MMartin 0 Postad 29 Juli , 2014 Min tankmätare visar alltid full tank. När jag slår på strömbrytarn flyger nålen upp till full tank direkt oavsett hur mkt bränsle jag har i tanken. Plockade isär givarn och vipparmen rör på sig fint. Det är en gammal VDO-givare och en VDO-mätare. Som sagt mätarn visar full tank oavsett läge på vipparmen. Ibland får den ett litet fnatt och visar tom tank (sällan). Okej nu till det mystiska... Jag provade att kolla om det kommer ström fram till givarn med en simpel test-mejsel och vips så fungerar mätarn helt korrekt ENDAST när jag har testmejseln mot givarn. SKUMT! eller? Jag lägger in en bild så ni förstår hur jag menar... Så varför fungerar mätarn när jag använder testmejseln? Hur kan jag fixa problemet? Kan tillägga att jag bytt kabelskor och kontrollerat alla kopplingar, finner inga fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juli , 2014 (redigerade) Börjar med att varna litet för alltför tanklöst tankkopplande, den variabla resistorn (reostaten) inuti tanken sitter ju ganska brandfarligt till. Med det gjort...Förbaskat knepigt, har du kollat att mätarn faktiskt visar rätt vid flera olika bensinnivåer? (Annars kan det ju vara en otrolig slump att testmejselns 12V-glödlampa råkar ha rätt resistans vid mättillfällets nivå.) Antar också att mejselns krokodilklämma är batterijordad (minuskopplad) där den sitter i din bild?[Har bildgooglat vdo-bensinmätare, finns många varianter från olika tidsåldrar. Men...Alla har de av nödvändighet nån sorts spännings-stabilisator inbyggt i visarinstrumentet för att undvika att t.ex. generatorns spänningshöjning ger ökat visarutslag, förmodligen bara en sk zenerdiod sen typ sjuttiotalets mitt.Alla har också nån form av rejäl dämpning av visarnålens rörelser, nivåflaxande efter varje svallvåg - eller efter varje vägkurva i bilfallet - är ju ointressant. För att ytterligare trassla till det så finns det tydligen två moderna ohm-standarder för givare - USA vs övriga världen - där sammanblandning kan ge mätarutslaget "full tank" när den är tom, och vice versa.]Hmm, skulle försökt hitta mer exakta uppgifter om kopplingen i ditt fall. Kanske hittar du nån bild som stämmer i min sökning ovan som kan ge nån ledtråd till fortsatt sökande? Nån annan...?[slänger med en länk om folkabubblans koppling som är läsvärd för att den ger exempel på olika äldre kopplingar. Bimetallers värmeböj användes både som visar-vridare och faktiskt spänningsregulator, det sistnämnda ersattes tydligen senare även i folkan med zenerdiod.] Redigerad 30 Juli , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MMartin 0 Postad 30 Juli , 2014 Börjar med att varna litet för alltför tanklöst tankkopplande, den variabla resistorn (reostaten) inuti tanken sitter ju ganska brandfarligt till. Med det gjort... Förbaskat knepigt, har du kollat att mätarn faktiskt visar rätt vid flera olika bensinnivåer? (Annars kan det ju vara en otrolig slump att testmejselns 12V-glödlampa råkar ha rätt resistans vid mättillfällets nivå.) Antar också att mejselns krokodilklämma är batterijordad (minuskopplad) där den sitter i din bild? [Har bildgooglat vdo-bensinmätare, finns många varianter från olika tidsåldrar. Men... Alla har de av nödvändighet nån sorts spännings-stabilisator inbyggt i visarinstrumentet för att undvika att t.ex. generatorns spänningshöjning ger ökat visarutslag, förmodligen bara en sk zenerdiod sen typ sjuttiotalets mitt. Alla har också nån form av rejäl dämpning av visarnålens rörelser, nivåflaxande efter varje svallvåg - eller efter varje vägkurva i bilfallet - är ju ointressant. För att ytterligare trassla till det så finns det tydligen två moderna ohm-standarder för givare - USA vs övriga världen - där sammanblandning kan ge mätarutslaget "full tank" när den är tom, och vice versa.] Hmm, skulle försökt hitta mer exakta uppgifter om kopplingen i ditt fall. Kanske hittar du nån bild som stämmer i min sökning ovan som kan ge nån ledtråd till fortsatt sökande? Nån annan...? [slänger med en länk om folkabubblans koppling som är läsvärd för att den ger exempel på olika äldre kopplingar. Bimetallers värmeböj användes både som visar-vridare och faktiskt spänningsregulator, det sistnämnda ersattes tydligen senare även i folkan med zenerdiod.] Tack för visat intresse!! Men jag beslöt idag att köpa en ny bränslegivare som fungerar korrekt. Så något fel på givaren va det. Men nog om det, allt flyter på fint nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser