Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Qbert

Köpråd, "bästa" styrpulpet?

Rekommendera Poster

Ska köpa mig en styrpulpet och undrar om det finns något märke eller modell som av majoriteten anses vara "bäst", samma om det finns något som anses vara "sämst", som man ska hålla sig borta från?

Bor på västkusten och kommer nyttja båten under sommaren som ren nöjesbåt, som tar oss ut till badvikar etc. Att den ska gå hyffsat billigt är ett önskemål men inget krav, jag prioriterar en rolig och snabb båt framför bränsleekonomi. Center console tycker jag är bäst eftersom vikten centreras i båten men det är inget krav.

Många båttillverkare erbjuder båtpaket med 4-taktare men det är jag inte intresserad utav, här är det 2-taktare som gäller. Föredrar Evinrude och då helst deras H.O. versioner. 

Plast eller aluminium?

Jag gillar garantier så jag köper alltid nytt och för detta projektet kan jag tänka mig att lägga upp emot 250,000 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha nytt, vara snabb, E-Tec 115 H.O, så stor som möjligt för att ha på västkusten och budget på 250K, så blir det nog plast.

Vad som är bäst är alltid svårt, men här är några förslag som kanske går in i budgeten med 115 hk (vet inte om du kan få Evinrude till alla fabrikat);

Micore 570, HR 532cc, Ryds 588. Sedan är såklart en Buster XL en fin aluminium båt, men den går nog inte in.

Andra har säkert fler förslag, det har varit några andra trådar nyligen på ungefär samma tema om du tittar under MotorbåtSnack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...