Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Regal2930

Ad 41 b 1989 turbos laddar dåligt

Rekommendera Poster

Hej ,har en 29 fots motorbåt med dubbla ad 41' båten är svår att få över plantröskel på grund av att turbonarna ladda dålig,

jag har nyligen bytt alla bränslefilter samt luftfilter, jag misstänker att ev laddluftkylarna har tappat effekt att kyla vattnet, just nu

Är det väldigt varmt i vattnet ,kanske även det påverkar

- någon som har erfarenhet av detta,eller vet hur en service på laddluftkylare skall göras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddluftskylaren har som funktion att kyla luften som ska in i motorn för förbränning, inte att kyla vatten.

 

Förmodligen så är det flera saker som med tiden har blivit slitna och måste få service. Spridare ska renoveras med jämna intervall, insprutspumpen slites, kan vara så att den ska justeras upp något då vårt bränsle har förändrats sen dina motorer byggdes osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felformulerade mig ,kan det vara av betydelse att luften inte kyls tillräckligt pågrund av laddluftkylarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gamla är maskinerna? Vad sitter dom i för båt? Har den vart snabb upp i plan förut?

 

Det kom ju uppgraderingsturbo på dom senare 41-versionerna, vet du om du har nya eller gamla aggregat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gamla är maskinerna? Vad sitter dom i för båt? Har den vart snabb upp i plan förut?

 

Det kom ju uppgraderingsturbo på dom senare 41-versionerna, vet du om du har nya eller gamla aggregat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maskinerna är tillverkade 99 c750 gångtimmar, jag har bytt 1 turbo för ca 4 år sedan,och de är nog den tidigare versionen.

Båten ska vara betydligt snabbare upp plan än hur den är nu, alla luft ,bränslefilter nyligen bytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta kan vara problemet, eftersom det rör sig om två motorer och det verkar lite osannolikt att båda skulle få samma fel samtidigt. Men kolla detta iaf. Det är ganska enkelt gjort.

När jag bytte turbo för några år sedan (AD41) öppnade jag också laddluftkylarens "låda" och gjorde rent själva kylaren både på vatten och luftsidan för att öka kyleffekten. Bl.a.ganska mycket oljeavlagringar där. Upptäckte då att materialet kring det lilla hål i botten av "lådan"som skall leda bort kondensvatten var kraftigt korroderat. Några år till och hålet skulle ha blivit betydligt större med luftläckage och effektminskning som följd.

Mvh/Sea Maniac

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta kan vara problemet, eftersom det rör sig om två motorer och det verkar lite osannolikt att båda skulle få samma fel samtidigt. Men kolla detta iaf. Det är ganska enkelt gjort.

När jag bytte turbo för några år sedan (AD41) öppnade jag också laddluftkylarens "låda" och gjorde rent själva kylaren både på vatten och luftsidan för att öka kyleffekten. Bl.a.ganska mycket oljeavlagringar där. Upptäckte då att materialet kring det lilla hål i botten av "lådan"som skall leda bort kondensvatten var kraftigt korroderat. Några år till och hålet skulle ha blivit betydligt större med luftläckage och effektminskning som följd.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta kan vara problemet, eftersom det rör sig om två motorer och det verkar lite osannolikt att båda skulle få samma fel samtidigt. Men kolla detta iaf. Det är ganska enkelt gjort.

När jag bytte turbo för några år sedan (AD41) öppnade jag också laddluftkylarens "låda" och gjorde rent själva kylaren både på vatten och luftsidan för att öka kyleffekten. Bl.a.ganska mycket oljeavlagringar där. Upptäckte då att materialet kring det lilla hål i botten av "lådan"som skall leda bort kondensvatten var kraftigt korroderat. Några år till och hålet skulle ha blivit betydligt större med luftläckage och effektminskning som följd.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset,ska pröva att göra rent insatserna i laddluftkylarna,båten har blivit slöare ju längre in i sommaren som gått, samt att både vatten och luft temperaturer ökat.

 

Behöver man byta några packningar i samband med återmontaget av locken? Något annat som jag bör tänka på då jag öppnar locken till laddluftkylarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset,ska pröva att göra rent insatserna i laddluftkylarna,båten har blivit slöare ju längre in i sommaren som gått, samt att både vatten och luft temperaturer ökat.

 

Behöver man byta några packningar i samband med återmontaget av locken? Något annat som jag bör tänka på då jag öppnar locken till laddluftkylarna?

Jag bytte packning för säkerhets skull. I det sammanhanget dök det upp reklam för nya lock till kyllsren som skulle öka kylförmågan ytterligare. Bytte samtidigt. Kolla med t.ex. Drevia angående detta. För övrigt inga speciella problem. Bara att öppna, rengöra, byta packning och skruva ihop.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en laddtrycksmätare och kolla va du har för laddtryck,
då ser du om det skiljer mellan motorerna,
är det nyare motorer har du ju elektronisk styrning av trycket, och är det fel på någon givare så går systemet ner i va på bilar kallas "Limp Home" läge,

då sänks laddtrycket
å då bär det och gå att felsöka eller få hjälp med att mäta upp div givare,
har du Luftmassamätare till motorerna?
OBS, har ingen koll på dina motorer, har bara kundskap inom överladdning mm från bilvärden.


 

Hej ,har en 29 fots motorbåt med dubbla ad 41' båten är svår att få över plantröskel på grund av att turbonarna ladda dålig,
jag har nyligen bytt alla bränslefilter samt luftfilter, jag misstänker att ev laddluftkylarna har tappat effekt att kyla vattnet, just nu
Är det väldigt varmt i vattnet ,kanske även det påverkar
- någon som har erfarenhet av detta,eller vet hur en service på laddluftkylare skall göras?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tagit ut en av intercolerkylaren, har spolat ur samt gjort rent luftsidan med avfettningsmedel, där var som en oljehinna,tror dock ej detta på verkat dålig turboladdning,

Ska montera imorgon och fortsätta felsökning. Snart dax att anlita någon för att kolla turbotryckerna på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tagit ut en av intercolerkylaren, har spolat ur samt gjort rent luftsidan med avfettningsmedel, där var som en oljehinna,tror dock ej detta på verkat dålig turboladdning,

Ska montera imorgon och fortsätta felsökning. Snart dax att anlita någon för att kolla turbotryckerna på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...