AnnaP 0 Postad 30 Juli , 2014 Idag kom 80 mm regn vilket gjorde att våran styrpulpet med 30 hk yamaha sjönk till botten i Mälaren. Efter mycket slit fick våra grannar upp den. Vad ska man göra med motorn innan den lämnas till båtfirman? Anna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vasser 0 Postad 30 Juli , 2014 Ta bort stiften och dra runt motorn så du får ut vattnet in med lite sprit i cylindrarna och dra runt för att få bort sista vattnet som är kvar.häll i lite oljeblandad bensin och dra runt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnnaP 0 Postad 30 Juli , 2014 Ta bort stiften och dra runt motorn så du får ut vattnet in med lite sprit i cylindrarna och dra runt för att få bort sista vattnet som är kvar. häll i lite oljeblandad bensin och dra runt igen. Tack för ditt svar. Ska försöka få till motorn nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 30 Juli , 2014 Det viktiga är att man agerar direkt innan rosten kommer. Att det var Mälaren är positivt. Är det i saltvatten bör detta sköljas bort. Olja i cylindrar(helst enligt Vassers råd) och sedan tar firman över. Grundregeln är att man vill få igång motorn så fort som möjligt för att minska risken för korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 30 Juli , 2014 Dra runt för hand. Slår du på elen innan motorn är genomgången kan det bli total pannkaka av elsystemet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnnaP 0 Postad 30 Juli , 2014 Dra runt för hand. Slår du på elen innan motorn är genomgången kan det bli total pannkaka av elsystemet... Det är inte det lättaste att hålla på med nu i mörkret på nattakvisten, speciellt när väckarklockan ringer i morgon 05.00. Men om jag förstått det hela rätt så är det viktigt att åtgärda så fort som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 30 Juli , 2014 Tiden är kritisk absolut. Ett gammalt råd är att hellre låta motorn ligga längre under vatten än att inte ta tag i det hela direkt när den kommer upp. På en 4taktare bör man egentligen tappa ur den gamla motoroljan och hälla i ny. Sedan dra runt motorn för hand utan stift för att få ur vattnet och sedan hälla i lite olja och dra runt för hand igen. Sen sätter man i stiften igen för att inte mer luft/fukt skall komma in. Kan du göra det nu ikväll så gör det, men det är inte alltid man har möjlighet eller har olja mm hemma... När tar firman hand om motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 30 Juli , 2014 (redigerade) Tillägg... Kolla motoroljan på oljestickan hur den ser ut innan byte. Är den svart eller brun som sirap är set bra. Den skall inte vara grumlig/mjölkig utan klar. Ser det ut som kaffe med mjölk eller grått, kanske rent av med vatten i är det ett måste att byta oljan omgående... Hur tyckte firman att du skulle göra med motorn? Gav de dig några råd? Redigerad 30 Juli , 2014 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser