Mickegus 0 Postad 27 Juli , 2014 Hej, Har en Bella Falcon med en Volvo Penta KAD 300 från 2002. Problemet jag har är att kompressorn slår av vid 2700 varv och det är lite innan turbon gertillräckligt tryck. Det resulterar i att man känner en liten suck innan turbon tar vid. Turbon bytte jag förra året så den borde vara ok. Kompressorn slår till vid ca 1400 varv, borde va runt 1700 vad jag har lyckats läsa mig till. Dvs kompressorn slår till 300 varv för tidigt och av 300 varv för tidigt så det vekar som hela kurvan är förskjuten. Någon som har haft liknande problem eller har några idéer om vad jag kan prova med att göra för att bli av med detta. Mvh, Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 28 Juli , 2014 Hej, Har en Bella Falcon med en Volvo Penta KAD 300 från 2002. Problemet jag har är att kompressorn slår av vid 2700 varv och det är lite innan turbon gertillräckligt tryck. Det resulterar i att man känner en liten suck innan turbon tar vid. Turbon bytte jag förra året så den borde vara ok. Kompressorn slår till vid ca 1400 varv, borde va runt 1700 vad jag har lyckats läsa mig till. Dvs kompressorn slår till 300 varv för tidigt och av 300 varv för tidigt så det vekar som hela kurvan är förskjuten. Någon som har haft liknande problem eller har några idéer om vad jag kan prova med att göra för att bli av med detta. Mvh, Micke I verkstadshandboken anges att man kan justera varvtalet för urkoppling, se http://www.slaattevik.com/manualer/volvo_Elektrosystem.pdf sid 13. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickegus 0 Postad 28 Juli , 2014 Tack för svaret men KAD 300 har inget varvtalsrelä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickegus 0 Postad 30 Juli , 2014 Tack för svaret men KAD 300 har inget varvtalsrelä. Någon annan som har ide'er om vad jag kan kolla? Mvh, Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
feret 1 Postad 4 Augusti , 2014 Kolla turbotrycket och jämför med specifikation. Om turbon är bytt så borde inte detta vara problemet, annars är det vanligt att de korroderar på avgassidan. Det innebär att spelet blir för stort mellan vägg och turbin och turbotrycket sjunker. Det är så klart viktigt att det är tätt från kompressor/turbo till motorn så inte trycker försvinner på vägen. Har haft samma problem och det hjälpte mig att åtgärda turbon och se till att alla anslutningar från turbo/ kompressor är helt täta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickegus 0 Postad 4 Augusti , 2014 Hej och tack för det. Hur kollade du att det var tätt? Jag har kollat när motorn går med att känna om det läcker ut någonstans men inte märkt något. Hur känsligt är det? Kan man täta med något? Silikonspray? Mvh, Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser