Vesslan77 0 Postad 30 Juli , 2014 Hej Styrningen på min Ryds 485 är under all kritik. Jag kan vrida ratten ca 1/8 rattutslag utan att något händer. Jag läser på forumen här att många har problem med trög styrning. Jag har motsatt problem. Styrningen är så lätt att jag blir orolig att något är tokigt. Dessutom lossade skruven/bulten som förenar utombordaren med själva styrmekanismen när jag var ute senast. Jag skruvade dit den igen men känner mig osäker att ta mig ut på sjön igen innan styrningen är fixad. Några råd? Skall ta en bild på bulten oxå så att ni förstår vad jag menar. Som ni förstår har jag ingen större sjövana och hoppas därför på hjälp från mer kunniga! Tack! //Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 30 Juli , 2014 Om bultar är lösa blir det glapp. Börja med att dra åt allt du hittar så att inget sitter löst nu när du redan hittat en lös bult. Styrningen på dessa mindre båtar är sk teleflexstyrning, även kallad glappoflex pga deras benägenhet att glappa. Glappet i sig är inget farligt och i normalfallet inget som innebär att saker är på väg att lossna helt, men det är ju såklart otrevligt. Om allt sitter fast som det ska är det nog tid för en genomgång av styrningen och kanske då byte av kabel och styrväxel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 30 Juli , 2014 "Dessutom lossade skruven/bulten som förenar utombordaren med själva styrmekanismen när jag var ute senast". Du har väl en självlåsande mutter? Om inte kommer den att gänga ut sig igen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 30 Juli , 2014 Precis som robert99 skriver ska du ha låsmuttrar i bägge ändar av styrarmen om du har tiltrörsstyrning och i vajeränden om du har styrningens mothåll i motorbrunnen. Dessa mindre Teleflexar är i plast och ganska veka. De har inte oändlig livslängd. Byt styrvajer och styrsnäcka, kostar nån tusing, om du är osäker på skicket. Brusten Teleflexstyrning och en båt som omedelbart och oförberett kastas i tvär gir av propellerkrafterna har orsakat dödsolyckor så de här grejerna ska vara i oklanderligt skick! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vesslan77 0 Postad 31 Juli , 2014 Hej och tack för svaren! Jag har tagit några bilder på den lösa bulten och på själva styranordningen. Finns i min sjöbod under "styrning". Som nybörjare har jag flera frågor som ni säkert lätt kan svara på. Är detta en s.k. teleflexstyrning? Ser det ut som det skall? (Förutom då att en självlåsande mutter saknas högst upp på bulten.) Hur vet jag om styrvajer och styrsnäcka behöver bytas? TACK! Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vesslan77 0 Postad 31 Juli , 2014 Precis som robert99 skriver ska du ha låsmuttrar i bägge ändar av styrarmen om du har tiltrörsstyrning och i vajeränden om du har styrningens mothåll i motorbrunnen. Dessa mindre Teleflexar är i plast och ganska veka. De har inte oändlig livslängd. Byt styrvajer och styrsnäcka, kostar nån tusing, om du är osäker på skicket. Brusten Teleflexstyrning och en båt som omedelbart och oförberett kastas i tvär gir av propellerkrafterna har orsakat dödsolyckor så de här grejerna ska vara i oklanderligt skick! Hej och tack för svaren! Jag har tagit några bilder på den lösa bulten och på själva styranordningen. Finns i min sjöbod under "styrning". Som nybörjare har jag flera frågor som du säkert lätt kan svara på. Är detta en s.k. teleflexstyrning? Ser det ut som det skall? (Förutom då att en självlåsande mutter saknas högst upp på bulten.) Hur vet jag om styrvajer och styrsnäcka behöver bytas? TACK! Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 31 Juli , 2014 Kan tyvärr inte se dina bilder men Ryds 485 har Teleflexstyrning som standard. Är styrningen mer glapp än normalt, typ 5 cm rattvridning, eller rappar o hugger eller det finns sprickor i kabelhöljet är det absolut bytesdax. Som sagt har dessa prylar inte oändlig livslängd o är prylarna uppåt 20 år eller äldre hade jag bytt ändå. Konsekvenserna av havererad styrning kan bli mycket tråkiga och det är billigt att byta om än lite bökigt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 31 Juli , 2014 Jag köpte min första båt, en Ryds 478 gti förra våren, och jag höll på att skratta ihjäl mej när jag skulle montera motorn och såg vilken klen liten konstruktion styrningen var.. Hur man kan ens komma på iden att låta en sån löjlig mekanik sköta något så viktigt som styrningen av en motorbåt är för mej helt obegripligt. Needless to say så åkte den ut direkt och ersattes med en Ultraflex hydraulstyrning, och det är det enda råd jag kan ge trådstartaren, ut med skiten och lägg några tusen på riktiga grejor, teleflex hör hemma i en trampbil möjligtvis.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 Augusti , 2014 Det finns ju olika kraftiga teleflexstyrningar också... På min Flipper 640HT har det suttit teleflex på sedan ny och den har 200hk. Visst är det lite glapp och känns onödigt tungt i vissa lägen, men jag har egentligen aldrig upplevt det som ett problem ens i 47knop. Samma på min gamla båt med inombordare och 100drev. Där satt det teleflex som faktiskt fungerade riktigt bra. På vår Crescent 465 med 28hk sitter en teleflex helt utan glapp och konstigheter. Den byttes för ca 15 år sedan och är fortfarande fin i känslan. På Flippern monteras det i detta nu hydraulstyrning och självklart är det det enda rätta på en motor över säg 100hk, men för småbåtar fungerar det utmärkt bara grejerna är fräscha och av bra kvalitet. Mycket handlar också om monteringen. Har man inga vinklar som bryter osv blir det mindre trögt. Det finns ju dock baksidor även med en hydraulstyrning där många rattvarv väl är den främsta om man bortser ifrån kostnaden. Till trådskaparen: Nu vet jag inte vilken motor du har, men om det är säg 30-50hk tycker jag att du skall se över styrningen och köpa nya kvalitetsdelar där det behövs. En bra tillbehörsbutik kan råda dig vad du skall ha för rattväxel och kabel som funkar. Jag tycker dock att du gott kan ha kvar teleflex som system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 1 Augusti , 2014 "Det finns ju dock baksidor även med en hydraulstyrning där många rattvarv väl är den främsta om man bortser ifrån kostnaden." Det beror på vilken rattpump man installerar. Baystars 4645 har ca:5 varv dvs. 2,5 varv åt vardera håll. Det hade faktiskt gott kunnat vara 6 varv för ytterligare lite lättare styrning utan att jag hade stört mig så värst mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 1 Augusti , 2014 Jag skulle iallfall aldrig köra 47 knop med teleflex, men alla gör ju som dom vill.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 Augusti , 2014 Jag byter ju:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vesslan77 0 Postad 1 Augusti , 2014 Tack för alla svar! Jag behöver helt klart se över styrningen och köpa nya delar. Det är en 40hk motor jag har. Skulle vara supertacksam om ni skulle kunna slänga ett öga på bilderna jag lagt upp på själva fästet och den lösa bulten. Bilderna finns under "min sjöbod" och sedan under "fotoalbum" till höger. Albumet heter Styrning. Tack igen!! Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 1 Augusti , 2014 Ser ut på bilderna som att det blir en liten "knäck eller brytning" från kulan sett. Dock säger du att styrningen är lätt. Skaffa dig en nylock mutter och kolla över styrningen, känner du att det inte är eller blir distinkt efter åtdragning får du byta ut det som genererar glappet. Kanske styrsnäckan vid ratten som är sliten? En hydraulstyrning kanske är lite overkill i ditt fall dock blir det inte jättemycket dyrare än en ny teleflexinstallation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser