Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Pilletant447

Stiletto 22 Fot Mera info!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har för några dagar sedan införskaffat :D som jag förstår det en extremt sällsynt båt "Stiletto 22 fot" med en gammal 135 Mariner 87 (åtminstone låter det så). Jag undrar om någon här inne har mera info om denna tex max motorstyrka 2 takt man överhuvud taget kan ha med tanke på vikt, vem som har tillverkat den i Stockholm 25ex? samt var sitter CE märkningen på denna och sjöegenskaperna med max motorstyrka, klyver den vågorna bra med denna skarpa V botten etc. Mitt försäkrings bolag säger  :blink:  bla bla max 140 HK V4 annars så försäkrar vi den inte osv.

 

Väldigt tacksam :) för svar av nån som kan mer.

 

Mvh

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE-märkning är ett modernt påfund.

Långt ifrån säkert det finns, med tanke på motorns ålder osannolikt.

När är båten tillverkad, ungefär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kusin hade en Stiletto 21 för några år sedan.

 

Tror det är något halvfabrikat, rätta mig gärna om jag har fel.

 

På den satt det någon hemmagjord bracket med en TÖRSTIG! Johnson 225hk, gick som en raket 50Kn++ men lite otäck vid grövre sjö.

Ville nästan dyka med nosen ibland.

 

Vet att han hade den försäkrad hos Svenska sjö med den setupen men om det var någon specialförsäkring eller ej kan jag inte svara för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

CE-märkning är ett modernt påfund.

Långt ifrån säkert det finns, med tanke på motorns ålder osannolikt.

När är båten tillverkad, ungefär?

 

 

 

 

 

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min kusin hade en Stiletto 21 för några år sedan.

 

Tror det är något halvfabrikat, rätta mig gärna om jag har fel.

 

På den satt det någon hemmagjord bracket med en TÖRSTIG! Johnson 225hk, gick som en raket 50Kn++ men lite otäck vid grövre sjö.

Ville nästan dyka med nosen ibland.

 

Vet att han hade den försäkrad hos Svenska sjö med den setupen men om det var någon specialförsäkring eller ej kan jag inte svara för.

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE-märkning är ett modernt påfund.

Långt ifrån säkert det finns, med tanke på motorns ålder osannolikt.

När är båten tillverkad, ungefär?

 

Hej den lilla info jag fick från förra ägaren är följ: den är tillverkad 2005 i Stockholm i  25 ex sedan 1989.

 

Tja utan CE märkning så vägrar mitt försäkrings bolag att försäkra mer än V4 140 HK, men denna båt måste ju kunna ta mer, motorn sitter nu på ett brakket av stålstänger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kusin hade en Stiletto 21 för några år sedan.

 

Tror det är något halvfabrikat, rätta mig gärna om jag har fel.

 

På den satt det någon hemmagjord bracket med en TÖRSTIG! Johnson 225hk, gick som en raket 50Kn++ men lite otäck vid grövre sjö.

Ville nästan dyka med nosen ibland.

 

Vet att han hade den försäkrad hos Svenska sjö med den setupen men om det var någon specialförsäkring eller ej kan jag inte svara för.

 

Hej något halvfabrikat som Joker, Smiler, Finnsport eller för den delen shakespear är det inte, men på min sitter det också ett brakket fast med stålstänger så det var nog standard på dessa.

 

Du kan inte fråga din kusin om han kommer ihåg var han köpte den samt om han vet max motorstyrka man överhuvud taget kan ha månne? Tacksam isåfall, så att jag har en början att kunna spåra märket.

 

Förövrigt vet jag att en Stiletto 22 fotare i Kalmar var till salu 2009 men vad som hände den vet jag ej, kanske det var din kusin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att han köpte den runt Kalmar med omnejd och efter några år även sålde den till en kille i Kalmar, vill minnas att han sålde den runt -09 så det var säkert den du tänker på.

 

Han lackade om båten mörkblå och vit, det satt fotgas monterad på den då han köpte den dock bytte han till vanligt gasreglage under sin ägo.

 

Han har varit medlem här på MG men är inte aktiv här längre. Sök på medlemmen: NormanC så får du upp hans Stiletto.

 

Inte så mycket info om själva båten där dock.

 

Jag kan fråga om lite mer info ifall han vet mer vid tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att han köpte den runt Kalmar med omnejd och efter några år även sålde den till en kille i Kalmar, vill minnas att han sålde den runt -09 så det var säkert den du tänker på.

 

Han lackade om båten mörkblå och vit, det satt fotgas monterad på den då han köpte den dock bytte han till vanligt gasreglage under sin ägo.

 

Han har varit medlem här på MG men är inte aktiv här längre. Sök på medlemmen: NormanC så får du upp hans Stiletto.

 

Inte så mycket info om själva båten där dock.

 

Jag kan fråga om lite mer info ifall han vet mer vid tillfälle.

Tack, det uppskattar jag verkligen. Har redan sett den här på marin guiden det var det första som kom upp på google när man söker på en Stiletto 22 förutom högklackade skor som också kom upp. Det står 225 HK men det var ju vad din kusin hade satt på den, kan ju ha varit övermotoriserad?

 

Hur som helst så stämmer det att den var blå och vit i ett mycket fint skick, han hade den inne länge på blocket, så den måste ha varit svårsåld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vet att han köpte den runt Kalmar med omnejd och efter några år även sålde den till en kille i Kalmar, vill minnas att han sålde den runt -09 så det var säkert den du tänker på.

 

Han lackade om båten mörkblå och vit, det satt fotgas monterad på den då han köpte den dock bytte han till vanligt gasreglage under sin ägo.

 

Han har varit medlem här på MG men är inte aktiv här längre. Sök på medlemmen: NormanC så får du upp hans Stiletto.

 

Inte så mycket info om själva båten där dock.

 

Jag kan fråga om lite mer info ifall han vet mer vid tillfälle.

Tack, det uppskattar jag verkligen. Har redan sett den här på marin guiden det var det första som kom upp på google när man söker på en Stiletto 22 förutom högklackade skor som också kom upp. Det står 225 HK men det var ju vad din kusin hade satt på den, kan ju ha varit övermotoriserad?

 

Hur som helst så stämmer det att den var blå och vit i ett mycket fint skick, han hade den inne länge på blocket, så den måste ha varit svårsåld.

 

Hej! Gammalt inlägg men Låter som min gamla båt. Så värst länge låg den väl ändå inte ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vet att han köpte den runt Kalmar med omnejd och efter några år även sålde den till en kille i Kalmar, vill minnas att han sålde den runt -09 så det var säkert den du tänker på.

 

Han lackade om båten mörkblå och vit, det satt fotgas monterad på den då han köpte den dock bytte han till vanligt gasreglage under sin ägo.

 

Han har varit medlem här på MG men är inte aktiv här längre. Sök på medlemmen: NormanC så får du upp hans Stiletto.

 

Inte så mycket info om själva båten där dock.

 

Jag kan fråga om lite mer info ifall han vet mer vid tillfälle.

Tack, det uppskattar jag verkligen. Har redan sett den här på marin guiden det var det första som kom upp på google när man söker på en Stiletto 22 förutom högklackade skor som också kom upp. Det står 225 HK men det var ju vad din kusin hade satt på den, kan ju ha varit övermotoriserad?

 

Hur som helst så stämmer det att den var blå och vit i ett mycket fint skick, han hade den inne länge på blocket, så den måste ha varit svårsåld.

 

Hej! Gammalt inlägg men Låter som min gamla båt. Så värst länge låg den väl ändå inte ute.

 

Så vitt jag minst det. Var den svårsåld? Hur som helst du har inte mer info om Stiletto 22 än det du skrev?

Funderar nämligen att häkta på en 300H på min och undrar lite om du tror den kan klara det, har sänkt brakketen för bättre stabilitet och det har gett resultat.

 

//Pilletant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite fakta i ämnet! (om än lite sent kanske)

 

Båten är ritad 1989 i Askersund av undertecknad och en kompis och de tre första exemplaren byggdes också där vintern mellan 1989-1990.

 

Vi byggde den för att åka Roslagsloppet, men vi kom aldrig så långt pga flera motor haverier........

 

Den första båten var först utrustad med en Mercury 200 hk och gjorde ca. 67-68 knop (klockat), sedan byttes motorn ut till en trimmad Mercury 2,4 EFI Offshore, bromsad till 330 hk och då nådde vi 80+.

 

CE märkning fanns alltså, som någon korrekt påpekat inte när båten konstruerades.

Ska man ha 200 hk eller mer så är det mkt viktigt att ha tillräckligt med flytkraft i båten (300+ liter). Då förblir den flytande även vattenfylld.

 

Sedan har andra gjutit fler båtar i formarna under åren.......

 

Hälsn. Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite fakta i ämnet! (om än lite sent kanske)

 

Båten är ritad 1989 i Askersund av undertecknad och en kompis och de tre första exemplaren byggdes också där vintern mellan 1989-1990.

