Pellefunk 4 Postad 31 Juli , 2014 Idag, när jag och hustrun skulle ta en tur med vår nyinköpta Stortriss (vi hade fin-fina vindar här idag) så fick vi problem med motorn. Det sitter en gammal, typ från 1980-talet, Volvo Penta 6hk på den och jag upptäckte strax före den "dog" att det inte fanns någon skvallerstråle. Den "bubblade" nertill, i vattnet, då vi låg på tomgång vid bryggan, precis som att den ville suga in vatten, men ingen skvallerstråle kom. Jag tänkte inte mer på det utan vi gav oss ut med motor från vår båtplats (som ligger i Motala Ström) till sjön Boren. Precis när vi kom ut på öppet vatten så dog motorn tvärt, innan vi ens hunnit lägga oss mot vinden för att hissa segel, sedan gick den inte att starta igen, det går inte ens att dra i startsnöret, dvs motorn "går ej runt". Det är nåt som hänt va? Vi hade ingen skvallerstråle + att den dog och nu ej går runt, då har motorn skurit misstänker jag? Det kan väl inte vara lönt att lämna in en så pass gammal motor och få den fixad? Så, då behöver vi förmodligen investera i en ny motor och då är frågan om man behöver 6hk till en Stirtriss mk2 eller om det räcker med 4hk? Den blir väl billigare misstänker jag. Eller kan det vara "bra att ha" 6hk när man ändå köper en ny? Sedan undrar jag om det ska vara lång- eller kortrigg till en Stortriss mk2? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 31 Juli , 2014 (redigerade) Vill du ha en riktigt billig motor så kolla med seasea som säljer båtprylar dom har nya 4-taktare i olika storlekar för runt 7000kr för en 5 hk motor! Eller köp en beg på blocket, går att hitta ganska billigt i den storleken. Redigerad 31 Juli , 2014 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pellefunk 4 Postad 1 Augusti , 2014 Hmm, var nere och "kände" på motorn så här dagen efter och dessvärre så går den ej att rubba idag heller, startsnöret går ej att dra i, motorn går ej runt. Det innebär att den verkar ha skurit ihop. Det får bli att investera i en ny motor. Har fått ett erbjudande om en ny Suzuki DF6, lång rigg, till ett "bra" pris. Det borde väl vara en passande motor till en Stortriss MK2? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser