Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
skipjack

Trist läckage på kylslangar, VP D1-13

Rekommendera Poster

Ohoj Sjörövare.

 

 

Motorn: VP D1-13, årsmodell 2008, totalt 69 gångtimmar.

 

Båten: Bianca 27

 

Problemet: Den lilla tanken för sötvattenkylning har skakat loss under gång, och båda kylslangar (en för sötvattenkylningen, och en sjövattenkylningsslang fram till impellern) har lagt sig över drivhjulet till cirkulationspumpen och där har det legat och tuggat sig igenom slangarna. Det har gått hål på kylslangen till sötvattenskylningen och sjövattenkylningen är det snart ett hål på.

 

Där tycks vara riktigt liten mariginal mellan slangar och roterande delar redan när allt sitter ditskruvat som det ska.

 

 

Var in på en större marinmotorhandlare i en stad på vår Västkust, där var de uppfattades som förbannat dryga och buttra - så jag gick ut igen. Hann i alla fall få till mig att "Volvo Pentas reservdelar inte är gratis direkt".

 

 

 

Frågan: Finns det "piratdelar" till Volvo Pentas motorer? Om inte, någon som kan tipsa om en verkstad som är extra bra att ha att göra med på Västkusten? Kanske någon internethandel som är bra att deala med? Ska ju egentligen bara beställa nya slangar och gör det lilla jobbet själv.

 

Vad tror ni om fästet till expansionstanken/kylvattentanken - är i skrivande stund lite osäker till hur detta fungerar. Ser det inte skumt ut?

 

Se bifogade bilder.

 

Tack!

 

post-105265-0-40548600-1406819162_thumb.jpg

 

post-105265-0-80831400-1406819177_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mät innerdiametern på slangen gå till en rörmockare och be att få en stump kopparrör, skär bort det skadade och ersätt med rörbiten, 2 slangklämmor, klart!

 

 

kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kollar detta inlägg så hänger ditt expansionskärl betänkligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mät innerdiametern på slangen gå till en rörmockare och be att få en stump kopparrör, skär bort det skadade och ersätt med rörbiten, 2 slangklämmor, klart!

 

 

kalle

 

 

Ja men... det är ju helt lysande! Att jag inte tänkte på detta! Stort tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kollar detta inlägg så hänger ditt expansionskärl betänkligt.

 

 

Fint litet klipp, jo, att tanken hänger på trekvart vet jag ju. Som jag skrev i texten, kärlet skakade loss under gång. Det var ändå bra att se klippet för de har dragit kylslangarna lite annorlunda.

 

När mitt exp.kärl sitter i korrekt position så är där bara några millimeter mellan slang och roterande hjul.

Som gjort för att hända igen alltså.

 

Ser även ut som om upphängningen till tanken är lite annorlunda. Jag måste bättra min. Tips/foton på upphängningen mottages gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle antingen ta bort gummikuddarna, som verkar förstärka skakningarna, och skruva fast expansionskärlet stumt. Eller också montera det på skott, om det finns plats.

Redigerad av Rollen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skaffat gummibussningarna/vulkningarna som ska ligga mellan expansionskärlet och motorn. Dessa kostade 10 kr styck (!). Jag tror jag lyckades hitta rätt handlare. Han sa att dessa små delar "ofta" blir över då man då och då i stället skruvar fast kärlet i skottet i motorutrymmet vid nyinstallationer.

 

Han frågade sedan hur jag skulle göra med kylslangarna. Berättade att jag avsåg att kapa och sätta dit kopparrör, vilket han tyckte lät lysande - i alla fall tillfälligt.

 

Här kommer dock det kryptiska:

 

Sedan sa han att jag måste vara försiktig då motorn ligger under vattenytan. Man skulle göra något med en vacuumventil och en slang så att man inte fyllde upp motorn med vatten. Han förklarade i all hast (mycket hastigt, hans telefon ringde oavbrutet under tiden och han var allmänt jagad) att det skulle kopplas en slang på ett visst ställe, som sedan skulle dras upp till en vacuumventil för att säkerställa att motorn inte vattenfylldes. Det fanns faktiskt inte något utrymme att få det mer förklarat på plats. Med Maringuidens samlade expertis i åtanke - så tänkte jag att jag kommer få detta förklarat ändå...

 

Jag har varit brydd över detta sedan i går:

 

Man kan ju inte fylla hela motorn med vatten tänker jag för man gör ju bara ingrepp i slangen tillhörande kylsystemet och detta är ju ett slutet eget system. Han måste alltså ha avsett "motorrummet/motorutrymmet" när han säger "motorn". Men hur skulle man behöva använda sig av vacuumventil då när det bara är att stänga bottenventilen fär att hålla sjön på utsidan?

 

Finns det något jag missar i det här?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vacuumventilen har inget med din reparation av slangarna att göra. Det ser dessutom ut som om du redan har en sådan. Den inre slangen vid den röda pilen går uppåt i en båge före den går in i värmeväxlaren och i toppen på denna båge kan det sitta en vacuumventil som dock inte syns på bilden. Vacuumventilen behövs om anslutningen av sjövattenutsläppet på avgaskröken inte sitter tillräckligt högt över vattenlinjen ca 15 - 20 cm eller till och med under vattenlinjen. Finns inte vacuumventilen kan vatten då läcka genom impellerpumpen och fylla avgasslangen som när den är full rinner baklänges genom avgasventilerna in i motorn. 

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för svar Ove. Aha. Som jag tolkar det då så är detta ett problem som kan uppstå när som helst, även under gång, om en sådan vacuumgrunka inte finns. Motorn är ju installerad av en VP-auktoriserad verkstad så de borde ju ha eftersett eventuellt behov av en sådan. Motorn har ju även puttrat på sedan 2008 utan bekymmer av denna karaktär.

 

Det är således ett inget problem, handlaren gjorde mig uppmärksammad i fall att jag skulle behöva byte ut en längre del av slangen? Som jag tolkar det?

 

Slangen kan därför kapas - med båten i sjön - och åtgärdas med ett kopparrör enligt tidigare inlägg, utan att jag behöver vara orolig för att fylla motorn med vatten. Eller hur?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, bara att stänga bottenventilen och reparera. Vacuumventilen har bara en funktion att fylla och det är när motorn är avstängd utan att bottenventilen är stängd.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart. Tack Tog en sväng förbi skutan, kollade efter vacuumventilen, vilket jag antar måste vara denna:

 

post-105265-0-90344000-1407551743_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det jag misstänkte att slangarna gick till en vacuumventil. Kontrollera bara att den fungerar och inte har tätnat.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart. Tack Tog en sväng förbi skutan, kollade efter vacuumventilen, vilket jag antar måste vara denna:

 

attachicon.gifFoto-0512.jpg

Vacuumventilen du har, ska servas varje år, med nytt membran. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Underbart. Tack Tog en sväng förbi skutan, kollade efter vacuumventilen, vilket jag antar måste vara denna:

 

attachicon.gifFoto-0512.jpg

Vacuumventilen du har, ska servas varje år, med nytt membran. 

 

Tack för det Ove & Rollen. Kan man se över denna själv? Låter inte som något större projekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Underbart. Tack Tog en sväng förbi skutan, kollade efter vacuumventilen, vilket jag antar måste vara denna:

 

attachicon.gifFoto-0512.jpg

Vacuumventilen du har, ska servas varje år, med nytt membran. 

 

Tack för det Ove & Rollen. Kan man se över denna själv? Låter inte som något större projekt?

 

Det är enklast att skruva bort hela de sexkantiga överdelen, och ta isär den. Man bör hålla den uppochner, när man lägger i det nya membranet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så membranet sitter alltså i den övre delen med de två muttrarna (som i alla fall ser ut som muttrar på bilden) med den lilla slangen? Låter som om man inte behöver ta loss hela kröken med slangar etc.

 

Helt säker på att föregående ägare inte gjort detta, han verkade ha riktigt dålig koll på läget.  Förmodligen är det inte gjort något på 6 år då, och troligtvis då mycket hög tid att kika på den.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...