Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
meijer

Lägga in ny innerdurk plasta under sidan?

Rekommendera Poster

Hej. Jag har precis upptäckt att du inner durken på min ganska ny inköpta Sjöstedt -78 är hel rutten. Idag så ligger det en plywood som bara är plastad på översidan, och under så har det inte varit någon dränering så vattnet som har kommit in har inte kunnat komma ut och det är antagligen därför plyfan har ruttnat. Nu undrar jag och jag gör ordentlig dänering så att vattnet kan rinna till aktern och sen pumpas ut av automatisk länspump, behöver jag då plasta på undersidan av den nya plyfan? Helt ny på det här med plasta och sånt. Ifall ni tycker att jag ska behandla undersidan med plastning eller nåt annat, skulle nån kunna komma med tips vad som är bäst! Tack på förhand. /Magnus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag råkade ut för samma sak som du och jag köpte plyfa som dom andvänder till betonggjutformar, plyfan är vattenbeständig och det är pålagt nån form av släppmedel.= plastning under ej nödvändig, kanterna inpregnerade jag rikligt med kuprinol Felet jag gjorde var att inte slipa bort släppmedlet på översidan innan jag plastade, så jag fick göra om alltihopa. :mad: Efter det så la jag dit ekparkett som jag slipat av lacken på och oljade in den med teakolja, jättesnyggt :-D om jag får säja det själv. Se foto /Manglarn

post-7382-1394234360,2564_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Manglarn. Tack för ditt svar. Jag ska ta och inhandla en formplyfa och sätta igång. Jag hade tänkt att lägga in en plywood som ser ut som nåtad teak ovanpå det sen. Men din ek blev ju strålande resultat med teak olja på. Måste ta en evighet att slipa bort materialet på ovansidan av en formplyfa?! MVH /Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä det var inte så farligt, slipade med maskin och grovt slippapper sen så tog jag en kniv och rispade kors & tvärs så att plasten fick fäste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skippa trävarianten och använd distansmaterial istället. Tex divinycell, då slipper du ruttet trä helt och hållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...