Seaholm 0 Postad 29 Juli , 2014 Hejsan! Är väldigt ny inom båtlivet då jag fått ärva en Folkparca, men tänkte iallafall ge det en chans. Visst, en gammal båt som de säkert är svårt med både teknisk information och kanske reservdelar? Är iallafall en 6 cylindrig diesel och alla tips, tricks och info mottages tacksamt /Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 29 Juli , 2014 Båtar är ju inte riktigt som bilar... det kan vara olika motorer i samma båtmodell beroende på årsmodell etc. Du måste nog ta reda på fabrikat och modell på motorn. Det borde stå på den. Eller, ta en bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seaholm 0 Postad 29 Juli , 2014 Okej då ska jag kika på de imorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 Juli , 2014 Folkparca med en 6a i detta låter intresant kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seaholm 0 Postad 30 Juli , 2014 Folkparca med en 6a i detta låter intresant kalle Ja Kalle Wv 6an som sitter i LT31 pickuparna Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 30 Juli , 2014 Folkparcan fanns med två montage. En Folkparca; mittmotor, axel, depacerande/halvplanande gång. Sedan fanns Parca 22; AQ-drev, motor i akterruffen, planande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seaholm 0 Postad 30 Juli , 2014 Det är iallafall den mittmonterade motorn med bowman kylning. Ska slänga upp bild alldeles strax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 30 Juli , 2014 Cool. Låter som ett hemma-meck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seaholm 0 Postad 30 Juli , 2014 Ja de ser lite så ut. Men hur funkar kylningen? Kyler den vattnet i expansionskärlet med sjövatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 30 Juli , 2014 Så borde det vara. Borde sitta en värmeväxlare någonstans. Följ slangarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 30 Juli , 2014 Värmeväxlaren sitter på höger sida. Sjövattnet går in via en gummimuff igenom en "cylinder" av tunna ( mässings?) rör ,burken som "cylindern" går igenom är fylld med glykolvatten från motorns eget kylsystem ,kyler grenröret förutom motorn. Expansion sker genom det fjäderbelastade locket. Mvh Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 31 Juli , 2014 (redigerade) Det första du bör göra är att kontrollera när kamremmen är bytt, det är åldern som har betydelse i en båt. Hälsningar Ove Redigerad 31 Juli , 2014 av Ove-T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser