Pelfvingg 1 Postad 31 Juli , 2014 Kanske en dum fråga men är det någon som vet hur man tömmer septitanken i havet på en Sea Ray 260 sundancer 2002? Jag har en eltoa med tank men har ingen Ming hur man kan tömma den. Vi har däcktömning på den men skulle vilja veta hur man enkelt kan tömma ut lite kiss "långt ut på havet" Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Petter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Qbert 1 Postad 31 Juli , 2014 Om jag inte minns fel så ska man öppna en kulventil i botten som är ansluten ifrån maceratorn, sedan kör man tömningspumpen med nyckelbrytaren på toaletten (glöm inte att stänga kulventilen efter tömning). Den andra lådan med pump i under trappen är till för duschavloppet och töms automatiskt via nivåbrytare överbord. Personligen anser jag det vara äckligt att tömma det i sjön och är så glad över lagen som träder i kraft nästa år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaR 0 Postad 31 Juli , 2014 Precis som det första svaret du är det följande som gäller. Öppna Botteventilen i motorrummet Slå av färsvatten tillförseln på instrumentbrädan(färskvatten om det är en Sea Land toalett du har) Tryck ner forpedalen så att vacumet bryts, sedan vrir du om nyckeln så att meceratorn startar. Se till att inte köra maceratorn "torr" alltså förlänge. Om du har lampor som nivågivare på panelen på toaletten så släcks dom eftersom du tömmer tanken, jag upplever att det går ganska snabbt att tömma tanken. Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelfvingg 1 Postad 31 Juli , 2014 Tackar ödmjukast för snabba svar. Det lät inte speciellt svårt. Om jag förstår det rätt så är det ventilen/vredet nere i motorrummet som sitter framför motorn nära botten på skrovet. På min är det ett ganska stort vred (gult) kan det stämma. Och för kännedom så är det endast urin som ska tömmas långt ut i havet och innan lagen träder i kraft Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 31 Juli , 2014 Tror nog att det är tillåtet även efter att lagen träder i kraft. Ute på internationellt vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 31 Juli , 2014 Med en godkänd treatmentanläggning är det tillåtet att tömma var som helst. Vi i handelflottan tömmer ut kubikmetervis varje dag, så lagen är bara ännu ett bevis på hur verklighetsfrånvända våra politiker är och naiva befolkningen är som sväljer alla dumma påhitt med hull och hår. Obehandlat är det väl 12 nm har jag för mig, precis som för olja. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Overberg 0 Postad 1 Augusti , 2014 Tackar ödmjukast för snabba svar. Det lät inte speciellt svårt. Om jag förstår det rätt så är det ventilen/vredet nere i motorrummet som sitter framför motorn nära botten på skrovet. På min är det ett ganska stort vred (gult) kan det stämma. Och för kännedom så är det endast urin som ska tömmas långt ut i havet och innan lagen träder i kraft Det stämmer. Det är det gula vredet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Overberg 0 Postad 1 Augusti , 2014 Precis som det första svaret du är det följande som gäller. Öppna Botteventilen i motorrummet Slå av färsvatten tillförseln på instrumentbrädan(färskvatten om det är en Sea Land toalett du har) Tryck ner forpedalen så att vacumet bryts, sedan vrir du om nyckeln så att meceratorn startar. Se till att inte köra maceratorn "torr" alltså förlänge. Om du har lampor som nivågivare på panelen på toaletten så släcks dom eftersom du tömmer tanken, jag upplever att det går ganska snabbt att tömma tanken. Lycka till!! Varför ska man slå av färskvattentillförseln och bryta vacumet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaR 0 Postad 23 November , 2014 Sent svar: Eftersom att sealand toaletter använder vatten från färskvattentank vid spolning, och för att du måste bryta vacum trycket för att få ut allt från holdingtanken, per automatik när man trycker ner pedalen för att bryta vaccumet så börjar toan att spola färskvatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser