limtok 0 Postad 1 April , 2005 Tjenare! Kan börja med att säga att jag absolut ingenting om sånt här, så skulle vara tacksam om någon kunde dela med sig av sin kunskap. Har en gammal Jofa Sting som jag tänkte måla om. Båten ligger i insjö i Dalarna, och enbart där. Båten används inte särskilt mycket och ligger därför mestadels still. Båten gör ca 25-30 knop. Eftersom båten är från 70-talet och aldrig blivit ommålad eller waxad på gud vet hur länge, tänkte jag slipa bort all gammal färg. Så för att gå rakt på sak: Hur går jag till väga egentligen!? ?-) Vilken färg, hur många lager osv...? Det är ju egentligen en gammal skitbåt, men det är ändå onödigt att den ser ut som den gör Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 1 April , 2005 Som vikken annan renovering som helst: Slipa ner/rugga upp ytan, spackla snyggt o jämn yta,slipa, lacka med 2komp i din färg, ev avsluta med epoxy o ev. botten färg. Använd produkter avsett för marint bruk, så e det inga tekninska problem, men det a ganska mycket jobb... Lycka till.. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 1 April , 2005 Hej, är båten målad någon gång eller ej ? Om den inte är målad kan du försöka rubba upp den först, tycker själv det är mer kult med omålade båtar. Är den tidigare målad så är det inget att fundera på, tvätta dock bort vaxrester med lösningsmedel först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
limtok 0 Postad 1 April , 2005 Hej! Jo den är målad. Är originalfärgen som sitter på. Skulle det inte räcka med att rugga upp ytan bra och sedan måla på den gamla färgen? Eller måste man slipa bort all färg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 1 April , 2005 Ska du behålla samma färg som den gamla räcker det att rugga upp ytan för att få fäste, men byter du nyans, så e det kanskje inte så kul att den gamla färgen syns igjenom vid små grundstötningar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
limtok 0 Postad 1 April , 2005 För det första måste jag säga att det är kul att se hur många hjälpsamma männsikor det finns i detta avlånga land! Hinner ju knappt lägga in meddelandet innan 4 pers har svarat Fler som längtar till sommaren månne? ;-) Ska nog ha samma färg som tidigare (röd). Har funderat på andra färger, men man ser ju ut som en fåntratt om man kommer åkandes i en gul båt eller nåt :-D Kanske ska passa på att ställa en till fråga: Finns det någon regel för hur djupt i vattnet i propellerna ska gå för bästa prestation? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas Postad 2 April , 2005 Hej. Kavitationsplattan på motorn ska helst ligga i nivå med kölen eller möjligtvis nån cm över för att få dom bästa fart resurserna. Men monterar du motorn för högt kan prop tugga luft när du svänger o har du riktig otur får motorn för lite kylvatten o värmenyper.Jag brukar montera motorn så högt som möjligt utan att den tuggar luft när jag svänger för att få minsta motstånd i vattnet. det ökar faktiskt några knop. prova det. lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 2 April , 2005 Hej! Jofa brukade ju ha färgade skrov. Alltså inte målade skrov utan där man redan i plasten hade blandat in färg från fabrik. Kulören var oftast orange. Är hela båten ommålad kanske det är svårt att se vilken kulös båten har från början, men dt är kanske bara delar av båten som är målad? Frågan är hur nuvarande båt ser ut. Har du tur räcker det att putsa upp båten, först med ganska grov båtrubbing, sedan en finare bilrubbing och avsluta med båtvax? Ofta räcker detta men det är svårtför mig att säga utan att ha sett båten. Du kan ju alltid testa på någon mindre synlig del på båten. Längst ner på akterspegeln t.ex. En yta på 20 X-20 cm borde räcka för att se resultatet. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 April , 2005 Hej Du kanske kan få lite inspiration och tips genom att kolla in dessa sidor: http://www.yachtcare.se/batlackering.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
limtok 0 Postad 4 April , 2005 Tack för alla svar! Kokar ihop en egen lösning meg hjälp av er hjälp Har inhandlat färg och andra grejer nu. Påbörjade slipningen idag. Ska bli intressant att se hur detta slutar. För de intresserade så berättar jag hur det går i den här tråden sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamman 0 Postad 5 April , 2005 Hej! Jag kan bara säga att jag tycker att det är ganska mycket jobb, men värt allt besvär. Grundmålade min båt idag, tro det eller ej men med en 1,5 hästars kompressor.. Körde med en ganska tunn tvåkomponetlack. Helt lysande resultat men med dyr färg. Jag har fått som tips att man ska tvätta av båten med samma vätska som man späder färgen med, i mitt fall alltså förtunning till tvåkomponentlack. Tänk också på att låta färgen stå och dra en stund om du späder den så eventuella luftbubblor går bort. Ett annat tips om du ska måla med tvåkomponent är att ha mask eller ventilation.. Lycka till med målandet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 5 April , 2005 Vi sprutade också grundfärg på vår båt idag! Förarbetet spyr man ju nästan på till slut, men det blir nog bra i början. Vi kör med internationals perfection och en god vän som sprutar. Nu ska det på tre lager ljusblått!! Bilder för den intresserade finns på: http://hem.bredband.net/micklar /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
limtok 0 Postad 5 April , 2005 Kul att se på bilderna Micke! Och intressant det där med att sprutlackera med en 1,5 hk kompressor. Står en liknande i garaget här. Har funderat lite på om man ska ge sig på att spruta istället för att pensla.... Har dock en del slipning och spackling kvar innan det är aktuellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Micklar Postad 6 April , 2005 När det gäller storlek på kompressor gäller det egentligen bara att sprutan och kompressorn ska passa ihop. Vår kompressor är inte stor, utan vanlig biltema storlek. Har du en liten kompressor, välj då en liten spruta som inte slukar för mycket luft. Idag sprutade min kompis det första lagret blått, och båten ser redan nu ut som en dröm! Kan lägga upp en bild i tråden senare. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 6 April , 2005 införskaffa en vatteavskiljare oxå ju varmare desto mer fukt i luften som kompresson förbrukar alså risk att få med vatten i färgen då får du fula bublor i lacken ?-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 7 April , 2005 Visst ja, glömde det där med vattenavskiljare. Dessa kan man ju ställa luftrycket med oftats vilket kan vara bra. Skickar upp en bild på det första lagret blått, nu ska det på två till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
limtok 0 Postad 12 April , 2005 Nu är båten spacklad och klar och i stort sett redo för målning. Nu väntar jag bara på att det ska bli en aning varmare i den här köldhålan så jag kan måla. Fick tag i en begagnad motor också som jag ska hämta på lördag. Inget mer svärande över tvåhundra-gånger-dra-i-snöret-mercury-jävel för mig i sommar! Det blir väl att svära starta-johnson-fan istället kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
limtok 0 Postad 15 April , 2005 Nu ligger två lager international perfection solröd på båten. Det blev inte bra men hyffsat. Verkar ha fått lite skit i lacken och sen är man ju ingen målare heller så jag har duttat på lite för mycket färg på vissa ställen. Ska fundera lite över ifall det duger eller om jag ska lägga på ett lager till innan jag vänder båten och börjar med andra sidan. Här finns lite bilder: http://www.geocities.com/limtok/bat/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morgan123 0 Postad 7 Februari , 2010 Har målat ett par segelbåtar med Perfection. Rulle och efterstrykning med pensel, men även sprutlackering. Resultatet blir helt ok. Nu har jag målat två båtar med Double Coat, en liknande färg men med helt annan kvalitet. Det räckte att rulla och så blev det perfekt. Dessutom hjälpte generalagenten mig med att få med rätt tejp och andra tillbehör. Det kan också ha varit en bidragande orsak till kanonresultatet. Den servicen får man inte om man går till en vanlig butik och köper perfection. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 8 Februari , 2010 Med lite tur kanske båten är målad nu, såhär fem år efter inlägget... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser