signe68 0 Postad 31 Juli , 2014 Vad tycker ni fjordling kunniga. Finns en fjordling 18 på blocket med 85 häters suzuki. Är den för liten för trivas med båten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 31 Juli , 2014 Du vet att det där är en annan modell än den "vanliga" Fjordlingen, den på 17 fot? Inget fel på den, den går väldigt bra i sjön. Motorstyrka är väl en smaksak? Och prisfråga, en 150 hkr motor blir väl klart dyrare? Räcker det för dig att åka 30 knop eller måste du upp i 43 knop eller vad det kan bli... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
signe68 0 Postad 31 Juli , 2014 Jo , 30 knop räcker. Ja är bara lite osäker hur svårt det kan bli att komma upp i plan om man är upp åt sex personer som man kan vara ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 31 Juli , 2014 Man ser ofta Fjordlingar med stora motorer, upp till 300 hk har jag sett, och det beror på att den har skrovform som en racerbåt med djup v-botten, och den går finfint i sjön i väldigt höga farter. Det man ska tänka på är att för att det ska funka ligger det en hel del jobb bakom, akterspegel och stringers måste förstärkas på ett seriöst sätt för att det ska hålla. Att hänga på en 150 hk motor på en Fjordling i originalutförande, med okänt skick på akterspegel och förstärkningar kan gå riktigt åt pipan. Den är inte en offshoreracer från fabrik... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
signe68 0 Postad 1 Augusti , 2014 Ja har i och för sig ingen behov av 150 hk eller större. Jag antar då att 85 hk räcket för det mesta man ville har båten till förutom att åka i racer fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 1 Augusti , 2014 (redigerade) 18 fotaren kom senare än 17 fotaren, och har inte nitad botten utan helgjuten sådan. Den har därför inte lidit av samma problem som 17 fotaren (problem som försvann vid nytillverkning från 90 talet). Något tyngre, men lite längre så den sätter sig inte lika mycket på baken vid planingströskeln, men samma fina skrov med tunnel. 85hk möjligen i underkant. Men att komma upp i plan med 6 pers ska du nog göra, om du trimmar in motorn fullt. På Fjordling 18, ska det däremot inte vara några problem med 150hk i original utförande. Att köpa en renoverad Fjordling 17, kan vara nästan lika bra (eller bättre, då man har en riktig Fjordling). Många har renoverat bottnar och akterspeglar själva. Många av dom tyvärr utan nödvändig kunskap. Vad dom själva tycker är en förstärkning av akterspegeln, kan i själva verket vara något som gör mer skada än nytta. Om du köper en sådan, be att få se kvitton och kolla upp dom. Så att det är en fackman som gjort jobbet. (Kanske ska lägga till. Även om 18 fotaren är en bättre båt, på egentligen alla sätt. Så är den inte lika attraktiv, då det inte är den riktiga Fjordlingen. Har man en 18, så får man nog säga att man har en Fjordling 18, och inte en Fjordling. Då en entusiast skulle vrida sig lite annars) Redigerad 1 Augusti , 2014 av RichLin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
signe68 0 Postad 1 Augusti , 2014 Jag tycker själv att 17 är snyggare än 18 och det börjar dyka upp lite fler på blocket nu. Så vad är då den störste 2 taktare till 17 utan förstärkning ? Kan det 115 hk ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 1 Augusti , 2014 (redigerade) Det går inte att säga! båtarna är 40-50år gamla. Så det beror helt på vad dom varit med om under sina år. En Fjordling 17 renoverad av fackman (botten, akterspegel). Eller en Fjordling 18 bör det inte vara några problem med. Där bör det bara vara motorn du bör vara orolig för. En tio år gammal 4t utan service historik skulle jag aldrig köpa. En 2t är det främst växelhuset som tar skada om det inte byts olja/fett i (gäller även 4t) men där krävs inga oljebyten i motorn. Jag skulle köpa en av fackman renoverad F17, eller en F18 med en 2taktare med skaplig service historik. 4t är dyrare att äga, och köpa. Har du råd, så köp en med en Mercury Optimax eller Evinrude Ficht. Bra klipp, billig service. Jämfört med en 4takt Det jag skriver är inget facit! Utan det är min egen erfarenhet (även om den är hyfsat stor) Har ingen egen erfarenhet av Evinrude Ficht, men det är en direktinsprutad 2t precis som Optimaxen, som jag har erfarenhet av. Redigerad 1 Augusti , 2014 av RichLin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser