Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Bammen

Bränsleförbrukning i olika fart

Rekommendera Poster

Har sökt men ej funnit bra svar. Funderar kring bränsleförbrukning i långsammare farter. 

 

Om man tar t.ex. en Saltö 31 med AQAD41, som denna;

 

 http://www.blocket.se/stockholm/Fantastiskt_in_Salto_31__89_54362942.htm?ca=14&w=3&last=1

 

Den lär ju dra ca 1,7 liter/distans vid marschfart ca 20 knop? Men vad kan man räkna med att den tar vid 6-8 knop? Kommer man under litern då? Kanske rentav nedåt 0,7 liter/distans?

 

Hur slingriga är dessa båtar typ Winga 30, Saltö 31, Oxelö 30, Albin 30 vid låga farter, t.ex. om man ska åka Göta Kanal i 5 knop. Är de lika slingriga som t.ex. en Sea Ray 270 eller Bayliner 2855? Dessa går ju betydligt fortare normalt sett och har väl ett mer utpräglat planande skrov än ovanstående modeller?

 

Eller har det att göra med om man har rak axel och roder eller drev? Finns ju vissa modeller som har båda varianterna och där en axelbåt med TMD40 marschar typ 8 knop med väl under litern i förbrukning men utan möjlighet att dra på lite fortare om man vill.

 

Blir inte riktigt klok på om de ska kallas planande, halvplanande eller deplacementsbåtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har här på MG i något inlägg skrivit vad jag har i förbrukning vid olika farter med min båt, en Saga 315 med D4-260. Pga ny plattform hittar jag det inte via sökfunktionen och sitter ute i båten och kan inte hitta det nu.

Grovt sett så drar min runt halvlitern vid en fart på 6 knop och 2,5 liter vid maxfart.

Den slingriga gången har nog alla båtar med drev. Duopropp ger lite lugnare gång men tendensen är densamma. Jag har rak axel och båten är sk halvplanande.

 

Jag gissar att en AD41a drar lite mer i lägre farter såväl som i högre jämfört med en modernare, som min D4a men mönstret är nog ungefär lika.

 

Hoppas detta ger dig någon vägledning trots att det handlar om helt annan motor och båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, min tanke är ju att man, som spekulant på liknande båtar, hellre väljer en båt med drev som marschar 18, toppar 22 men som även går att köra i "snipfart" 8 knop med samma låga förbrukning som en stor snipa.

 

Då har man valmöjligheten, vilket man inte har i en snipa eller en likadan båt med något mindre motor och rak axel som marshar 10 och toppar 12. Finns ju som sagt Oxelö och Saltö-båtar med både och.

 

Nackdelen är väl just slingrigheten och kanske att det är mer underhåll (kostnader) med drev kontra rak axel?

 

Försöker skaffa mig så bra beslutsunderlag som möjligt inför båtköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan fördel med rak axel och mittmonterad motor är väl iofs också att det ger bättre viktfördelning i båten, det är lättare att komma åt motorn för underhåll och om man behöver lyfta ur den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Oxelö 30 med Duoprop och den är ganska slingrig i farter under 8 knop men bara vid vind eller vågor. I Göta Kanal skulle det inte vara något problem, det vet jag eftersom jag gått med min Oxelö 26:a med drev tidigare.

 

Rak axel är oftast bättre i låga farter om man tänker på slingrighet men jag föredrar drev när det gäller att manövrera båten utan bogpropeller.

 

 Planande = lufter sig helt ur vattnet och man uppfattar en tydlig släpp känsla där farten ökar betydligt, halvplanande = går upp och börjar plana men farten räcker inte till för att lyfta den ordentligt, deplacementsbåtar= ligger med hela båten kvar i vattnet som en segelbåt eller snipa. 

 

Hoppas du är nöjd med svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller slingrig gång så hjälper det att byta till 4 bladig propeller. Det har jag gjort och den går spikrakt. När det gäller soppaförbrukning så har en båt med drev betydligt högre soppa förbrukning i farter runt 8 knop än i 6knop eller i planande fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt spelar det ingen roll om det är 3 el. 4 bladig propeller, haft båda denna säsong. Den är som en ål runt 5knop, vid 7 går den ganska rakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten har trimplan kan man köra ner dom till max, då brukar slingrigheten vid låg fart försvinna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Saltö med KAD43 och DP290 drev. 

Kör det mesta i 7-8 knop med en förbrukning på 1 - 1,3 liter per distans. Möjligt att det skulle dra mindre i lägre fart runt 5-6 knop då jag inte drar några svall alls i den farten.

 

Vet inte vad den drar i högre farter då jag kör 20 knop kanske 1 timme av säsongen 100 motortimmar.

 

Slingrigheten kommer med den planande skrovformen har jag hört. Vattenflödet runt den tvärt avhuggna aktern bär sig åt som en flagga som slår i vinden och vrider lite omväxlande vänster/höger. Efter ett tag får man känsla för hur man kompenserar lite-men-fort när fören börjar röra sig.  Men det är lite dumt att inte ens kunna hoppa ner i ruffen och plocka åt sig en tröja några sekunder utan att båten är 10-20 grader ur kurs när man kommer upp.
Trimplan nere till max. Jo det minskar men tar inte helt bort slingrigheten.

 

Har ingen bogpropeller vilket är klart bökigt i kraftig sidvind. Håller sig vinden lugn är drev perfekt, kan vända båten runt sin egen axel stillaliggande om det behövs, Men med lite vind åker man fort åt fel håll.

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten har trimplan kan man köra ner dom till max, då brukar slingrigheten vid låg fart försvinna.

 

Det lär väl även bromsa en del så att bränsleförbrukningen ökar.........

 

Just nu kör jag mest styrpulpetare med utombordare, den är också riktigt slingrig i låga farter. Förbrukningen enligt interfacet är ungefär det samma runt 5 knop som vid 16-20 knop, alltså runt 0,7 l/nm  i icke planingsfarter säg mellan 6 -13 knop läser jag av förbrukning på 1,2-1,4 l/nm

 

Slutsatsen är att skrovfart eller planingsfart är billigast. Ni som kör halvplanare.....hur ser er förbrukning ut?  Är er kurva ständigt uppgående i takt med farten? Eller har ni som på helplanande båtar en puckel med hög förbrukning i icke planande farter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inte de flesta motorinstallationer ut som ett " A " som förbrukningskurva?

 

Dvs vid låg fart innan vågmotståndet bygger upp så har man en rimlig förbrukning, typ 1 liter. Sedan ökar motståndet ordentligt och du är snabbt uppe över 2 liter för många båtar, i 7-10 knop. Om båten sedan kan plana och du drar ner varvet så hamnar du på dryg liter igen. Drar du på och ska åka fort så kan det kosta hur mycket som helst ( PokerRun = 6 liter… )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har rak axel och en Penta D6 under akterdäck.

 

Kör normalt i 1400 varv och 6 knop vilket ger en förbrukning under litern och spikrak kurs om det inte är alltför mycket vind och vågor som stör, plasket från vågorna överröstar motorns mummel.

 

Vid 3000 varv blir det knappt 20 knop, fortfarande rakt, men en förbrukning på drygt två liter och inte lika njutbart som 6 knop.

 

Toppfarten är 23 knop vid 3400 varv, tom litet mer på våren när båten är tom på färskvatten och annat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...