Hr. Elektriker; det är batterierna som styr laddströmmen ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 2 Augusti , 2014 NASA BM-2 levereras med en shunt som klarar upp till 200A om så är. 400 kr dyrare dock... Men jag har ytterst svårt att tro att den kommer ladda så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 2 Augusti , 2014 Håller med ovanstående talare. Min batteribank på totalt 630 Ah (540 förbrukar och 90 start) har aldrig tagit laddning på mer än 80 A med en generator som jag tror ska ge 125. Visst, motorstyrningen tar en del av strömmen så jag tror inte det är så stor risk. För att undvika problem kan du ju alltid sätta en säkring på säg 80 A emellan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 2 Augusti , 2014 Det ni bör fråga er är väll snarare vad dom kommer ske i framtiden på båten? Vill utöka batterbanken och montera mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Augusti , 2014 Sannolikheten att generatorn ska lämna fullt är minimal, möjligen med en nästan tom batteribank. I det (unika) läget kan man kortsluta shunten. Shunten tål betydligt högre ström kortvarigt. Säkring är obra. De är tröga så för att skydda kanske man måste sätta 50A. Men när säkringen går blir det en spänningsspik som kan rensa en del. Skulle nu ändå shunten ge sig så kostar en ny inkl frakt £23.44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 2 Augusti , 2014 (redigerade) Det är säkert rätt som bhemac skriver. Strunta i säkringen. Tänkte på en sak till, det finns ju saker som DRAR mer än 100 A. Min bogpropp tex. Det måste man räkna med när man dimensionerar shunten. Eller har bhemac invändningar mot det också? ;-) Har fö koll på ev läckage av kyla från kylen, åtminstone framåt/uppåt, och där är det inget alarmerande men när kompressorn går flödar det lite luft framåt över kylen och ut på framsidan. Varken varm eller sval. Antar att det är så det blir. Redigerad 2 Augusti , 2014 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Augusti , 2014 Det är säkert rätt som bhemac skriver. Strunta i säkringen. Tänkte på en sak till, det finns ju saker som DRAR mer än 100 A. Min bogpropp tex. Det måste man räkna med när man dimensionerar shunten. Eller har bhemac invändningar mot det också? ;-) Ja tyvärr Helst ska nog strömmen till bogpropp, ankarspel mm inte passera shunten. Säg att det kommer in en gren i propellern så att den stannar. Strömmen rusar, säkringen löser ut. Men troligen brinner shunten av innan .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 2 Augusti , 2014 Det är säkert rätt som bhemac skriver. Strunta i säkringen. Tänkte på en sak till, det finns ju saker som DRAR mer än 100 A. Min bogpropp tex. Det måste man räkna med när man dimensionerar shunten. Eller har bhemac invändningar mot det också? ;-) Ja tyvärr Helst ska nog strömmen till bogpropp, ankarspel mm inte passera shunten. Säg att det kommer in en gren i propellern så att den stannar. Strömmen rusar, säkringen löser ut. Men troligen brinner shunten av innan .... Jaha...Då har jag väl lite mer jobb i vinter... Både bogis och ankarspel ligger på förbrukarbanken och över shunten därmed. Fast hur blir det, sorry för OT, när motorn är igång och det strömavkännande skiljereläet kopplar ihop bankarna. Hinner det bryta när man kör bogisen eller har det en fördröjning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Augusti , 2014 Jaha...Då har jag väl lite mer jobb i vinter... Både bogis och ankarspel ligger på förbrukarbanken och över shunten därmed. Fast hur blir det, sorry för OT, när motorn är igång och det strömavkännande skiljereläet kopplar ihop bankarna. Hinner det bryta när man kör bogisen eller har det en fördröjning? Flytta bara minus till bog/ankar till före shunten så är det säkert. Skiljerelät bör klara sig alt är ju att blockera det när bog/ankar körs. Det bästa är ju att ha en separat batteribank till bog/ankar och koppla bort laddningen när de grejorna används. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 3 Augusti , 2014 Tycker det verkar vara mycket enklare att byta schunten till en som klarar högre strömmar. Då behåller du också kontrollen över förbrukningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Augusti , 2014 Tycker det verkar vara mycket enklare att byta schunten till en som klarar högre strömmar. Då behåller du också kontrollen över förbrukningen. Hur många ampere tar bogpropellern normalt? 400? Skulle den blockeras dubbleras snabbt strömmen och då ryker även en 200A shunt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 3 Augusti , 2014 Det finns shuntar som klarar mer. Har själv en på 500A i min båt. Sedan tycker jag att man ska avsäkra, just för risken för kortis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Augusti , 2014 Det finns shuntar som klarar mer. Har själv en på 500A i min båt. Sedan tycker jag att man ska avsäkra, just för risken för kortis. Ja men inte till NASA. Dessutom, ju större shunta, desto sämre upplösning. Vi har ofta strömmar på några ampere och de behöver vi kunna mäta med precision för att ha en god uppfattning om förbrukningen. Bog/ankare har hög strömförbrukning men kort drifttid, få Ah förbrukas, dessutom brukar ofta generatorn ladda samtidigt så man behöver sällan ta med detta när man ska beräkna batteriernas kapacitet. Det ska finns en säkring i kretsen men titta på säkringens karaktäristisk, det krävs flera gånger märkströmmen för att säkringen ska lösa ut ut snabbt. Shunten blir ofta känsligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser