Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
Beausang

Köpa ny båt med mindre hästkrafter - hur kompensera?

Rekommendera Poster

Tjena,

Ska köpa mig en ny (2014) Bella 535 Excel med Mercury 90 Optimax. Att det blir 90-hästarn och inte 115-hästarn är för att Bella av någon anledning har valt att sänka maxgränsen på motorn från 115 hk, som den äldre 530 Excel klarade, till 90 hk för nya 535 Excel. 

Vill inte trimma motorn (byta styrbox etc) för att komma upp i närmare 115 hk som man kan göra eftersom garantin då bryts så min fråga är vad man kan göra för att kompensera bortfallet av hästkrafter?

Den nya 535 Excel kan ju inte magiskt kompensera för effektförlusten trots att man har bantat bort 100 kg båtvikt. 

Tack på förhand,

Beausang

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag förstår din fråga. Som du själv skriver kan man inte magiskt kompensera effektförlusten så vad ser du att du skulle få för svar?

Jag kan iofs tycka att en bantning av 100 kg på ett så pass litet skrov är ganska mycket så kanske du får samma toppfart? Men det finns ju fördelar med tyngden också som blir svårare att kompensera.

Du ska inte gå för en annan årsmodell istället?

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med kompensera så menade jag val av propeller. Problemet är dock löst eftersom jag gick och köpte mig en 2014 Bella 570 Excel med 2014 Mercury 115 Optimax Pro XS för 280,000 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snygg båt! Den blir du säkert nöjd med. Återkom gärna om du vill med en liten rapport när du kört in den. Pro XS ger väl lite extra hk dessutom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...