 

Vi byggde den för att åka Roslagsloppet, men vi kom aldrig så långt pga flera motor haverier........

 

Den första båten var först utrustad med en Mercury 200 hk och gjorde ca. 67-68 knop (klockat), sedan byttes motorn ut till en trimmad Mercury 2,4 EFI Offshore, bromsad till 330 hk och då nådde vi 80+.

 

CE märkning fanns alltså, som någon korrekt påpekat inte när båten konstruerades.

Ska man ha 200 hk eller mer så är det mkt viktigt att ha tillräckligt med flytkraft i båten (300+ liter). Då förblir den flytande även vattenfylld.

 

Sedan har andra gjutit fler båtar i formarna under åren.......

 

Hälsn. Håkan

Hej jättetacksam för faktan, har vänta länge men den som väntar på nått ....osv. Den stora frågan är om man kan  ha 300HK påhäktad då, har en Johnson V8 96 med hydraulisk hiss för lodrät upp o ned hissande vanlig = ej offshore på gång nämligen i Norge (finns ju aldrig nånting i Sverige nuförtiden) braketen är sänkt med en dm är det bra eller dåligt? båten lutar mer uppåt med denna lösning nämligen men stegrar ganska kraftigt vid ax men går mycket stabilt sedan men det beror nog på motorstyrkan i minsta laget kanske/hydraulisk trimplan skulle hjälpa? Hur kan jag få tillräckligt med flytkraft då? + 100 liter bensin eller måste jag byta ut tanken mot en större? han som byggde just min S satte två väggar i båtmaterial fram o bak vid tanken vilket gör att större tank ej är möjlig om man inte tar dän dessa men dom kanske sitter där av annan orsak, stabilitet kanske? ,   Jag kan ju skicka lite bilder på min om det skulle hjälpa? den kanske är lite modifierad med andra lösningar än org nämligen. Vet att det fanns en i norra Vättern som hade fått tag i formarna och byggt, men att den inte blev bra, gick mycket ostabilt med 200 Optimax sa han.

 

 Är inte så kunnig i ämnet, så tacksam för svar från dig Håkan!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lite fakta i ämnet! (om än lite sent kanske)

 

Båten är ritad 1989 i Askersund av undertecknad och en kompis och de tre första exemplaren byggdes också där vintern mellan 1989-1990.

 

Vi byggde den för att åka Roslagsloppet, men vi kom aldrig så långt pga flera motor haverier........

 

Den första båten var först utrustad med en Mercury 200 hk och gjorde ca. 67-68 knop (klockat), sedan byttes motorn ut till en trimmad Mercury 2,4 EFI Offshore, bromsad till 330 hk och då nådde vi 80+.

 

CE märkning fanns alltså, som någon korrekt påpekat inte när båten konstruerades.

Ska man ha 200 hk eller mer så är det mkt viktigt att ha tillräckligt med flytkraft i båten (300+ liter). Då förblir den flytande även vattenfylld.

 

Sedan har andra gjutit fler båtar i formarna under åren.......

 

Hälsn. Håkan

Hej jättetacksam för faktan, har vänta länge men den som väntar på nått ....osv. Den stora frågan är om man kan  ha 300HK påhäktad då, har en Johnson V8 96 med hydraulisk hiss för lodrät upp o ned hissande vanlig = ej offshore på gång nämligen i Norge (finns ju aldrig nånting i Sverige nuförtiden) braketen är sänkt med en dm är det bra eller dåligt? båten lutar mer uppåt med denna lösning nämligen men stegrar ganska kraftigt vid ax men går mycket stabilt sedan men det beror nog på motorstyrkan i minsta laget kanske/hydraulisk trimplan skulle hjälpa? Hur kan jag få tillräckligt med flytkraft då? + 100 liter bensin eller måste jag byta ut tanken mot en större? han som byggde just min S satte två väggar i båtmaterial fram o bak vid tanken vilket gör att större tank ej är möjlig om man inte tar dän dessa men dom kanske sitter där av annan orsak, stabilitet kanske? ,   Jag kan ju skicka lite bilder på min om det skulle hjälpa? den kanske är lite modifierad med andra lösningar än org nämligen. Vet att det fanns en i norra Vättern som hade fått tag i formarna och byggt, men att den inte blev bra, gick mycket ostabilt med 200 Optimax sa han.

 

 Är inte så kunnig i ämnet, så tacksam för svar från dig Håkan!!

 

Hej, 

Har inte koll på vikten på en Johnsson V8, men det ska säkert gå. 

När det gäller höjden för montering av motorn så kan du ju prova dig fram med en hydraulisk power lift. Men att ha centrum på propeller axeln ca 25-35 mm under bottenlinjen borde vara lagom. (mkt viktigt att du har ett växlhus med lågt vattenintag då (under torpeden) alt. ett separat intag vi rör på akterspegeln med slang till motorn + en propeller som är anpassad för att gå nära vattenytan. Kör gärna "rund" örade propellrar så får du en snällare o stabilare gång. Du behöver säkert inte ändra mkt i övrigt. Se bara till att allt sitter fast ordentligt med rejäla bultar (min. M12 men gärna M14) När det gäller flytkraft så kan man med fördel ha den "lös" men surrad ordentligt på 2-3 ställen per sida på båten. Markisoleringsskivor är t.ex utmärkta att använda + spännband.

Hydrauliska trimplan kan hjälpa, men de vanliga som finns o köpa i Sverige kommer gå sönder när du sätter fart i lite sjö. Men du klarar dig nog utmärkt utan trimplan.

Bifogar ett par bilder på "original" båten som vi testade oss fram på........... // Håkan

post-107476-0-87459600-1436361975_thumb.jpg

post-107476-0-58551900-1436361978_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Lite fakta i ämnet! (om än lite sent kanske)

 

Båten är ritad 1989 i Askersund av undertecknad och en kompis och de tre första exemplaren byggdes också där vintern mellan 1989-1990.

 

Vi byggde den för att åka Roslagsloppet, men vi kom aldrig så långt pga flera motor haverier........

 

Den första båten var först utrustad med en Mercury 200 hk och gjorde ca. 67-68 knop (klockat), sedan byttes motorn ut till en trimmad Mercury 2,4 EFI Offshore, bromsad till 330 hk och då nådde vi 80+.

 

CE märkning fanns alltså, som någon korrekt påpekat inte när båten konstruerades.

Ska man ha 200 hk eller mer så är det mkt viktigt att ha tillräckligt med flytkraft i båten (300+ liter). Då förblir den flytande även vattenfylld.

 

Sedan har andra gjutit fler båtar i formarna under åren.......

 

Hälsn. Håkan

Hej jättetacksam för faktan, har vänta länge men den som väntar på nått ....osv. Den stora frågan är om man kan  ha 300HK påhäktad då, har en Johnson V8 96 med hydraulisk hiss för lodrät upp o ned hissande vanlig = ej offshore på gång nämligen i Norge (finns ju aldrig nånting i Sverige nuförtiden) braketen är sänkt med en dm är det bra eller dåligt? båten lutar mer uppåt med denna lösning nämligen men stegrar ganska kraftigt vid ax men går mycket stabilt sedan men det beror nog på motorstyrkan i minsta laget kanske/hydraulisk trimplan skulle hjälpa? Hur kan jag få tillräckligt med flytkraft då? + 100 liter bensin eller måste jag byta ut tanken mot en större? han som byggde just min S satte två väggar i båtmaterial fram o bak vid tanken vilket gör att större tank ej är möjlig om man inte tar dän dessa men dom kanske sitter där av annan orsak, stabilitet kanske? ,   Jag kan ju skicka lite bilder på min om det skulle hjälpa? den kanske är lite modifierad med andra lösningar än org nämligen. Vet att det fanns en i norra Vättern som hade fått tag i formarna och byggt, men att den inte blev bra, gick mycket ostabilt med 200 Optimax sa han.

 

 Är inte så kunnig i ämnet, så tacksam för svar från dig Håkan!!

 

Hej, 

Har inte koll på vikten på en Johnsson V8, men det ska säkert gå. 

När det gäller höjden för montering av motorn så kan du ju prova dig fram med en hydraulisk power lift. Men att ha centrum på propeller axeln ca 25-35 mm under bottenlinjen borde vara lagom. (mkt viktigt att du har ett växlhus med lågt vattenintag då (under torpeden) alt. ett separat intag vi rör på akterspegeln med slang till motorn + en propeller som är anpassad för att gå nära vattenytan. Kör gärna "rund" örade propellrar så får du en snällare o stabilare gång. Du behöver säkert inte ändra mkt i övrigt. Se bara till att allt sitter fast ordentligt med rejäla bultar (min. M12 men gärna M14) När det gäller flytkraft så kan man med fördel ha den "lös" men surrad ordentligt på 2-3 ställen per sida på båten. Markisoleringsskivor är t.ex utmärkta att använda + spännband.

Hydrauliska trimplan kan hjälpa, men de vanliga som finns o köpa i Sverige kommer gå sönder när du sätter fart i lite sjö. Men du klarar dig nog utmärkt utan trimplan.

Bifogar ett par bilder på "original" båten som vi testade oss fram på........... // Håkan

 

En sak till, se för guds skull till att du har en riktigt rejäl styrning innan du ger dig ut o provar! Ska inte finnas något glapp alls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Lite fakta i ämnet! (om än lite sent kanske)

 

Båten är ritad 1989 i Askersund av undertecknad och en kompis och de tre första exemplaren byggdes också där vintern mellan 1989-1990.

 

Vi byggde den för att åka Roslagsloppet, men vi kom aldrig så långt pga flera motor haverier........

 

Den första båten var först utrustad med en Mercury 200 hk och gjorde ca. 67-68 knop (klockat), sedan byttes motorn ut till en trimmad Mercury 2,4 EFI Offshore, bromsad till 330 hk och då nådde vi 80+.

 

CE märkning fanns alltså, som någon korrekt påpekat inte när båten konstruerades.

Ska man ha 200 hk eller mer så är det mkt viktigt att ha tillräckligt med flytkraft i båten (300+ liter). Då förblir den flytande även vattenfylld.

 

Sedan har andra gjutit fler båtar i formarna under åren.......

 

Hälsn. Håkan

Hej jättetacksam för faktan, har vänta länge men den som väntar på nått ....osv. Den stora frågan är om man kan  ha 300HK påhäktad då, har en Johnson V8 96 med hydraulisk hiss för lodrät upp o ned hissande vanlig = ej offshore på gång nämligen i Norge (finns ju aldrig nånting i Sverige nuförtiden) braketen är sänkt med en dm är det bra eller dåligt? båten lutar mer uppåt med denna lösning nämligen men stegrar ganska kraftigt vid ax men går mycket stabilt sedan men det beror nog på motorstyrkan i minsta laget kanske/hydraulisk trimplan skulle hjälpa? Hur kan jag få tillräckligt med flytkraft då? + 100 liter bensin eller måste jag byta ut tanken mot en större? han som byggde just min S satte två väggar i båtmaterial fram o bak vid tanken vilket gör att större tank ej är möjlig om man inte tar dän dessa men dom kanske sitter där av annan orsak, stabilitet kanske? ,   Jag kan ju skicka lite bilder på min om det skulle hjälpa? den kanske är lite modifierad med andra lösningar än org nämligen. Vet att det fanns en i norra Vättern som hade fått tag i formarna och byggt, men att den inte blev bra, gick mycket ostabilt med 200 Optimax sa han.

 

 Är inte så kunnig i ämnet, så tacksam för svar från dig Håkan!!

 

Hej, 

Har inte koll på vikten på en Johnsson V8, men det ska säkert gå. 

När det gäller höjden för montering av motorn så kan du ju prova dig fram med en hydraulisk power lift. Men att ha centrum på propeller axeln ca 25-35 mm under bottenlinjen borde vara lagom. (mkt viktigt att du har ett växlhus med lågt vattenintag då (under torpeden) alt. ett separat intag vi rör på akterspegeln med slang till motorn + en propeller som är anpassad för att gå nära vattenytan. Kör gärna "rund" örade propellrar så får du en snällare o stabilare gång. Du behöver säkert inte ändra mkt i övrigt. Se bara till att allt sitter fast ordentligt med rejäla bultar (min. M12 men gärna M14) När det gäller flytkraft så kan man med fördel ha den "lös" men surrad ordentligt på 2-3 ställen per sida på båten. Markisoleringsskivor är t.ex utmärkta att använda + spännband.

Hydrauliska trimplan kan hjälpa, men de vanliga som finns o köpa i Sverige kommer gå sönder när du sätter fart i lite sjö. Men du klarar dig nog utmärkt utan trimplan.

Bifogar ett par bilder på "original" båten som vi testade oss fram på........... // Håkan

 

En sak till, se för guds skull till att du har en riktigt rejäl styrning innan du ger dig ut o provar! Ska inte finnas något glapp alls.

 

Hej.

Ok det var bra att veta för det hade jag inte nån aning om. V8 inkl. rigg väger 270 kg hoppas braketen håller för det, den förra motorn vägde 100kg mindre. Det får bli en kraftig hydraulstyrning och rundörad propp. Hör av mig längre fram hur det gick med det hela.

Hur kan jag se dom bilder som du bifogade?

 

Med vänlig hälsning Pilletant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...