Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
SeaMaster560wa

NMEA 2000

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte kolla med Er som har NMEA 2000 installerat på Era båtar. Funderar på att installera det men det kanske är onödiga pengar. Har en Yamaha 115 hk 2012 med egentligen all information, men tycker det verkar rätt trevligt att även få upp den info i plottern. Det som kanske lockar mest är bränsleinformationen. Vad tycker ni? Vad vinner man på att installera NMEA 2000? Någon som har en uppfattning om vad kostnaden blir?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grejerna som behövs gick till mitt dubbelmontage på ca 3700:-. Sen tillkommer arbetet om du inte gör det själv :).  Hos mig var det bökigt att dra kablar mm så det kostade näsan lika mycket som grejerna :(. Hade krånglande analoga mätare samt att jag ville se bensinförbrukningen. Värt pengarna...nja....men nu när det är på plats så ångrar jag mig inte. 

Jag har Mercruisersmotorer där jag använt mig av Smartcraft uttagen på motorerna.

Redigerad av Overberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får visning mycket exakt i siffror i plottern, inte staplar o få decimaler som i Yamaha-instrumenten plus att du kan ha all info framme samtidigt o slipper bläddra i menyer. Det är främsta fördelarna. Väljer du att köra direkt utan nätverk rör det sej om nån tusing, har du fullt i hubbarna blir det dyrare. För mer info se denna tråd.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/52075-motorinterface-lowrance-yamaha-f150/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Glömde nämna att jag har en Garmin 720s. Ska kolla lite närmare på detta då jag vill ha lite mer info som Du skriver jarb

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...