Manzzon 0 Postad 28 Juli , 2014 Har precis köpt en Askeladden Z7 med en Mercruiser 260HK 5.0L. Båten har trimplan med en skala 0-100. Min gamla båt gick obesvärat och snabbt upp i plan utan trimplan (Ryds 20DC) medans denna större båt kräver lite mer finess och erfarenhet misstänker jag. Någon har kanske samma modell eller liknande och har lite tips hur man ska bära sig åt för att snabbare få den att plana för nu gräver den ner sig en bra stund innan man får upp den? Behöver helt enkelt lite tips om hur jag reglerar drev och trimplan. Mycket trevlig båt i övrigt, kommer ta tid att utforska alla smarta finesser! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 28 Juli , 2014 Trimplanen max nere likaså drevet detta trycker ner fören och upp aktern dra på och när båten börjar få fart upp med trimplanen helt o tilta upp drevet för att lyfta fören. En 4 bladig propp gör att båten kommer snabbart upp i plan, girar grymmt bra, går spikrakt i låga farter men du tappar nån knop på topp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikz7 0 Postad 5 Juni , 2020 Samma fundering, någon som bytt propeller och kan komma med en rekommendation ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikz7 0 Postad 5 Juni , 2020 Samma fråga som TS, någon som vet vilken 4-bladig man skall ha till denna båt och motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 5 Juni , 2020 Jag hade en Askeladden 646 Beetle med en svagare motor, 220hk. Den har ett liknande skrov som Z7. Jag upplevde den också hopplöst långsam att få i plan. Framförallt med många vuxna i båten. Om jag hade behållit den skulle jag ha installerat Zipwake för att snabba på planingen. De skulle förmodligen också minska tendensen att hänga sig på rumpan när man svänger hårt. Vet dock inte om Z7 lider av det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser