Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Pepper

Båten drar mycket åt höger

Rekommendera Poster

Mitt problem är att båten drar våldsamt åt höger och vill gärna lägga fullt ratt utslag även vid full gas. Hur ska man ställa trimfenan om båten drar. Har hört att man ska ställa åt samma håll som den drar men det vill inte koppla riktigt i huvudet vad det innebär. Vore bättre om någon beskriver om trimfenans bakkant ska vridas åt höger eller vänster (om man står bakom båten) om båtent.ex. drar åt höger. Det känns lite olustigt att båten drar så pass. Jag tycker att det blev värre när jag bytte styrkabel till en sån där "genomgående" (vet inte vad det heter men se bild). Skulle kunna tänka mig att det kan ske en olycka om jag skulle tappa taget om ratten.
Jag har en äldre styrpulpet Särki 530R med en 50Hp Yamaha 4-stroke på.
Tips någon? :(

post-60864-0-71576500-1406655170_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten en tendens att exempelvis dra sig åt babord, d.v.s. styrningen måste kompensera något åt motsatt håll för att båten ska fås att gå rakt fram, ska trimfenans bakkant, bakifrån sett vridas något åt samma håll som båten drar sig och vice versa. När motorn monteras för första gången på båten kan det erfordras ett antal tester för att få båten att gå rakt fram med styrningen i neutralläge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skruva på fenan och provkör. Justerar du åt fel håll så märker du det. :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag skruvat med trimfenans bakkant åt det håll som båten drar och det gjorde fantastisk nytta. Nu drar den nästan inget alls och jag är sååååååå tacksam :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...