Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
bixfeldt

Uträkning av solcellsladdning vs. förbrukning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har kollat lite i forumet men hittar inte riktigt svar på det jag eftersöker.

Jag har köpt en solcellspanel och en laddningsregulator och funderar en del på vilken effekt det kan tänkas ges. Kylskåpet i båten som är i särklass den största förbrukaren drar c:a 24A/dygn (om man ska lita på den "normalförbrukning" som en 60L-kyl med frysfack har enligt många inlägg på internet).

Jag har 2 förbrukningsbatterier på totalt 160Ah. Låt oss anta att jag kommer till båten som har fulladdade batterier. Solcellen är på 100w (5,4A vid strålande sol) och kör med en MPPT-regulator. Jag åker mest bara när det är fint väder, så med 12h/sol per dag 5dgr och ,moln/regn i 2 dagar (Laddar c:a 1/3 molniga dagar jämfört med soliga dagar).

Så om man räknar lågt att solcellen under en mycket solig dag laddar 4A under 7 timmar och 1,5A under 5h så borde den enligt mig ladda upp batterierna med (4x7)+(1,5x5)=35,5Ah per dygn. Detta gånger 5 dagar blir c:a 177Ah. 2 molniga/regniga dagar skulle med samma uträkning ge (baserat på 1/3 av effekten): c:a 60Ah

Totalt uppladdat under dessa 7 dagar skulle då bli 177,5+60Ah = cirka 235Ah

Baserat på att kylskåpet suger ut 24A/dygn så skulle kylskåpet under samma 7-dagarsperiod konsumera 168Ah.

Så trots att kylen är på konstant under hela veckan så borde solcellen ge ett överskott på c:a 67Ah som då kan användas till andra förbrukare på båten och batterierna skulle i princip vara fulladdade efter denna perioden.

Tänker jag rätt eller finns det någon med bättre kunskaper eller uträkningsmetoder som i så fall kan förklara ungefär hur verkligheten kommer att se ut?

Tacksam för svar!

Redigerad av bixfeldt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna praktiskt att en 100W panel ger 400W eller 33A i genomsnitt (horisontellt monterad). Om kylen drar 24Ah blir det  9Ah över per dygn eller 64Ah på en vecka. Den kalkylen håller, sen kan det bli mer om det är mycket sol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara så att ekvationen ändå ibland inte håller?

Nu när det varmt kan kylen dra mer än vanligt.

Dessutom ger solcellen inte alltid enligt ens konservativ kalkyl. Moln sänker effekten liksom skuggot på solpanelen. Men du kanske har en bra och oskuggad placering?

Men det spelar inte så stor roll att du vissa veckor kanske ligger minus, det är därför du har batterier som utjämnar tills du hunnit ladda fullt igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar stor roll om du kan vinkla panelerna efter solen hela tiden.

Jag har 2 x 45W fastmonterade på taket och en 85W vikbar som alltid är ute när jag ligger en längre tid i hamn. Anlände igår till nuvarande vik vid 14-tiden med fulladdade batterier och satte upp min vikbara som jag hållit hyfsat vinklad under tiden.

Just nu (09:35) har jag minus 53Ah och det är bara kylen som har dragit.

I den här värmen går kylen nästan nonstop. Vid stark sol mot sidan där min kyl sitter blir det naturligtvis väldigt varmt vilket gör att den behöver gå ännu mer.

Molniga dagar laddar mina paneler runt 1 A i bästa fall mitt på dagen.

Min energikalkyl visar att kylen vanligtvis drar 35-40 Ah/dygn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 2 x 45W fastmonterade på taket och en 85W vikbar som alltid är ute när jag ligger en längre tid i hamn. Anlände igår till nuvarande vik vid 14-tiden med fulladdade batterier och satte upp min vikbara som jag hållit hyfsat vinklad under tiden.

I den här värmen går kylen nästan nonstop. Vid stark sol mot sidan där min kyl sitter blir det naturligtvis väldigt varmt vilket gör att den behöver gå ännu mer.

Ok. Ja 35-40Ah låter mycket, men nu är det ju väldigt varmt ute också så det är nog rimligt. Har du extraisolerat kylskåpet eller är det orginal? Har läst på några ställen att man kan spara 25-50% av energin genom att tilläggsisolera kylskåpet. Har inte testat det själv ännu men har det starkt i åtanke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tyvärr inte möjlighet att vinkla den då den behöver monteras fast på soldäcket i fram. Det jag funderar är dock på att under högsommaren när solen skiner så når solen rakt fram till den tilltänkta placeringen från 07.00 till c:a 20.00. Är det viktigt att ha vridbara solceller under denna tiden? Så som jag tänker så är det främst då solen står ganska lågt, dvs tidig morgon och kvällar, som man kan optimera laddningen genom att ha vridbara solceller. Eller är jag ute och cyklar nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara så att ekvationen ändå ibland inte håller?

Nu när det varmt kan kylen dra mer än vanligt.

Dessutom ger solcellen inte alltid enligt ens konservativ kalkyl. Moln sänker effekten liksom skuggot på solpanelen. Men du kanske har en bra och oskuggad placering?

Men det spelar inte så stor roll att du vissa veckor kanske ligger minus, det är därför du har batterier som utjämnar tills du hunnit ladda fullt igen.

Ja, kanske ytterligare ett förbrukningsbatteri är minst lika viktigt för att kompensera de dagar det är skugga/molnigt? Vi är aldrig ute mer än en vecka åt gången så det kanske är enklast att öka upp batteribanken med ytterligare ett 80Ah-batteri. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en fråga?

Har en solcellsanläggning 100 % verkningsgrad?

Räkna bort yttre faktorer som skugga från mast eller bom, fel vinkel på solcellen och lite moln ibland, så är det väl ändå inre faktorer som förluster i kablar, kopplingar, solcellsregulatorn och säkert en del annat som kommer till. 

Min situation är liknande och med 90% segling och endast en halvtimme motor/dag.

Kylskåp och instrument samt lite radio drar ca:30-40 ah/dag ur batterierna trots att det har varit soligt och jag har en solcell på 50W. efter en 5-6 dagar behöver jag ladda med mina 4*80Ah batterier som backup. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en fråga?

Har en solcellsanläggning 100 % verkningsgrad?

Räkna bort yttre faktorer som skugga från mast eller bom, fel vinkel på solcellen och lite moln ibland, så är det väl ändå inre faktorer som förluster i kablar, kopplingar, solcellsregulatorn och säkert en del annat som kommer till. 

Min situation är liknande och med 90% segling och endast en halvtimme motor/dag.

Kylskåp och instrument samt lite radio drar ca:30-40 ah/dag ur batterierna trots att det har varit soligt och jag har en solcell på 50W. efter en 5-6 dagar behöver jag ladda med mina 4*80Ah batterier som backup. 

Vad jag förstått så har ingen solpanel 100% verkningsgrad, kommer lite förluster här och var som tex (som du skriver) i kablar, regulator m.m Jag hittade en riktigt bra sida som har en länk som heter "Kunskapsbanken" som beskriver det mesta, och som dessutom har flera uträkningsformulär för solceller. Länken är http://solarlab.se/solpanel/ och där lärde jag mig mycket.

Rådet jag har fått från flera personer är att om man har ett kylskåp i båten så behöver man ha minst 100w solpanel för att driva kylskåpet, och oftast under sen vår och sommar så blir det till och med ett litet överskott av laddningen. Så i helgen blir det premiärtur med monterad en 100w solpanel, vill det sig väl så har man en kylskåpskall pilsner även till söndag lunch! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppar in här igen...

Igår hade jag båten optimalt vinklad mot solen kl 13:00 så de fasta panelerna, 2 x 44 W horisontella, hade maximal belysningfrån solen. Dessutom hade jag min portabla 85 W panel lagd optimalt mot solen, dock också den horisontellt.

Så jag hade 173 W solpanel riktad horisontellt och utan att något skymde solen för någon av dem under den timme som solen står som högst i slutet av juli. Jag fick in netto 5 A vilket om man lägger till den "tomgångsförbrukning" jag har på 1 A ger 6 A.

173 W / 14 V ger en teoretisk effekt av 12,35 och jag fick 6,0, dvs ca 50% verkningsgrad i slutet av juli!

(Och för de som inte följt mina inlägg här tidigare kan jag säga att jag har ok mätare, ok regulatorer osv så det är inte ett installationsfel utan ska mer ses som en praktisk mätning till skillnad mot de försäljnings-skrifter vi ofta matas med. Min devis om att man ska ha så mycket batterier som möjligt, som man har råd med eller har plats för, styrks av alla mina erfarenheter. )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppar in här igen...

Igår hade jag båten optimalt vinklad mot solen kl 13:00 så de fasta panelerna, 2 x 44 W horisontella, hade maximal belysningfrån solen. Dessutom hade jag min portabla 85 W panel lagd optimalt mot solen, dock också den horisontellt.

Så jag hade 173 W solpanel riktad horisontellt och utan att något skymde solen för någon av dem under den timme som solen står som högst i slutet av juli. Jag fick in netto 5 A vilket om man lägger till den "tomgångsförbrukning" jag har på 1 A ger 6 A.

173 W / 14 V ger en teoretisk effekt av 12,35 och jag fick 6,0, dvs ca 50% verkningsgrad i slutet av juli!

(Och för de som inte följt mina inlägg här tidigare kan jag säga att jag har ok mätare, ok regulatorer osv så det är inte ett installationsfel utan ska mer ses som en praktisk mätning till skillnad mot de försäljnings-skrifter vi ofta matas med. Min devis om att man ska ha så mycket batterier som möjligt, som man har råd med eller har plats för, styrks av alla mina erfarenheter. )

Mycket intressant! Det känns som att ytterligare ett förbrukningsbatteri kan vara aktuellt att sätta in i båten. Helgens tester får utvisa detta. Som jag skrev tidigare längre upp så har jag sett flera rekommendationer om att man bör tilläggsisolera kylskåpet, speciellt om det inte är av nyare modell, vilket kan ge oerhört bra effekt för att hålla kvar kylan i kylskåpet och därmed öka energieffektiviseringen totalt sett på förbrukningen (upp till 25-30% lägre förbrukniung enligt vissa).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns mycket tro och många experter när det handlar om användning av solpaneler. Vill man skaffa sig lite riktig information så läs HÄR.  Amir Baranzahi som skrivit kan detta kan det här. Läs om honom HÄR. En bra kalkylator finns HÄR.

Eftersom ca 50% av energin från en solpanel kommer från det indirekta ljuset kommer man bara få ut ca 28% mer om man har en solpanel som kontinuerligt följer solen, något som i praktiken är mycket svårt utan en automatisk solföljare. Gå man runt i hamnarna och tittar på hur solpanelerna står kan man fundera på hur mycket energi egentligen en del får.

Tumreglerna är enkla och stämmer ganska väl:

En panel ger ca 4 gånger sin effekt i snitt under sommaren.

40-50W räcker för att hålla igång en kylbox under sommaren.

100W brukar räcka för att hålla igång ett kylskåp även vår/höst

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...