Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Pilletant447

Flipper 666 HT med utombordare?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Är det någon som vet om Flipper på special beställning tillverkade gamla 666 HT med utombordare?

250-275 HK skulle ju kunna gå faktiskt rent teoretiskt.

Har bara sett inombordare nämligen med Mercruiser V6/V8. :) har rätt bra koll i övrigt på just Flipper båtar men in detta.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om Flipper på special beställning tillverkade gamla 666 HT med utombordare?

Har bara sett inombordare nämligen med Mercruiser V6/V8. :) har rätt bra koll i övrigt på just Flipper båtar men in detta.

I slutet på -80 talet gjorde det företag som jag var delägare i ett provmontage med 2st 150HKr Yamaha motorer monterade på ett av oss tillverkat och marknadsfört Trim/Tiltbart motorfäste,  som marknadsfördes under namnet PROBOX,  på en FLIPPER 777-a. Detta gjordes i samarbete med Flippers dåvarande konstruktionschef, som använde båten och gjorde ett antal jämförelser med deras standardinstallation med V8/drev. Resultatet, som jag tyvärr inte har någon kopia på eftersom jag slutade på företaget -89, visade på bla. högre toppfart, lägre bränsleförbrukning. Flipper ville också se hur man kunde utnyttja båtens innerutrymmen på ett bättre sätt.

Jag har numera "tagit hand" om PROBOX och har både kompletta Motorfästen och reservdelar till dessa.

/KentW

2x150Hkr Flipper 777.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Är det någon som vet om Flipper på special beställning tillverkade gamla 666 HT med utombordare?

Har bara sett inombordare nämligen med Mercruiser V6/V8. :) har rätt bra koll i övrigt på just Flipper båtar men in detta.

666HT finns även med Volvos dieselfemma på 160 eller 190 hk. Vi har 160 modellen som även testas i programmet mot en Aquador

http://www.tv8play.se/play/227700

Redigerad av 666D3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I slutet på -80 talet gjorde det företag som jag var delägare i ett provmontage med 2st 150HKr Yamaha motorer monterade på ett av oss tillverkat och marknadsfört Trim/Tiltbart motorfäste,  som marknadsfördes under namnet PROBOX,  på en FLIPPER 777-a. Detta gjordes i samarbete med Flippers dåvarande konstruktionschef, som använde båten och gjorde ett antal jämförelser med deras standardinstallation med V8/drev. Resultatet, som jag tyvärr inte har någon kopia på eftersom jag slutade på företaget -89, visade på bla. högre toppfart, lägre bränsleförbrukning. Flipper ville också se hur man kunde utnyttja båtens innerutrymmen på ett bättre sätt.

Jag har numera "tagit hand" om PROBOX och har både kompletta Motorfästen och reservdelar till dessa.

/KentW

Ser häftigt ut med dubbelmontage. Det finns alltså bara ett slags brakket att välja på om man vill ha utombordare på Flipper 666 HT? Dom har med andra ord aldrig tillverkat en 666 HT med en vanlig akterspegel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har ingen kunskap om vad Flipper  tillverkat för båtar överhuvudtaget, men det projektet vi var delaktiga i var att utvärdera om det fanns flera möjligheter att nyttja ett och samma skrov för olika motoralternativ. Och att dessutom kunna erbjuda alternativa planlösningar i båten.

Om du är intresserad av mer teknisk information om PROBOXär det bara att skicka ett mail till: xxx@xxx.xx

så skickar jag över lite måttuppgifter mm.

Mvh/ KentW

Redigerad av stavhammar
Egen reklam ej tillåtet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...