Jocke80 1 Postad 28 Juli , 2014 Hej! Har en md21b monterad i min Maxim 26. När motorn är kall så finns inget Kylvatten i expantionskärlet....men när motorn går (blir varm) så är expantionskärlet proppfullt???? Ska det vara sådan skillnad?? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ph410 0 Postad 28 Juli , 2014 Hej du Hade en maxim tidigare där fanns det ett övre expansionskärl som satt innanför den blev nästan tom vid drift medan expansions kärlet på maskin alltid var fullt ock tydligen skulle det vara så. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke80 1 Postad 28 Juli , 2014 Märkligt, expantionskärlet sitter i en lucka i sittbrunnen på min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Juli , 2014 Jag har märkt att det är skillnad också. Hur stor är frågan! Tappar du inget kylvatten när du har det lågt vid kall motor så kan det vara ok. Dock finns ju en viss risk för läcka mellan sjövatten/glykolvatten t.ex i värmeväxlaren så nivån i kylsystemet är samma som sjövattnet. Lite provtryckning kan avslöja sanningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Juli , 2014 Vi har ingen Maxim ska jag förtydliga. MD11 i segelbåt och endast ett expansionskärl. Martec värmeväxlare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser