Gäst MaxSchmeling Postad 31 Juli , 2014 (redigerade) Tänk er in i följande situation och efter att ni har tagit del av händelsen och frågan; vänta ett tag, reflektera och berätta vad ni hade gjort: Frånvaro av kvitto vid betalning av hamnavgift skapar misstanke om att man plockar pengar för att... ( ja resten kan ni själva fylla i). När frågan ställs blir berörd hamnvärd så till den milda grad vansinnig att han börjar lossa båten tampar som är på väg att driva akterut rakt in i en Aquador med drev. Det hör till saken att båten låg i en small passage som är mycket strömt. Först när samtal görs till polisen avbryts vansinnesdådet. Trots vittne till denna obehagliga händelse förnekar hamnvärdet dådet utan säger att "han bara höll i tamparna". Hur hade ni tänkt? Vad hade ni gjort? Tror ni som jag att denna kompletta galenskap är sprungen ur det faktum att vi träffade helt rätt i vår misstanke? Nu såhär efteråt har vi fått veta at hamnvärden var där på sin fritid, i privata kläder och inkasserade hamnavgiften och "hade inget kvittensblock med sig"! Redigerad 31 Juli , 2014 av MaxSchmeling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 31 Juli , 2014 Jag hade nog inte ens hamnat i den situationen från början. Anklaga folk för svartjobb, ringa polisen..? Nä, inte jag riktigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Juli , 2014 Ja det är lätt att vara glömsk. Klart att han inte tänkte sko sig själv medvetet. Sen glömmer han att han tagit betalt. Varför pengarna i plånboken aldrig tar slut är väl en gåta. Har varit rätt mycket i Italien sista tiden och där har man mycket problem med sånt här och har speciell polis med målade bilar "Guardia di Finanza" som åker runt. Man är skyldig att ta emot kvitto enligt lag. Antar att de tagit hand om en sån här miniskurk på plats inom nån halvtimme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 31 Juli , 2014 (redigerade) Jag hade nog inte ens hamnat i den situationen från början. Anklaga folk för svartjobb, ringa polisen..? Nä, inte jag riktigt... Jag anklagar ingen men jag anser att om man tar betalt men inte vill lämna ett kvitto så finns det ett stort utrymme för misstanke. För det krävs ingen Einstein! Ta problematiken exakt för vad den är och detta med att ringa polisen... Inte heller min grej men det var det enda som fick personen att inte slita loss den förliga tampen. Också i din värld bör väl detta ha ett visst värde... Om du sedan gärna betalar utan kvitto så är det givetvis ditt val men det strider onekligen mot samhällets värdegrunder! Ta fallet exakt för vad det är och inget annat! Redigerad 31 Juli , 2014 av MaxSchmeling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 31 Juli , 2014 Om tonen och stämningen redan hunnit bli lite knepig och någon försökte göra loss min båt där den låg med risk för såväl min som annans båt, oavsett om det var gästhamn eller naturhamn, och man inte kände att man kunde tala personen till rätta skulle jag också överväga att hota med polisen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Juli , 2014 Om nu hamnvärden blir så upprörd och helt klart överreagerar tyder det väl starkt på att ni trampat på en öm tå. Han hade bara behövt be om papper och penna så hade kvittot varit fixat. Självklart ska man ha kvitto på erlagt hamnavgift, annars finns risken att man får betala en gång till. Svartjobb i mindre omfattning tycker jag int är något problem, tex när han som skottar snö åt mig får några hundralappar för ett väl utfört jobb. Men här kan man ju misstänka att hamnvärden inte äger hamnen och då är det stöld! Synd att ni inte filande händelsen, det hade blivit en hit på YouTube! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 31 Juli , 2014 Nej, jag tycker inte svartjobb är OK. Men jag kan också tänka att om du, Max, är lika smidig i verkliga livet som här i forumet så anar jag varför situationen uppstod från början. Hade som sagt inte hamnat i situationen, hade begärt att kvittot levererades senare under eftermiddagen istället för att ifrågasätta legitimiteten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 31 Juli , 2014 Jag hade lämnat stället. Det har hänt att vi gjort det,även fast vi betalat för natten. När vi blivit illa bemötta,av någon. Vi skiter i att tjafsa,även om vi tycker att någon annan är fel ute. Fast på senare år ligger vi mest för ankar. Fast även då har det hänt att någon har försökt ta betalt. Då ber vi om ursäkt och flyttar oss. Aldrig ring polisen,hittills. Tanken har aldrig slagit mig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 31 Juli , 2014 "Vansinnesdådet"............ Nu har jag bara hört ena sidans beskrivning av händelsen. Är inte det lite magstakt att be forumet ta ställning till saken då? Det kann ju vara så att det inte bliver rök utan eld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 31 Juli , 2014 Klart att man ska ha kvitto och försöker någon knyta loss min båt så har personen två möjligheter. Finns vittnen blir det polis och utan vittnen bad. Jag vet inte hur utbrett det är i Sverige att personer försöker att ta ut hamnavgifter de inte har rätt till, men jag har läst i tidningar där de varnat för det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 31 Juli , 2014 Jag vet med mig att jag troligtvis inte ens tänkt på att fråga om kvitto, det är ju sommar, lite manjana och semesterhjärna.. Sen om jag blivit blåst, då blir jag jävligt sur och tror jag lärt mig något, men redan nästa sommar... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 1 Augusti , 2014 Svartjobb förstör mycket i alla samhällen det förekommer. Självklart ska man ha kvitto. Att komma från att be om ett kvitto till att komma i bråk och tillkalla polis är för mig obegripligt, men om någon börjar lägga loss min båt för att skada mig skulle jag också ringa polisen. Troligen skulle jag i din situation gjort en anmälan till skatteverket, de har en särskild sida för att anmäla skattebrott. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 1 Augusti , 2014 Tror att jag snarare hade frågat vem hans chef är? Alla har en chef. Och det ger chefen chansen att korrigera ett felaktigt beteende... Polisanmälan funkar bara om ett brott begås, annars utreder inte polisen. Att lägga loss en båt, så att skada vållas, kan ge skadeståndsskyldighet. En sådan skyldighet sätter nog fart på de hamnansvariga? Max, du har ju möjlighet att kontakta ansvariga och berätta vad som hänt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 1 Augusti , 2014 Tycker Max gjorde som man bör. Oavsett var man tycker., så ska en kund ha ett kvitto om denne dessutom ber om det. Beter man sig så mot en kund, som denne hamnfogde gjorde. Då ska denne byta yrke! Jag skulle ringa polisen bums om någon försökte skada min båt avsiktligt. Bättre det än att göra sig själv olycklig genom att agera själv. Personligen har jag nog varit tvungen att gå därifrån, ringt polisen och bett dem reda ut det. ( annars har jag nog själv exploderat och resulterat i en motanmälan) Polisen kommer alltid direkt vid pågående skadegörelse. Dessutom vet man inte vad folk är kapabla/ har för gränser i sitt agerande. Hade denna " fogde" skrivit ett kvitto. Så hade saken varit utagerad. Extremt ovanligt att privatpersoner följer upp kvitton för att se om de är " legitima" Det säger att man betalat. Ingen kan påstå att man försöker " ta en springnotor" om man kan uppvisa kvitto. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 1 Augusti , 2014 Varför är trådstartar så tyst? Varför inte framföra upplysning om vilken gästhamn detta är? Självfallet är det inte acceptabelt att "någon" släpper loss nå'n annan....i storm eller stilltje. Min tidigare kommentar om "ingen rök utan eld" kvarstår! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Augusti , 2014 (redigerade) Är man mer "snäggen" när det gäller att ta upp hamnavgift, nu än för 10 år sen. Seglade en båt på ostkusten slutet av Maj början av Juni. När jag seglade min egen båt ungefär samma sträcka 2005 vid samma tid på året, fast åt motsatta hållet, var det nästan ingen som krävde mig på hamnavgift. Nu krävdes vi på hamnavgift i stort sett i varje hamn. På några ställen hann vi nästan inte lägga till förrän det stod nån på kajen och skulle ha hamnavgift. Tex i Öregrund. Damen som ville ha pengarna hade varken kvitto eller dekal med sig. Jag betalade och bad om ett kvitto och frågade henne samtidigt vart sjötappen hade flyttat. När vi betalat, släppte vi förtöjningarna och gick för att tanka. Jag tyckte mig se henne på bryggan när vi stävade ut ur hamnen. När vi lagt till i Gästhamnen igen kom hon efter en liten stund med både ett handskrivet kvitto (båtägaren skulle betala våra kostnader) och en dekal att fästa på båten. Hamnavgiften i Öregrund tyckte jag var en av de mer prisvärda under vår resa. Redigerad 2 Augusti , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 2 Augusti , 2014 Jag tror detta bara kommer öka, dels lurendrejerier och misstänksamheten mot att bli lurad. Uppfinningsrikedomen bara ökar när det gäller att blåsa folk och det kommer göra att vi blir ett folk som förväntar oss att bli lurade i varje situation. Läste idag på Aftonbladet om ett gäng som kallar sig tv-reparatörer och blåser äldre på pengar. Ska fixa så TV:n inte stängs av, fina tröjor på sig och ska bara ha 39 kr för att göra justering på TV:n. De tar betalt via betalkort med falsk läsare och tömmer sedan kontot. länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19304130.ab Folk med "fel" på bilen och ska sälja falsk guld gör att ingen stannar längre för att hjälp folk längs vägen. osv osv Vi är i grund och botten ett godtroget folk som är lätt att blåsa och kommer se en hel del sådant. Därför är nog många misstänksamma mot hamnavgifter speciellt om man inte får ett riktigt kvitto. Men snart kommer det bedragare med falska kvitton så betalar vi då också. Eller vem vågar betala hamnavgiften med betalkort om det finns risk att det är falsk kortapparat som registrerar ditt lösenord och läser av magnetremsan? (kopia av kort fixas och sedan tar man ut maxbeloppet på ditt kontokort) Alternativt registrerar cvv koden på ditt betalkort och kan ihop med kortets övriga uppgifter användas till betalning på internet. Nu är vi nog inte där ännu med hamnavgifterna men vad hindrar det kriminella från att blåsa dig i hamnen? Själv är jag fortfarande rätt så godtrogen och utgår från att folk vill väl men håller på att svänga en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 2 Augusti , 2014 Lite off topic. Det säkraste är väl att man noterar cvv-koden och sedan skrapar bort den från kortet. Om man nu skulle tappa kortet kan ju ingen webhandla med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 2 Augusti , 2014 Lite off topic. Det säkraste är väl att man noterar cvv-koden och sedan skrapar bort den från kortet. Om man nu skulle tappa kortet kan ju ingen webhandla med det. Vissa anser att kortet är förstört då och blir obrukbart. T.ex. restaurang där du lämnar ifrån dig kortet för betalning. Galet att det överhuvudtaget skrivs på kortet, borde varit en kod på ett separat papper man fick och inte på själva kortet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 2 Augusti , 2014 Lite off topic. Det säkraste är väl att man noterar cvv-koden och sedan skrapar bort den från kortet. Om man nu skulle tappa kortet kan ju ingen webhandla med det. Fast då kan du råka ut för att kortet blir ogiltligt pga.av att du skadat det, särskilt utomlands. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 2 Augusti , 2014 Lite off topic. Det säkraste är väl att man noterar cvv-koden och sedan skrapar bort den från kortet. Om man nu skulle tappa kortet kan ju ingen webhandla med det. Handelsbanken har funktionen att jag via telefonen/datorn kan aktivera eller avaktivera möjligheten till uttag i utlandet och betalning via internet. En mycket praktisk funktion. Jag har alltid kortet avaktiverat och ställer på det den korta tid det tar att genomföra ett köp (internet) eller uttag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 2 Augusti , 2014 Varför är trådstartar så tyst? Varför inte framföra upplysning om vilken gästhamn detta är? Självfallet är det inte acceptabelt att "någon" släpper loss nå'n annan....i storm eller stilltje. Min tidigare kommentar om "ingen rök utan eld" kvarstår! Det kan ju bero på jobb, på båtliv och annat... Jag förstår att du är konspiratoriskt lagd och inte tror på min beskrivning men detta med rök utan eld är bara fånigt. Exakt som jag beskrev det, exakt så gick det till och det är inte ens hela berättelsen. Det finns mer. det enda som utlöste det hela var att vi efterfrågade ett kvitto som vi inte fick. Punkt. Jag tror därför att vi satte fingret på en mycket, mycket öm punkt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 2 Augusti , 2014 (redigerade) Tror att jag snarare hade frågat vem hans chef är? Alla har en chef. Och det ger chefen chansen att korrigera ett felaktigt beteende... Polisanmälan funkar bara om ett brott begås, annars utreder inte polisen. Att lägga loss en båt, så att skada vållas, kan ge skadeståndsskyldighet. En sådan skyldighet sätter nog fart på de hamnansvariga? Max, du har ju möjlighet att kontakta ansvariga och berätta vad som hänt? Vi har gett vår beskrivning och den tillsammans med en inspelning av hamnkaptenen som i inspelningen skriker att "jag spottar på dig" kommer inte att öka trovärdigheten hos honom. Att denna inspelning gjordes kom utav att situationen blev helt underlig. Inte blev det bättre av att han har fullt förtroende för en hamnvärd som på sin fritid, och i privata kläder, går runt och inkasserar pengar utan kvitto... Jag tror inte att jag ens då fattade vilka ömma tår jag trampade på Redigerad 2 Augusti , 2014 av MaxSchmeling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 2 Augusti , 2014 Jag hade lämnat stället. Det har hänt att vi gjort det,även fast vi betalat för natten. När vi blivit illa bemötta,av någon. Vi skiter i att tjafsa,även om vi tycker att någon annan är fel ute. Fast på senare år ligger vi mest för ankar. Fast även då har det hänt att någon har försökt ta betalt. Då ber vi om ursäkt och flyttar oss. Aldrig ring polisen,hittills. Tanken har aldrig slagit mig. Den hade inte heller slagit mig, förrän han lossade aktertampen och var på väg föröver. Samtalet till polisen fick honom att avbryta sitt vansinne. Hör till saken att det blåste rejält och precis bakom oss låg en båt med drev och 10 meter bort en räcka med kullersten. Till detta strömt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 6 Augusti , 2014 Lite ot.. Min bror åt ibland på en pizzeria som låg längst vägen mellan hemmet och jobbet. Han fick aldrig något kvitto men en dag frågade han efter det och blev mer eller mindre utslängd från pizzerian. Kanske kände de sig kränkta, kanske hade de något lurt för sig. Tråkigt i alla fall att höra om den här typen av reaktioner. Mer ot.. Det här med att lämna från sig kortet till en vilt främmande person som tex på restaurang är ju helt galet. Om de dessutom anser att kortet är obrukbart för att man dolt eller tagit bort cvv koden gör situationen än mer galen. Tom polisen tipsar om att dölja den. Enkelt att ta en bild på kortets båda sidor, skicka till en vän som spelar mot en kumpan på nätet och ser till att förlora. Till sist.. Vilken fantastisk sommar vi har! Hoppas ni alla haft mycket tid på hav och sjöar med eller utan kvitton.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser