vasser 0 Postad 30 Juli , 2014 Har problem att motorn går för varm när man gasar på, går bra att köra 5-6 knop. Sitter att liten värmeväxlare på den nu på 20kw har räknat ut att jag behöver 70 kw kylning. Tror ni att denna växlare skulle funka eller är det för lite flöde i den ? http://www.energishop.se/30-rader-125-kw/104-0 Motor: aq151 b230 Mvh Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
75magnus 1 Postad 31 Juli , 2014 Är det orginalväxlaren på nu? Om det har funkat tidigare så har du förmodligen fått något annat problem som gör att inte växlaren orkar med. Kan vara impellern, sjövattenfiltret, skit i växlaren, skit i oljekylet, avgaslimpan mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Juli , 2014 Hur varmt går den? Det tycks mig att alltför många reagerar med tempmätaren och har svårt att klara av att se den gå upp mot rött. Speciellt gäller det här efterkonverterade motorer som fått glykolvattenkylning men har kvar sin originaltempmätare. Den är graderad för att visa grönt för runt 70 grader medan en motor med slutet system klarar över hundra grader. Man ska inte lyfta på locket på expansionskärlet under motorgång. Vår motor är av denna sorten, en gammal MD11C och instrumentet är original. Visaren går in på rött och återvänder till gröna området med jämna mellanrum. Då ser man att termostaten jobbar och jag lutar mig tillbaka i visshet att motorn inte kokar. För säkerhets skull kollar jag ibland nivån i expansionskärlet. Behöver jag inte fylla på tycker jag inte att motorn kokar. Lätt att se om det droppar ur vid locket också. Glykolen dunstar inte bort i brådrasket och finns kvar som en dokumentation över ev. kokningar. Kommer ihåg en gammal Amazon där vindrutan alltid hade en kladdig hinna. Det var kupévärmepaketet som läckte lite. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vasser 0 Postad 31 Juli , 2014 Sitter en liknande växlare som jag länkade fast mycket mindre.Är min första båt med inombordare så hade ingen aning om hur stor växlarn skulle vara när jag köpte den. Är 2st 1tums och 2st 1/2 tums anslutningar. Funderar om anslutningarna är för små Teknisk data:Antal plattor: 30Material: rostfritt stål, AISI 304Avkastning: upp till 125 kWFlöde max: 4 m3 / hTemperatur: -195°C till 225°CKapacitet: 0,018 L / platta = 1,20 LiterAnslutning höjd: 20 mmMax. tryck: 20 barStorlek: 0,023 m2 per platta = ca 0,69 m2Förfarandet: F1> F3 / F4> F2Anslutningar: F1 & F3 1/2" (12,70 mm, ISO G) - F2 & F4 1" (25,03 mm, ISO G)Mått (LxBxH): 315 x 73 x 75 mmVikt: 2,5 kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
75magnus 1 Postad 31 Juli , 2014 Du får förklara mera. Satt det ingen växlare i båten när du köpte den? Har den gått varm sen du köpte den? Har det funkat tidigare med den växlaren som sitter i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vasser 0 Postad 31 Juli , 2014 Han jag köpte den av sa att den gick bra. satt en plattvärmeväxlare fast bara på 22kw http://www.energishop.se/10-rader-22-kw/99-0. Har nog troligtvis aldrig funkat med den växlaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
75magnus 1 Postad 31 Juli , 2014 Då är det ju svårt att veta. Jag hade köpt en ny större och testat. Den var ju inte så dyr. Eller så gör du rent den du har ordentligt och testar. Som jag skrev tidigare så finns det flera andra fel det kan vara också. Dessa plattväxlare är mycket effektiva. Jag har en också av annan modell. Vet inte effekten på den men den är liten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vasser 0 Postad 31 Juli , 2014 okej tack för hjälpen. ska köpa en och testa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser