mattismarkus 0 Postad 30 Juli , 2014 Hej ny här på forumet och med båtar men jag har iaf köpt en sandström 495 Basic och en honda 50 till den Men nu har jag hört lite negativt om honda... Har möjlighet att lätt ta en Suzuki 50 eller en mercury 50 (samma åf) Fick även ett bra pris på en ny Yamaha 50 Vilken ska man välja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 30 Juli , 2014 (redigerade) Vad är det du har hört som är negativt? Funkar den eller är det ngt fel på den, Honda är annars en erkänt bra och driftsäker motor, förgasare på om jag inte minns fel vilket gör den relativt enkel att meka själv med. Redigerad 30 Juli , 2014 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 30 Juli , 2014 Vilka årsmodeller är det på motorerna? Är alla nya så är det nog mer en smaksak alternativt prisfråga vilken man väljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 30 Juli , 2014 Alla dessa motorer är nog likvärdiga. För samma pengar skulle jag överväga den motor där jag får längsta fabriksgarantin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 30 Juli , 2014 Förr ansågs Hondorna vara tunga och slöa. Detta var på den tiden tekniken inte var så utveckad och skillnaden mellan 2 och 4t var större till 2ts fördel när det gällde acc och toppfart. Idag ser det såklart annorlunda ut och jag tror att vissa rykten lever kvar... Jag har alltid tyckt bäst om Yamaha, men det finns säkert lika övertygade hos de andra märkena. Vill du göra jobbet grundligt går det säkert att hitta tester av de olika motorerna. Jämför dessa och hitta din favorit. Det görs inte dåliga motorer hos nåt av märkena idag, men alla har sina brister på sikt. Som de andra nämnde är det en klar vinst att ha nära till serviceverkstad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattismarkus 0 Postad 30 Juli , 2014 Glömde skriva att alla motorer är nya Hondan har även den insprutning och 808cc Mercury o Yamaha ligger på nästan litern och är lätt att uppgradera till 60hp men don är som sagt ca 15 kg tyngre Service av motorerna är inga problem samma avstånd till alla Men hondan ar klart minst och smidigast av dom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 30 Juli , 2014 Det som skiljer Hondan från övriga är väl att den har 3 cylindrar och är lite lättare. Suzukin har självjusterande kamaxelkedja. Ska du fiska kanske sk trollingmode kan vara bra att ha, värt att kontrollera i så fall. Jag har haft alla märkena ovan utan Honda och de har fungerat bra, bla en Mercury 50 EFI. Tycker som Mange249 ovan, dvs att försöka hitta lite tester kan säkert ge vägledning. Är du redan nu inne på 60hk så skulle jag köpa en sådan direkt om det går att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattismarkus 0 Postad 30 Juli , 2014 Båten är bara godkänd för 50hp så det måste stå det på kåpan honda har trollingläge om det är original vet jag inte måste kolla upp det iaf Har googlat efter tester men bara hittat gammalt då det va förgasare på hondan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 31 Juli , 2014 Då din båt är lätt och har en rek motor på 20-50 hk så kommer nog 60 hk inte att göra någon större skillnad jmf med 50 hk. Pga båtvikten så är det kanske en ide att satsa på en lättare motor. Avseende vikt/dimensioner så delar Honda och Suzuki med 40hk, medan Mercury och Yamaha delar med 60 hk. Andrahandsvärde och prestandamässigt är det säkert lite som skiljer, vilket gör att om man väljer något annat märke före Hondan så hade jag gått på priset. Kan ju bli en plotter, bensin eller annat nyttigt för den skillnaden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leboat 0 Postad 31 Juli , 2014 En granne till mig har en Honda 50 hk på en liten RIB. Jag brukar låna den jag tycker den är jätte bra. Snål på bensin och extremt tyst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasorebro 2 Postad 1 Augusti , 2014 Skulle valt den lättaste motorn. Kan man slippa 10 kg längst bak på akterspegeln gör det inget. Hondan ska ju vara lättast. Möjligen talar kamkedjan till Suzukins fördel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattismarkus 0 Postad 1 Augusti , 2014 Blev honda motorn undra hur dom prestandamässigt mot Yamaha o mercury? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 1 Augusti , 2014 Enda sättet at få ett svar på den frågan är nog att göra ett test på din båt med alla de nämnda motorerna med likvärdiga propellrar. Men om du med prestandamässigt menar högsta toppfart så skulle jag tippa (okvalificerat och utan att motivera) på... Mercury (Skulle Suzukin vara med hade jag satsat på den). När det gäller acc från 0-20 knop så borde en lättare vikt vara en faktor. Honda kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 Augusti , 2014 Acc bör gå fortast med en av de med större cylindervolym... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 1 Augusti , 2014 Från 10-30 knop stämmer det säkert - " there is no replacement for displacement" - eller vad det nu heter på motorspråk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 Augusti , 2014 "Nothing beats cubic inches" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser