Nordost 0 Postad 28 Juli , 2014 Hej! Jag har problem med min TAMD41A då dem plötsligt stannade utan synlig anledning. Den visar sig att den inte går på låga varv. Första felsökningen var att kolla filter trots att dessa var nya,men de var också helt rena hittade en trasig keramiksäkring i elboxen (vet ej till vad men bytte den). Har även bytt tändningslåset då detta har krånglat lite av och till. Fick till slut start på motorn genom fullgas och frilåge snabbt ner med gasen och i med växeln och iväg, motorn gick som en klocka tills vi närmade oss hemma hamn där den dog när gasen minskades. där står jag nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjanne 4 Postad 28 Juli , 2014 Rent spontant utan att veta mer låter det som bränslerelaterat. Hur uppkom detta fel? Det finns en justering på insprutn pumpen för tomgångsvarvtal Men personligen skulle inte jag röra den förrän jag kontrollerat hela kedjan med bränsletillförsen/retur Kolla så alla filter är ordentligt monterade med samtliga oringar och packningar. Stryk på motorolja på dem Motorn ska kunna gå på ca 500-600rpm tomgång Minns inte just nu exakt rpm. Alla elfel kan du utesluta då enda elen som används är för stopp av bränsletillförsel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ph410 0 Postad 28 Juli , 2014 Hej Har haft precis samma fel häromdagen, tamd 41 b Maskin gick vid belastning sedan när vi drog av hemma och kom under 1000 varv så dog maskin men gick i tomgång på 1500 rpm, vi hade då legat på ca 2900 varv i två timmar. I dag bytte jag bägge filtrena och nu gick den men jag har inte varit ute och kört ordentligt men det finns inte så mycket som kan det kan vara. så kontrollera filtrena igen är väl mitt tips men kommer du på något mer så är jag intresserad som du förstår. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 28 Juli , 2014 Hej Jag hade samma problem på en Perkins 4.108. Felet var stort inre läckage i insprutningspumpen när motorn och dieseln var varm, kall gick den hur bra som helst. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser