rabay 0 Postad 30 Juli , 2014 Har en Uttern S52 Exklusive. Motor Optimax 90 Hk. Toppfart? Styrningen hugger, fastnar som i ett läge där man får använda mera kraft. Om man kör på en bestämd kurs måste man ju oftast kompensera åt ena eller andra hållet lite grand, då hugger det alltid fast lite grand. Någon med samma erfarenhet? Tips? Ett annat problem är fastsättningen av själva styrpulpeten. Har bytt gummiexpander bultarna några ggr. Verkar inte vara en optimal lösning. Tips och råd?! /kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 31 Juli , 2014 Hej. Haft en båt som gjort så. Den hade NFB-styrning. Har du det också är det bromsen som gör att det blir trögt. Om det går trögt åt ena hållet släpper trögheten om du först rör ratten en aning åt "fel"håll. Gissar att det inträffar i olika hastigheter beroende på hur mycket motorn är trimmad. I det läget och hastighet när bromsen inte håller emot går det lätt åt båda hållen? Kan tänka mig att det går att justera trimfenan så den blir mera neutral i den hastighet och den trimvinkeln du oftast kör i och du får leva med att styrningen "fastnar" i ovanligare fart och trimlägen. Min teori i alla fall. Hade du inte haft bromsen i styrningen hade du inte kunnat släppa ratten utan att syrningen vridit sig snabbt utom i vissa farter trimlägen. Hade en båt utan NFB. Helt hopplös om jag släppte ratten. Rent farligt kunde det bli. Får ta det onda med det goda. Alternativt är att byta till hydraulstyrning. Då håller den kursen och du slipper ovan effekt fast till ett högt pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 31 Juli , 2014 Helt ofattbart att dom levererar en så pass stor båt och motor med teleflex. Egentligen borde du kräva av leverantören byter till hydraulisk styrning åt dej gratis, det är inte okej att båten beter sej som du beskriver. Exclusive my ass Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser